Minullakin olisi yksi perintökysymys!
Äitini kuoli ja sain perinnön jonka osan sijoitimme mieheni kanssa omakotitaloon. Miehelläni on edellisestä suhteesta kaksi lasta ja meillä on yksi yhteinen. Avioehtoa meillä ei ole, eli kaikki on 50/50.
Jos me kuollaan, miten lapset jakaa sen. Menekö se niin että minun 50% menee vain minun lapselle ja sitten isän 50% ne jakaa kolmisten. Vai koko talo jaetaan vain 3:lla?
Kiitoksia vastauksista
Kommentit (4)
Jos sinä kuolet edes minuuttia myöhemmin kuin miehesi niin ensin:
- saat 50% omaisuudestanne avio-oikeuden perusteella (käytännössä vain omasi takaisin jos omistatte kaiken 50% / 50%)
- miehesi lapset (kaikki kolme) perivät miehesi eli hänen osuutensa jaetaan kolmella lasten kesken
- kun sinä sitten kuolet sen minuutin jälkeen niin oma lapsesi perii sinut eli saa koko omaisuutesi.
Jos sen sijaan sinä kuolet ensin ja sitten vasta miehesi niin:
- ensin mies saa avio-oikeuden perusteella 50% omaisuudestanne (eli siis käytännössä omansa takaisin jos olette omistaneet kaiken 50% / 50%)
- tyttäresi perii sinut eli saa kaiken omaisuutesi itse
- kun miehesi kuolee niin miehen kaikki lapset perivät hänet (miehen omaisuus jaetaan kolmella ja jokainen saa oman osuutensa)
Ja ei - tämä ei ole mitenkään epäreilua miehen muita lapsia kohtaan. Heillä on oma äitinsä jonka tulevat joskus perimään.
Puolet menee sun lapsille ja puolet miehen lapsille.
Jos on niin ehkä saattaisi olla perusteltua että vai sinun perijäsi perisi talon. mutta en kyllä ole varma.
Noin muuten talohan uskoakseni jaetaan juuri niin että puolet miehen lapsille eli siitäkin puolesta 1/3 ois sun muksun ja sitten vielä se sun osuus päälle. ELi teidän yhteisen lapsen osuus on 2/3 ja miehen edellisen liiton lasten 1/6 per muksu.