Leikkaushaavan hoidosta tietäviä paikalla?
Miten alavatsalla olevaa leikkaushaavaa OIKEASTI kuuluu hoitaa? Olen saanut nyt kolme ihan erilaista ohjetta :O
1. Kosteutta eristävä haavatyyny päällä koko ajan tikkien poistoon asti, vaihdetaan jos paljon vuotoa/ainakin suihkun jälkeen.
2. Sairaalassa laitettu kosteutta pitävä haavatyyny pois vuorokauden jälkeen, haavan päälle pelkkä ruskea ihoteippi. Suihkuttaa voi normaalisti.
3. Sama kuin ed mutta EI SAA kastella.
Nämä siis osaston sairaanhoitajalta, mukaan tulleesta ohjelappusesta ja tutulta leikkaushoitajalta. Miten on, miten nyt kuuluisi oikeasti toimia???
Kommentit (6)
.. haavanhoito-ohjeeksi itselle olen saanut ainakin aina suihkuttelun sillä se vilkastuttaa verenkiertoa haavan alueella auttaen edistämään paranemista.
Sairaalasta, kuten muualtakin saa kyllä aina niin kirjavat ohjeistukset. Pystytkö soittamaan sairaalaan ja tarkistamaan sieltä mikä nyt sun kohdalla ois se paras tapa?
Miten alavatsalla olevaa leikkaushaavaa OIKEASTI kuuluu hoitaa? Olen saanut nyt kolme ihan erilaista ohjetta :O
1. Kosteutta eristävä haavatyyny päällä koko ajan tikkien poistoon asti, vaihdetaan jos paljon vuotoa/ainakin suihkun jälkeen.
2. Sairaalassa laitettu kosteutta pitävä haavatyyny pois vuorokauden jälkeen, haavan päälle pelkkä ruskea ihoteippi. Suihkuttaa voi normaalisti.
3. Sama kuin ed mutta EI SAA kastella.
Nämä siis osaston sairaanhoitajalta, mukaan tulleesta ohjelappusesta ja tutulta leikkaushoitajalta. Miten on, miten nyt kuuluisi oikeasti toimia???
näinkin tärkeään asiaan haet sitten netistä ohjeita. Kuka tahansa voi neuvoa ihan piruuttaan täyttä tuubaa ja sinä sitten uskot moista?
Itse kysymykseen on monta erilaidta vastausta. Se ei ihmetytä, olen omaankin haavanhoitoon saanut vaikka mitä ohjeita.
Ja mikä ohje on sitten oikea? Se on myös koulukuntakysymys. Itse tekisin mikä hyvältä tuntuu.
on ainakin mulla kolme kertaa hoidettu 2 vaihtoehdolla,paitsi ettei siinä mitää päällä ollu vuorokauden jälkeen.on vaan monta kertaa päivässä suihkuteltu.
itsellä tähystyshaava ja ei mitään lappua. Suihkutus haalealla vedellä muutaman kerran päivässä ja hyvin parani.
Mikäli on siisti eikä tulehdusmerkkejä (märkiminen,polttava kuumotus ja arkuus), niin kannattaa olla ilman lappuja. Mutta huolehdi, ettei mikään vaate pääse vain hankaamaan haava kohtaa. T: sairaanhoitaja
Ja haavanhoito ohjeita on erilaisia, riippuen paljolti hoitopaikasta.
Jossakin vieläkin pidetään sidoksia ym. viikon verran, vaikka monessa paikkaa tänä päivänä suositaan hoitoa pelkillä suihkutuksilla. Ja haava aluetta ei tule kosketella eikä rasvailla mitenkään. Puhtaus on kaiken a ja o: ).
seuraavana päivänä otettu leikkauksen jälkeen laitettu haavan peitelappu pois. Sitten on ohjeistettu suihkuttamaan haava mielellään joka kerta kun wc:ssä käy. Lisäksi kotona olen sitten wc-käyntien lisäksi suihkutellut aamulla herätessä ja illalla ennen nukkumaan menoa. Ja kunnon maxituplaextra pikkarit jalkaan, korkeat meinaan, niin ei hankaa haavan kohtaa.
jos haava on siisti eikä eritä, en pitäisi edes ihoteippiä. Suihkuttelut väh. 1krt/vrk.