Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kannattaisi säästää "eläkepäivien" rahat??

Vierailija
04.07.2011 |

Olen tässä pohtinut parhaita tapoja, ettei olisi ihan tyhjätasku sitten vanhana.

Tilillekään ei kannata kai kaikkea kerätä, koska talletuskorot ei ole niin hyvät; inflaatio on usein isompi.

Tällä hetkellä maksamme asuntolainaa, ja olen miettinyt että tämä koti on sitten se "omaisuus", jonka voi tarvittaessa realisoida.

Muuhun sijoittamiseen ei nyt jääkään sitten rahaa - eli täytyy tosiaan valita haluaako maksaa tätä omaa vai käyttää rahat muuhun sijoittamiseen. (Tosin pelkään että riski on että sitten ne menisi johonkni hömppään vaan...)

Rahastoista mulla on vähän huonoa kokemusta, joita onneksi pienemmillä summilla kokeilin.

Osakkeisiin en ole ikinä sijoittanut, mutta jotenkin sitä pelkään. En nimittäin jaksaisi yhtään perehtyä siihen, ja käsittääkseni osakkeiden hoito vaatii aktiivisuutta. Meidän rahavarat / sijoitusmahdollisuudet on kutienkin niin pieniä, ettei niihin voi palkata ketään salkunhoitajaakaan.

(Tulomme ovat siis ihan vaan palkkatulot, ei mitkään erityisen korkeat edes.)

Lisäksi en ole ythään vakuuttunut, miten kauan tällainen pörssitalouteen perustuva maailmanmalli toimii... odotan vaan että joku pörssiromahdus vielä tulee tai koko systeemi muuttuu.

Välillä sanotaan että kulta on varma sijoituskohde. No, se on kyllä säilyttänyt arvonsa jo muinaishistoriasta alkaen kait. Mutta en oikeastaan tajua miksi, sillä mitä mä nyt niillä kultaharkoillakaan oikein tekisin.

Jotenkin tuntuisi, että joku oikeasti hyödynnettävä olisi "varma" kohde vaikka maailmassa tulisi mikä katastrofi.

Kuten viljelysmaa, metsä... nämä taas nykyään ei taida mitään järkeviä ostokohteita olla kuitenkaan, jos ei ole perintönä tms.

En oikein keksi muutakaan "varmempaa" kuin maksaa vaan tätä taloa omalla tontilla (pienellä mutta omalla kuitenkin), luulisi että maan arvo säilyy, koska aluekin on ihan hyvä, ja jos siinä on joku käyttökelpoinen asumuskin niin aina parempi?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin voisin sijoittaa osakkeisiin ja olen sijoittanutkin, mutta samalla tiedän tasan, ettei pitkän aikavälin suunnasta ole mitään varmaa tai edes melkein varmaa. Voi olla, että rahat menee kankkulan kaivoon. Tätä tukee se, että suurin osa osakkeista on länsimaiden ikääntyvän väestön eläkesäästöissä. Nyt niitä aletaan nostamaan kiihtyvää tahtia ja onko uusia ostajia vielä enemmän, jotta kasvusuunta jatkuu?

Jos seuraat käppyröitä niin pitkällä aikavälillä osakkeet aina nousee. Ja saisit osinkojakin..

Ja päinvastoin, ei niitten omistamiseen tarvita mitään aktiivisuutta. Ostat muutamaa osaketta ja annat niitten olla vaikka vuosikymmeniä ihan omissa oloissaan. Kerran vuodessa tilille napsahtaa mukavat osingotkin kaupan päälle :)

Jos kauhistuttaa niin aloita osakesäästäminen vaikka ihan pienellä summalla. Ja muista hajauttaa.

Vierailija
2/16 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin voisin sijoittaa osakkeisiin ja olen sijoittanutkin, mutta samalla tiedän tasan, ettei pitkän aikavälin suunnasta ole mitään varmaa tai edes melkein varmaa. Voi olla, että rahat menee kankkulan kaivoon. Tätä tukee se, että suurin osa osakkeista on länsimaiden ikääntyvän väestön eläkesäästöissä. Nyt niitä aletaan nostamaan kiihtyvää tahtia ja onko uusia ostajia vielä enemmän, jotta kasvusuunta jatkuu?

Jos seuraat käppyröitä niin pitkällä aikavälillä osakkeet aina nousee. Ja saisit osinkojakin.. Ja päinvastoin, ei niitten omistamiseen tarvita mitään aktiivisuutta. Ostat muutamaa osaketta ja annat niitten olla vaikka vuosikymmeniä ihan omissa oloissaan. Kerran vuodessa tilille napsahtaa mukavat osingotkin kaupan päälle :) Jos kauhistuttaa niin aloita osakesäästäminen vaikka ihan pienellä summalla. Ja muista hajauttaa.

siksi mietin, että oisko se asunto / talo kuitenkin järkevin meille... jossain on kuitenkin pakko asua, niin ehkä sitten mieluummin kivasti ja tilavammin ja vapaammin, kuin jossain kerrostalossa/rivarissa vuokralla kolmen lapsen kanssa.

Toisaalta kun täällä lukee juttuja välillä, alkaa tosiaan miettimään että osakesijoittaminen olisi joku joka mamman "velvollisuus" tms. ja vain "tyhmä" pistäisi rahansa kodin maksuun.

Mutta jotenkin - vaikka talon arvo laskisikin vuosien varrella, olisi aina JOTAIN, edes tontti, mikä olisi arvokasta reaaliomaisuutta. Osakkeissa voisi mennä sitten ihan kaikki jos huonosti kävisi.

Ja sitten tosiaan niistä rahoista ei voisi nauttia mitenkään, tällä hetkellähän siis tavallaan nautimme niistä kyllä kivemman kodin muodossa.

Kun ei tule oikein mitään muutakaan järkevää mieleen.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuttavapiirissä sitä, että kuollaan juuri kun ollaan päästy eläkkeelle tai jo 50-60veenä johonkin syöpään/sydäriin jne.

Olen oppinut elämään tätä päivää!

Lisäksi olen töissä vanhusten hoidossa ja suurin osa eläkeläisistä istua nököttää 24h neljän seinän sisällä eikä edes ulos pysty lähtemään. Mihin niitä rahoja sitten enää tarvii...

Säästää toki kannattaa jotain, mutta kyllä siitä elämästä kannattaa nauttia nyt kun vielä voi! Ja matkustella!

Esim. muutamilla asiakkaistamme on loma-asuntoja jossain Espanjassa, mutta koskaan eivät sinne pääse, aina on sitä ja tätä terveysvikaa vaikka ikää ei ole paljoa edes.

Vierailija
4/16 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuttavapiirissä sitä, että kuollaan juuri kun ollaan päästy eläkkeelle tai jo 50-60veenä johonkin syöpään/sydäriin jne.

Lisäksi olen töissä vanhusten hoidossa ja suurin osa eläkeläisistä istua nököttää 24h neljän seinän sisällä eikä edes ulos pysty lähtemään. Mihin niitä rahoja sitten enää tarvii...

Säästää toki kannattaa jotain, mutta kyllä siitä elämästä kannattaa nauttia nyt kun vielä voi! Ja matkustella!

Esim. muutamilla asiakkaistamme on loma-asuntoja jossain Espanjassa, mutta koskaan eivät sinne pääse, aina on sitä ja tätä terveysvikaa vaikka ikää ei ole paljoa edes.

Vierailija
5/16 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto on turvallinen sijoituskohde. Sen arvo hyvin harvoin pienenee ja silloinkin se yleensä nousee uudestaan ja siinäkin tilanteessa muut sijoitusvaihtoehdot ovat vielä turvattomampia. Lisäksi oman asunnon säästäminen pienentää asumiskuluja oleellisesti, eli säästöön menee enemmän kuin mitä pystyisit säästämään jos asuisit vuokralla. Ehdottomasti oma asunto siis maksetaan ensin. Sitäpaitsi jos sitten vanhempana tulee todellinen pula rahasta, niin onhan se asunto-omaisuuskin realisoitavissa.

Sitten kun oma asunto on kutakuinkin maksettu (tai tietysti aikaisemminkin jos on matalat korot ja hyvät tulot) kannattaa miettiä muita sijoituskohteita. Niiden suhteen olen sitä mieltä, että pitää mennä oman osaamisen ja kiinnostuksen mukaan. Mihinkään sellaiseen ei kannata lähteä sijoittamaan mistä ei mitään ymmärrä eikä kiinnosta perehtyä. Osta metsää jos ymmärrät siitä jotain ja tykkäät metsänhoidosta. Osta asuntoja jos ymmärrät niistä jotain ja mielellään olet myös remonttitaitoinen ainakin pieniin remontteihin tarvittaessa. Osta osakkeita jos olet perehtynyt tai haluat perehtyä osakesijoittamiseen itse. Muussa tapauksessa suosittelen jotain mahdollisimman turvallista ja vaivatonta sijoituskohdetta, esim. jotain valmiita rahastoja. Niistä voi saada huonomman tuoton kuin muualta, mutta kaikkein huonoin tuotto tulee jos et ymmärrä sijoituskohteestasi mitään, teetät kaiken muilla ja teet pöhköjä päätöksiä.

Itse olen tähän saakka panostanut kahteen sijoitusasuntoon. Olen elämässäni ostanut ja myynyt useampia asuntoja ja tykkään rempata, rakastan asuntoja ja vanhoja taloja. Ei se mikään helppo sijoitustapa ole, vaan aika vaivalloinen, mutta tykkään siitä ja olen kiinnostunut. Minulla on myös vähän perintömetsää, joka on siis kulkenut suvussa ainakin 100 vuotta, ja jossa sienestin ja marjastin jo lapsena vanhempien kanssa. Tosin vanhempani ovat parturoineet metsät tyhjiksi, joten minulle ne eivät tuota muuta kuin harmia, mutta ehkä lapsille sitten joskus. Osakesijoittaminenkin kiinnostaisi, mutta tähän mennessä ei ole ollut riittävästi aikaa, että voisin perehtyä siihen haluamassani määrin jotta pystyisin sijoittamaan osakkeisiin.

Sijoitusasuntoja meillä on tällä hetkellä kaksi ja lainaa noin 60% niiden tämänhetkisestä arvosta, talo jossa asumme on maksettu. Kaikki vuokratulot ja jonkinmoinen osa palkkatuloistakin menevät lainojen maksuun, eli säästö on tulevaisuutta varten. Tykkään ajatuksesta, että sitten kun asunnot on maksettu, niin voimme käyttää vuokratulon elämiseen ja pääoma säilyy ja kasvattaa arvoaan edelleen. Tarvittaessa jos tulee isompaa rahantarvetta niin toisen asunnon voi myydä.

Vierailija
6/16 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänellähän aina tuntuu olevan kokemusta tai näkemystä just tämän tyyppisistä asioista.

Vierailija
7/16 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauheasti muuhun pysty sijoittamaan kuin kotiin.

Vierailija
8/16 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinnostaisi

Vierailija
9/16 |
04.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto on hyvä ensi sijoitus. Hyvästä asunnosta kun voi nauttia kokoajan. Osakkeista ei voi nauttia ennenkuin ne realisoi.

Ei metsä mikään huono sijoitus ole. Metsästä saa hyvän hätävara kassan eikä silti menetä omistus oikeutta. Kun vaan myy puuta.

Suora osakesäästäminen on ihan hyvä mutta vaatii hivenen perehtymistä. Ei kuitenkaan mitään päivittäistä seuraamista, varsinkin jos tavoite on eläkkeessä. Muista hajauttaminen ettei kaikki munat ole samassa korissa.

Toisaalta mä haluan elää nyt ja käyttää rahat nyt. En mä voi tietää vaikka olisin huomenna sairaalassa koneissa... Ei niitä rahoja maan alla tarvi...

Vierailija
10/16 |
04.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja taitaa olla kallista meille.

Mietin että pitäiskö se sitten tyytyä vaan tätä taloa maksamaan. Ja toivoa että arvo säilyy tai ei ainakaan romahda pitkässä juoksussa.

Toinen vaihtoehto olisi maksaa vaikka vuokraa ja sitten jäisi ehkä joku 500 eur kuussa enemmän rahaa, mutta sekin on aika vähän sijoitettavaksi mihinkään järkevästi.

ap

Vierailija
11/16 |
04.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutama keskusta-asunto ja rantatontti. Luulen ja toivon, että niissä arvo säilyy.

Vierailija
12/16 |
04.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vaihtoehto olisi maksaa vaikka vuokraa ja sitten jäisi ehkä joku 500 eur kuussa enemmän rahaa, mutta sekin on aika vähän sijoitettavaksi mihinkään järkevästi.

ap

en tiedä mikä laina aika teillä on mutta esim. 20 vuoden jälkeen edelleen maksaisitte vuokraa kun nykysysteemillä teiden menot tippuu murto-osaan heti kun laina on maksettu pois.

Vierailija
13/16 |
04.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

taidan itse olla joku 56 vuotias kun kaikki lainat maksettu.

No, jäähän siinä tietty joitain vuosia säästellä muutakin, jos jaksaa...(ellei kulutustarpeet patoudu :) ja haluaakin välillä törsäillä.)

ap

Vierailija
14/16 |
04.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos seuraat käppyröitä niin pitkällä aikavälillä osakkeet aina nousee. Ja saisit osinkojakin..

Ja päinvastoin, ei niitten omistamiseen tarvita mitään aktiivisuutta. Ostat muutamaa osaketta ja annat niitten olla vaikka vuosikymmeniä ihan omissa oloissaan. Kerran vuodessa tilille napsahtaa mukavat osingotkin kaupan päälle :)

Jos kauhistuttaa niin aloita osakesäästäminen vaikka ihan pienellä summalla. Ja muista hajauttaa.

Vierailija
15/16 |
04.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
16/16 |
06.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä muistelen joskus hänen juttuja lukeneena, niin käsitän jotenkin että hän kuitenkin kannattaa just osakesäästämistä ja asuntoon panostamisen suhteen kai kanta vähän häilyvä.

Mutta olikohan 14, niin komppaan häntä kyllä siinä, että kai se tosiaan pitäisi oman kiinnostuksen mukaan valita se juttu.

Mua kun vaan ei kiinnosta oikein mitään... :( paitsi tuhlaaminen :). No, ehkä mulle sitten vaan on varmimpia joku tylsä pankkitili (vaikka inflaatio vie), ja sitten se asunto koska kodin laitto kyllä kiinnostaa.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi