Kehukaa tasan 1½-vuotiaitanne! Mitä kaikkea
Kommentit (12)
on oppinut sanomaan kakka ja pyytää siten potalle :). Usein silloin tulee pissa tai kakka, yleensä kakka :) . Potatan häntä joka tapauksessa joka päivä muutaman kerran ja lähes aina pottaan tulee jotain. Kakka on tullut pottaan pääsääntöisesti jo 8kk ikäisestä, nykyään kakkavahinko tulee ehkä noin kerran kuussa. Tästä taidosta olen erityisen iloinen :) .
Puolitoistavuotiaani syö siististi käsin tai syötettynä. Itse ei vielä lusikalla ole kovin innokas syömään, joskus haluaa kokeilla.
Lapseni syö tosi hyvin ja maistelee kaikenlaista, tykkää erityisesti ruoista joissa on makua :). Kirpeistä hedelmistä ja mausteisista lihapadoista.
Ihana lapseni kävelee kovasti ja juoksee jo hiukan. Taitavasti osaa kiivetä rappuja ja tulla varovasti alas sohvalta.
Hän ymmärtää mielestäni lähes kaiken ;) ja sanoja on jo paljon. Aika paljon sanoja, jotka ulkopuolinen ymmärtää, ja paaaljon, mit'ä vanhemmat ymmärtävät. Hän puhuu jo 2-3-sanaisin lausein usein - osa sanoista yksitavuisia, osa ihan kokonaisia :) .
Lapsukaiseni tunnistaa jo muutamia värejä!
Hän nukkuu niiin hyvin nykyään :) .
Lapseni on ihana, suloinen, syötävä mukula :) .
Oppi kuivaksi. Tämä suurin ilon aihe.
Meillä 1,5-vuotiaana puhuttiin yksittäisillä sanoilla ja niistäkin valtaosa oli sellaisia, että vain vanhemmat ymmärsi (kirjaimia puuttui pailjon esim. aunen=lautanen).
Sen sijaan meillä on syöty omatoimisesti jo 1v3kk ikäisestä asti. Tietysti vahinkoja sattuu, mutta siis saa mahansa täyteen ilman aikuisen apua.
sanoja tulee tasan kaksi: isi ja äiti. Osaa kontata takaperin. Ikää 1.5 vuotta.
hämmästyttävin juttu oli se, että hän tunsi lähes kaikki kirjaimet. Oppi sitten 2-vuotiaana lukemaan. *kehuu, kun käsketään*
puhuu selvästi
osaa laittaa dvd-soittimen päälle ja sulkea
osaa laittaa stereot päälle ja sulkea
syö itse
kiipeää portaita
hyppii
piirtää ympyröitä
riisuu vaippansa jos ne on likaiset ja laittaa roskikseen ja pukee uudet päälle (housuvaipat)
mutta mieleen tulee:
-Pyytää potalle osoittamalla vaippaa ja sanoo "kakka".
-vie roskat roskiin pyydettäessä.
-kiipeilee kiipeilytelineessä ja laskee liukumäkeä
-puhuu yksittäisiä sanoja monia. toiset selvempiä kuin toiset.
-nukkuu klo 19-7.30. on kyllä aina nukkunut yönsä.
-syö hyvin. annan aina hänelle oman haarukan tai lusikan ruokailuhetkeen ja osan hän lapioi suuhunsa itse ja osan minä.
-rappuset kiipeää hyvin.
-pyytää jääkaapinovessa "roikkuen" kalaa tai juustoa.
-juo itse tavis mukista yhdellä kädellä kiinni siitä pitäen.
-tottelee halutessaan kivasti.
-kun sanon "nyt nukkumaan" hän kipittää makkariin odottamaan, että nostan pinnasänkyyn.
-antaa mojovia pusuja, ja antaa haleja.
-leikkii erilaisilla leuluilla mainiosti: nukenvaunuilla ja hoivaa nukkeja, autoilla ja päristelee niiden menoa, laittaa palikoita palikkalaatikkoon yms.
Tässä nyt esimerkkejä.
Meidän Vauhtivilppertti;
Juoksee
Kiipeää joka paikkaan (huoh)
Sanoo n. 20 sanaa, joista n. puolet on selviä (isi, KAKKA, hauva, kisu jne.).
Tulee rappuset talutettuna alas "kasvot edellä".
Kiipeää rappuset talutettuna tai menee itse kontaten.
Syö itse lusikalla; osa menee koiran suuhun (=tippuu lattialle) ja osa menee suuhun.
Juo itse siististi mukista.
Tanssii, aina kun telkkarista tai radiosta tulee musiikkia, pylly alkaa heilumaan kuin 70-luvun disco tanssijalla ;)
Tekee kuperkeikan.
Halii ja pusuttelee siskoja, äitiä, isiä, mummia JA koiiraa ja kissoja ;)
Ymmärtää kieltoja (=koiran ja kissojen vesikuppi ei ole käsienpesu paikka ja äidin ja mummin kukat jätetään rauhaan).
Laittaa kengät (croksit ja kumpparit) itse jalkaan, yleensä ne menee vääriin jalkoihin..
Meidän rauhallisempi vilpertti:
Syö suht siististi itse.
Juo itse mukista.
Halii ja pusuttelee.
Tanssii.
Kiipeää sohvalle.
Oppinut vasta pari kuukautta sitten kunnolla kävelemään.
Tulee rappuset peruuttamalla alas ja menee ne konttaamalla ylös.
Puhuu selviä kahden sanan lauseita (siis tyyliin hauva haukkuu, "matti" syö jne.).
Tekee aamupisut pottaan, samaten päikkäreiden jälkeen (veljeltä tulee satunnaisesti pissa, tuo kun ei malta istua potalla..).
Laittaa kengät itse jalkaan.
tyttö osaa näyttää valokuvista sukulaiset (osoittaa sormella ja sanoo nimet).
Kyselee, missä sisarukset ovat ja kun kerrotaan, reagoi siihen adekvaatisti (esim. isosisko on ratsastamassa --> pikkusisko vastaa "koppotikoppoti").
Oppi juoksemaan jo alle vuoden ikäisenä ja nyt juoksee vauhdikkaasti ja taitavasti.
Osaa laittaa kengät jalkaan, tosin saattavat mennä vääriin jalkoihin.
Syö itse ja juo nokkamukista.
Toistaa jokikisestä lauseesta viimeisen sanan :-)
Osaa hakea pyydetyt esineet, esim. tietyn kirjan tai tietynvärisen legon.
Ja minun mielestäni ällistyttävin taito: tunnistaa puhtaiden pyykkien joukosta, mikä vaate kuuluu kellekin perheenjäsenelle!
Puhuu n. 10 sanaa, joista osa isän kielellä. Ymmärtää aika hyvin molempia kieliä ainakin sen perusteella, että hän tekee pyyntöjemme mukaisia juttuja. On myös kummallisen tottelevainen (verrattuna esikoiseemme...)
Syö itse lusikalla tai käsin ja juo itse tavallisesta lasista.
Sanoo "kakka", kun kakka on vaipassa. Tykkää istua potalla, mutta ei tee sinne pissaa eikä kakkaa. Huoh.
Piirtää suttuympyröitä.
Kävelee, mutta ei juurikaan osaa juosta. Kiipeilee sohville, sängylle, jakkaroille ja tuoleille. On juuri oppinut kiipeämään tuolille ja istumaan siinä kuten isotkin ihmiset :)
Osaa kiivetä raput ylös, alaspäin mennessä haluaa ottaa kiinni vanhemman kädestä.
Soittaa marakassia ja kapuloita sekä tanssii. Tanssii mielellään isosiskon kanssa käsi kädessä piirileikkejä.
juoksee joka paikkaan, kiipeää, liikkuu ketterästi. Kiipeää vaudilla portaat ja opettelee tulemaan niitä myös peruuttamalla alas. Ymmärtää kehoitukset hyvin, noudattaa niitä halutessaan ;) Ei puhu vielä kovin paljon, vain yksittäisiä sanoja, mutta joka päivä melksin tulee joku uusi :) haluaa tehdä jo asioita itse. Ihana ihana lapsi :) kertokaa muutkin!!