Lapsella littana takaraivo!
Mistä johtuu ilmiselvä latteus takaraivossa? Pään muoto on kuin laudalla lyöty! Vaikuttaako kehitykseen jotenkin?
Kommentit (8)
Mulla on sellainen, samoin mun esikoisella. Toisella lapsella taas on kauniin pyöreä takaraivo. Samalla tavalla on kyljellään nukutettu ja sitten kun ovat oppineet kääntymään, ovat nukkuneet mahallaan. Että ehkä se on vain joku perinnöllinen ominaisuus. :)
vaihtakaa puolta millä lapsi/vauva nukkuu.... se pään muoto muuten jää sellaiseksi
Jos on paljon sitterissä tai muuten selällään niin takaraivo litistyy. Sitä ei voi enää korjata.
Mun esikoisella on toiselta puolelta lättänä kallo kun aina imetin sängyssä samalta puolelta.
Nyt tiedän.
Meidän vauva olisi ihan alusta asti halunnut olla vain selällään kaiken valveillaoloajan sen lisäksi, että nukkui yöunet ja päiväunet selällään. Takaraivo alkoi littaantua, mutta alettiin "puoliväkisin" pitämään lasta aina mahallaan kun oli lattialla, ja kyllä se pää alkoi pikkuhiljaa pyöristymään. Pää kuulemma muotoutuu ihan tuonne kahteen ikävuoteen asti, tai jopa myöhemmäksi.
Tuttujen perheelle oli yksi asiantuntijalääkäri sanonut, että vanhemmat eivät vo mitenkään vaikuttaa pään muotoon, että kasvavien aivojen paine kyllä pyöristää pään, mutta en ole tuosta ihan samaa mieltä kun olen aikamoisia littanatakaraivoja nähnyt. Voihan tämä tietysti olla perinnöllistäkin, jos suvussa on enemmäkin littanapäitä.
koska vauva halusi aina nukkua pää tiettyyn suuntaan kallellaan. Neuvolassa neuvottiin kääntämään sänky toisinpäin. Nykyisin kaunis pää.
Täytyy opetella tupeeraamaan ;)
Meillä vajaa parikuinen oli tutkimuksissa juuri tuon vuoksi, mitää vikaa ei löytynyt. Nukkumalla ei ollut ehtinyt litistyä, vaan oli tasainen ja vähän toispuoleinen jo syntyessään. Ihan hyvä lapsi siitä on kasvanut, koulu menee erinomaisesti ja paksut hiukset peittävät "virheen".
Ruma on minunkin pääni, oikea lattahirviöpää, mutta aivot toimii hyvin ja olen älykäs eli ei vaikuta kehitykseen :). Meillä ainakin sukuvika.