Selkäkipuiset
auttakaa kokemuksillanne ja vinkeillänne!
Minulla on nyt kahden vuoden sisällä toinen akuutti selkäkipu. Tarkalleen kipu on alaselässä, selkärangan vasemmalla puolella. Istuminen on hankalaa, samoin kumartuminen eteen. Rauhallinen käveleminen tasaisella alustalla ilman lantion kiertoliikkeitä sen sijaan tuntuu helpottavan kipua.
Lääkärissä olen käynyt, sairauslomaa viikko ja kipulääkkeet sain. Lääkärin mukaan todennäköinen syy tutkimusten jälkeen on noidannuoli eli lihasperäinen vaiva, mutta välilevyongelmaakaan ei voi sulkea pois, koska kuvantamismenetelmin ei ole tutkittu.
Olen miettinyt paraneeko selkä koskaan tai tuleeko se kestämään nykyisessä ammatissani, jossa selän on oltava terve. Vähän huolettaa, sillä pidän työstäni enkä osaa muuta. Koulutuksellani ei oikeastaan kovin paljon "kevyempää" työtä voi tehdä. Onkohan edessä alan vaihto?
Kertokaa, miten olette saaneet selkänne kuntoon ja miten ylläpidättee työkykyänne. Kiitos vastauksistanne!
Kommentit (5)
jonkun kunnollisen fysioterapeutin - esim. OMT-fysioterapeutin - vast.otolla. Tai sitten vaihtoehtoisesti jonkun erikoislääkärin.
Fysioterapeutti todennäköisesti osaa sanoa syyn ongelmaasi ja mahdolliset harjoitteet sen korjaamiseen.
Mulle sopii parhaiten crosstrainer (väh.15min) + selkälihasharjoitukset mahallaan lattialla ja lopuksi tehokas venytttely.
Liikunta (säännöllinen) on ainoa, joka tuntuu auttavan. Eli hommasin jumppasalille kortin
Crosstreiner jostain syystä ollut hyvä myös mulle. Sitten käytän keinuvia kenkiä (mbt) ja yritän kävellä sopivasti joka päivä. Patja ja tyyny ovat tärkeitä, riittävä uni ja jopa ruokavalio: tarpeeksi vettä jne.
Mulla kuvattiin ja vaikka lääkärit, fysioterapeutit ja kiropraktikot oli kaikki sitä mieltä, ettei välilevyissa voi olla mitään kovin pahaa, siellä oli pullistumia ja yksi puhjennut tyrä. En kyllä usko, että voi diagnosoida ilman kuvia kukaan. Ihmiset on erilaisia ja niillä on erilaiset oireet, kipukynnykset jne.
Fysioterapiaa, lihaskuntoharjoituksia. Ei muu auta.