Ovatko vanhemmat epäonnistuneet jos lapsi ei opi lukemaan ennen kouluikää?
Kommentit (14)
jo 4-5-vuotiaina. Eikö koulu ole sitä varten että lapset voisi laittaa johonkin ja opettajille riittäisi töitä?
Ai niin, onhan onneksi "erityislapset" eli kaikki jotka eivät sovi massaan.
Sitä vartenhan koulu on, että siellä opetetaan. ;)
luokasta osaa lukea kun koulu alkaa, eli enpä usko etä ootte epäonistuineita. meillä esikoinen luki jo kun eskari alkoi, keskimmäisellä alkaa eskari nyt syksyllä ja tuskin osaa lukea silloin.. eikä tarviikkaan, on toi kaupasakäynti helpompaa kun ei tarvitse joka lööppiä erikseen selitellä 6 vuotiaalle.
Tämä on kovin yksilöllisistä! Eikä lukutaidon oppimisiästä voi päätellä edes sitä, että kuinka innokas lukija lapsesta tulee isompana.
Meillä esikoinen oppi lukemaan vasta koulussa, eikä sekään ollut ihan helppoa. Kolmasluokkalaisena hän sitten jo lukikin Taru Sormusten Herran -kirjasta ensimmäisen osan, ja toinen on menossa parasta aikaa kesälukemisena. Lukutaitoa ja -innostusta siis löytyy ihan riittävästi.
mutta shokki oli, että kaikki muut lapset luokalla osasivat lukea paitsi oma tyttäreni. Tiesin, että keskimäärin puolet osaa, mutta että kaikki muut! Oli opettajallekin aika haastellista, kun yksi pölkkypää piti saada oppimaan lukemisen jalo taito, mutta eihän koko muuta luokaa voinut unohtaa.
Nyt kasille menevänä tytöllä oli luokan paras keskiarvo, että eipä tuo lukutaito ennen kouluikää tulevaisuutta määrää.
Mutta muistelen vieläkin niitä tuskaisia hetkiä, kun tyttö olisi pitänyt saada lukutaitoiseksi, mutta oli jotenkin päättänyt, ettei aio edes opetella. Opin Salaisen Aapisen melkei ulkoa.
Enkä minä ole missään onnistunut, vaikka lapseni oppivatkin lukemaan ennen kouluikää, enhän minä niitä ole opettanutkaan, itse ovat halunneet opetella, ja itse ovat opetelleet. Niin minäkin aikoinani tein.
...varsin harva osaa lukea 4-5-vuotiaana, ei todellakaan "suurin osa". Reilusti alle 10%. Eskarin alkaessa, eli sinä vuonna jona lapsi täyttää 6 v., selvä vähemmistö osaa edelleen lukea. Eskarivuonna, siis eskarin aikana, jolloin kirjaimia ihan opetetaan, aika moni oppii lukemaan. Sanoisin, että aika selvä enemmistö osaa lukea ainakin auttavasti eskarin loputtua.
Huom.! Aivan kuten eskarissakin aina painotetaan--> vasta koulussa opetellaan lukemaan ihan tavoitteellisesti. Yhdenkään lapsen ei oleteta osaavan lukea koulun aloittaessaan. Tästä on siis kaiken kaikkiaan aivan tyhmä ottaa mitään paineita olettaen, että lapsi on muuten normaalisti kehittynyt.
tiede lehdestä jossa todettiin että lähtökohtaisesti ne lapset jotka oppivat mm.lukemaan alle kouluikäisinä ovat lapsia jotka joutuvat viettämään yksin pitkiä aikoja.Yksinololla en tarkoita fyysisesti vaan lapsia jotka ovat henkisesti yksin.Siinä tutkimuksessa otettiin huomioon se 1% älykkäämpiä ja kehittyneempiä,tutkimuksessa oli nimenomaan keskivertolapsia keskivertoperheistä.Ennen eskaria lukemaan oppineista yli puolet oli henkisesti hylättyjä lapsia eli lapsia joiden vanhemmat saattoi olla samassa huoneessa mutta ei ota lasta mukaan keskusteluihin yms.
Lukemaan oppiminen on monelle lapselle keino käpertyä omaan maailmaan jne.Huomautan nyt vielä et ne lapset joiden vanhemmat tietoisesti opettavat lapset lukemaan eivät myöskään olleet tässä tutkimuksessa.
kyllä mitään tekemistä sen kanssa, että omani oppi nelivuotiaana. Eli en voi minkäänlaista kasvatuskunniaa siitä ottaa. Ihan hyvin olis kerinnyt koulussakin.
varsinkin kun olen koko lasteni eliniän miettinyt, että olenko ollut tarpeeksi läsnä. Ilmeisesti en, vaikka hyvää läsnäoloa olen tavoitellut.
varsinkin kun olen koko lasteni eliniän miettinyt, että olenko ollut tarpeeksi läsnä. Ilmeisesti en, vaikka hyvää läsnäoloa olen tavoitellut.
Vaikka joku korrelaatio löytyisikin, niin eihän se koske yksittäistapauksia, vaan on vain suurissa joukoissa näkyvä pieni ero. Jos edes on totta, yleensähän tutkimuksissa on päädytty siihen, että lapsi, joka saa huomiota vanhemmiltaan, kehittyy nopeimmin kaikilla alueilla.
Itse pidän ihan luonnollisena, että jos vanhemmat ovat olleet teoreettisesti suuntautuneita, aikaisin lukemaan oppineita, kirjoja ja lukemista arvostavia, niin lapsikin voi periä tämän taipumuksen sekä geneettisesti että sosiaalisesti. Ilman mitään tietoista opettamista.
Ja jos vaikka jalkapallo ja jääkiekko ovat vanhemmille tärkeitä, niin ehkä lapsikin sitten enemmän panostaa sellaiseen. Taas ilman mitään tietoista painostamista.
kympin tekstistä. Vaikka voisin itse lohduttautua sillä, koska lapseni ei osaa lukea (kouluunmenijä). Mut silti!
En itsekään osannut lukea, mutta nopeasti opin. samoin lapseni.
Sitä vartenhan koulu on, että siellä opetetaan. ;)