Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

UNIKOULUSTA: Kuinka kauan meni että vauvasi nukkui yöt

Vierailija
04.08.2011 |

Hei!

Haluaisin kuulla kokemuksia siitä, miten pitkään vauvallenne on tarvinnut pitää unikoulua, ennenkuin se on alkanut toimia ja vauvanne nukkua koko yön? Hämmästyksekseni olen kuullut monelta suunnalta vastauksen "meni 2-3 päivää". No meilläpä näyttää menevän pidempään...Nyt toki vasta viikko kouluiltu, mutta parannusta ei näkyvissä.

Meidän kohdallamme unikoulu tarkoittaa sitä, että vauva nukkuu pinnasängyssä meidän sängyn vieressä ja yösyömiset lopetettiin. Eli maitopullon sijaan vauva saa vettä, tassutusta, silittelyjä ja tarpeen niin vaatiessa, hänet nostetaan hetkeksi rintaa vasten. Vauva on ollut haluton syömään aamupalaa ennen unikoulun aloitusta ja sama jatkuu nytkin, vaikka hän ei maitoa saa öisin.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että käsketään tarjota vettä maidon sijaan, ei tarkoita sitä, että jatketaan samaa yöheräilyä ja yösyömistä, mutta vain veden kanssa. Veden on tarkoitus ohjata lapsi pois siitä ruoka-ajatuksesta ja sitten pitäisi jäädä koko syöminen pois. Eihän se niin mene, että maitopullo vain korvataan vedellä ja sitten ihmetellään, miksi lapsi edelleen herää. :)

Vierailija
2/16 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

öh mitä kummaa on tassutus, olen kuullut kun karhut tassuttelee ja servo tassuttelee mutta en tässä yhteydessä, tarkoitiko ehkäpä jotakin toista sanaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

heräsi 45min välein läpi yön ja nukahti vain imettämällä. Unikoulu toimi niin, että alkoi nukahtaa tassuttamalla ja pidensi ekan unijakson 2-tuntiseksi, mutta muuten se ei auttanut. Silti, mies pystyi sitten hoitamaan osan heräilyistä kun ei tarvinnut aina imettää ja sillä tavalla vältin unenpuutteesta hulluksi tulemisen. Edelleen poika herää 6 kertaa yössä nyt pian 3-vuotiaana.

Vierailija
4/16 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

öh mitä kummaa on tassutus, olen kuullut kun karhut tassuttelee ja servo tassuttelee mutta en tässä yhteydessä, tarkoitiko ehkäpä jotakin toista sanaa?

Tassutus tarkoittaa sitä, että kun lapsi on nukahtamistilanteessa rauhaton, laittaa aikuinen kätensä lapsen selän/vartalon päälle. Tätä tarkoittaa tassutus, eli aikuisen rauhallisen tukeva kosketus, jonka on tarkoitus auttaa lapsi rauhattomuuden yli. Tassuttamisella ei ole tarkoitus nukahduttaa lasta, vaan käsi nostetaan pois ennen kuin lapsi nukahtaa.

Vierailija
5/16 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä linkki siitä, mitä on tassutus: http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2004/231104_b.htm

Ja vastaajalle numero 2: Totta, tarkoitus olisikin päästä kaikesta syömisestä :) Olen antanut vettä vauvalle, jos hän vaikuttaa oikein janoiselta (joko siksi että on ollut helteitä, tai jos huutaessa tulee jano). Tosin, vauva juo sitä huonosti.

Vierailija
6/16 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 10 kk ikäinen ja unikoulu kesti parisen viikkoa. Parisen viikkoa siksi, että oli jo oppinut pidempään riehumaan öisin ja tilanne vain paheni, kunnes päätin, että nyt loppuu. Vauva heräilee edelleen muutaman kerran yössä, mutta nukahtaa joskus itsekseen aika nopeastikin ja joskus pitää käydä pitämässä kättä selän päällä ihan hetkisen. Itse olen tähän tyytyväinen, koska aikaisemmin valvoi yöllä jopa 3 h putkeen, huusi, itki, halusi syliin, häntä oli pakko kanniskella ympäriinsä ym. Olimme totaalisen pokki. Luulin, että tuo aktiivisuus ja unien häiriintyminen johtui vain vauvan liikkeellelähdöstä, eli liikkuminen tuli uniinkin, mutta kesti sen verran pitkään, että vaikka olisikin alkanut tuosta likkeellelähtöasiasta, jatkui lopulta koska siitä tuli opittu tapa.

Ole johdonmukainen. Lopeta tassuttelu, silittely jne välittömästi, kun lapsi on rauhoittunut. Jos otat syliin, laske takaisin sänkyyn heti lapsen rauhoituttua. Jos teillä on tutti käytössä, laita tutti aina lapsen käteen, jotta hän voi itse sen laittaa suuhunsa (jos siis osaa sen tehdä). Älä itse laita tuttia vauvan suuhun. Näin vauva oppii yöllä etsimään tuttinsa ja laittamaan sen suuhunsa ilman vanhempien ravaamista sängyn vieressä.

Laita pinnasänkyyn esim. pitkä lakana patjan ali siten, että lakanan reunat roikkuvat laitojen yli näköesteenä. Laita tarvittaaessa lakanan reunat hakaneuloilla kiinni ulkopuolelta, ettei lapsi saa vedettyä lakanaa pois reunoilta. LAkana estää lasta näkemästä/reagoimasta teidän likkeisiinne nukkuessanne. Samalla reunojen peittäminen tekee sängystä pesämäisen ja pimeämmän. Meillä tämä kikka rauhoitti osaltaan lasta aika paljon. Lisäksi siirrä sänky niin kauas teidän sängystänne, kun vaan mahdollista saman huoneen sisällä.

Itse soittelin meidän kunnan unikouluun ja sain sieltä arvokkaita neuvoja ja ohjeita.

Tsemppiä!

Mutta siis minkä ikäisestä lapsesta kyse?

Vierailija
7/16 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vastaajalle numero 2: Totta, tarkoitus olisikin päästä kaikesta syömisestä :) Olen antanut vettä vauvalle, jos hän vaikuttaa oikein janoiselta (joko siksi että on ollut helteitä, tai jos huutaessa tulee jano). Tosin, vauva juo sitä huonosti.

Sen mielestä vauvalla on AINA jano, kun se huutaa tai mölisee. Kyllä normaalisti syövä lapsi pärjää yöllä juomatta, eikä huutosessiokaan aiheuta akuuttia nestehukkaa. Teette itsellenne vain isompaa kuoppaa, jos jatkatte tuolla yösyöttämisen linjalla. Pelkkä pullon saaminen huulille voi olla vauvan mielestä metelin arvoista, ja sitten ovatkin kaikki jo hereillä.

Vierailija
8/16 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä linkki siitä, mitä on tassutus: <a href="http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2004/231104_b.htm" alt="http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2004/231104_b.htm">http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2004/231104_b.htm</a&gt;

"Syöminen ja nukkuminen kannattaa erottaa toisistaan eli ei syöttöä sänkyyn. Eli ei vesi- eikä maitopulloa sänkyyn. Uniympäristössä ei myöskään tule olla leluja tai kuvia, jotka innostavat lasta leikkimään yöllä."

Vierailija
9/16 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa opettaa vauva nukahtamaan sekä päikkäreille että yöunille itse. Kun vauva osaa nukahtaa itse, hän osaa tehdä sen myös yöllä, kun havahtuu hereille. Minä opetin tämän vauvallemme jokin aika sitten ja sen seurauksena tosiaan nukahtaa nykyään useinmiten yksin, ilman vanhempien apua (kuulen, kun hän herää, ähisee hetken, jutteleekin jotain, lupsuttelee tuttiaan ja sitten nukahtaa, ei itkeskele. Jos itkee, käyn pitämässä kättä sellällä ja rauhoittuu heti + nukahtaa).

Vierailija
10/16 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kestäisi yli 3 yötä ilman muutosta, niin en jatkaisi. Mutta meillä ihan eri metoditkin (unikouluohjaajan mukaisesti "lempeä huudatus"), tärkeintä vanhemman päättäväisyys! Ei tuommoisella hötkyilyllä ja kaiken maailman "tarjotaan sitä ja tätä ja kokeillaan tuota" -hommalla mitään aikaan saa.

Vierailija
11/16 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso ihmeessä Kasvun Paikka-ohjelmaa (to-su noin AVAlta klo 22.50 -> eli myös NYT). Siinä on melkein joka jaksossa unikoulua ja tuntuu toimivan hyvin.

Vierailija
12/16 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

NYT Kasvun Paikka-taloon (BB-tyyppinen) on tulossa yh-äiti jolla jonka vajaa 2v pojalla on paha uniongelma jota aletaan ratkoa.

Vierailija
13/16 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

7: Vauva on 7kk. Syy yösyöttöjen lopetukseen on se, että vauva syö pahimmillaan 10 kertaa yössä

ja neuvolassa sanottiin ettei tuon ikäisen enää tarvitsisi syödä yöllä. Etenkin kun vauva syö hyvän annoksen puuroa joka ilta.

Vauvan sängyssä on reunapehmuste,joka on koko laidan korkuinen. Vauva ei siis näe meitä öisin. Hän myös osaa kyllä nukahtaa itse iltaisin sänkyynsä ja tarpeeksi väsyneenä myös päivisin vaunuihin. Ongelma on siis nuo öiset heräilyt.

Johdonmukaisuus on ehdottomasti tavoite, ja se onnistuukin aika hyvin. Mutta vielä ei nuo öisin toistuvat rutiinit ole tuottaneet tulosta. Siksi olen kiinnostunut kuulemaan, miten nopeasti muilla on auttanut. Kiitokset sinulle! :)

8: Heh :D Voi sitä muutkin olla tuota mieltä kuin vain anopit (esim. esikkolapsen äiti ;) )

Enpä olekaan ajatellut asiaa noin, ettei lapselle voi tulla jano, sillä toisinaan se vesi maistuu

toisinaan ei.

Kiitän tähänastisista vastauksista! :)

Vierailija
14/16 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan huoneeseen ja ovi kiinni. Mitä lie tassutteluja, mentiin huoneeseen kun alkoi itkeä, alussa minuutin päästä, sitte parin minuutin , sitte aina pidemmäm ajan päästä. Laitettiin lapsi alas ja poistuttiin huoneesta.

Helppo nakki.

Vierailija
15/16 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän huono esimerkki koska meillä edelleen syödään yöllä, tosin kymmenen kerran sijasta yhden kerran.

Itse aloin olla aika loppu kun vauva oli 10kk ja ralli vaan kiihtyi, söi n.tunnin välein ja usein otti vaan muutaman hörpyn, eli tulkitsin ettei ollut varsinaisesti nälkäinen.

Aloitin sitten sellaisen oman sovelluksen unikoulusta ja tarjosin kanssa tota vettä.

Meidän vauva on muutenkin niin äänekäs ja tempperamenttinen, että meillä ei olis nukkunu kukaan jos ei olis mitään tarjonnu.

Sai kyllä siitä vedestäki hirveet hepulit.

Aloitin siis vuorokauden rytmittämisen niin että ennen nukkumaan menoa valvoi 4tuntia, eli oli hereillä esim.klo.18-22 ja päivän aikana tarjottiin tukevaa ruokaa ja illalla ennen nukkumaan menoa puuro.

Maitoa ei tippunut klo 22-06

Muutama yö meni hirveellä huudolla ja sitten alkoi nukkumaan pääosin tolla välillä, kahden viikon sisällä tuli kyllä joku takapakki, että oli taas pari itkusempaa yötä välissä.

Meillä sitten vauva tuli kipeäksi ja ollaan sen jälkeen lipsuttu taas yösyötöissä.

Nyt tosin onneksi herää enää kerran yöllä ja aamulla 8 aikaan syö vellin ja jatkaa unia vielä 10-11 asti.

Itse oon nyt tähän tyytyväinen ja jos ei tahti tästä enää tihene niin sopii mulle :)

Vierailija
16/16 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joilla unikoulu on toiminut :). Ne, joilla lapsi sai hysteerisiä itkukohtauksia, jotka jatkuivat lohduttomina vähän turhan pitkään ja sitten unikoulusta luovuttiin vähin äänin, eivät yleensä vastaa.

Minusta lapsella voi olla yöllä jano, kuten aikuisellakin. (Ja ei, en ole yhden vastaajista anoppi.) Itse juon välillä yöllä vettä.

Samoin olen eri mieltä neuvolan "kyllä puolivuotiaan pitää selvitä ilman ruokaa yön yli" neuvon kanssa. Toki "selviää", mutta ei kaikkien tarvitse "selvitä".

Jos ja kun vauva herää 10 kertaa yössä, toki sille jotain täytyy tehdä, lähinnä siksi ettei tuota nukkumattomuutta kukaan vanhempi jaksa täysjärkisenä. Mutta ei se välttämättä täydy tarkoittaa sitä, että vauva ei saisi lainkaan maitoa koko yönä. Yön voi hyvin rajata vaikka aikavälille keskiyö - aamu kuusi (= kuusi tuntia unta aikuisillekin keskeytymättä).

Meillä lapsille ei ole pidetty varsinaisia unikouluja, tassuteltu on sitten vähän isompana. (Vähän isompana tässä = reilusti yli yksivuotiaana) Tosi usein herääville on toki yritetty esim. tuttia lohdukkeeksi jne, eikä kaikkeen tarjottu sitten vähän isompana maitoa.