Mitä kaikkea kotihoidetulle 2,5-vuotiaalle pitäisi opettaa?
Minulle selvisi vasta nyt, että lähes kaikki kaverini ovat harjaannuttaneet lastaan heti vauvasta lähtien kävelyssä, puhumisessa ja kaikessa muussakin. Minulle ei ole tullut tuollainen edes mieleen, ja nyt on tosi huono äiti-fiilis, sillä lapseni on jonkin verran jäljessä monissa taidoissa, ja varmasti pitkälti koska en ole opastanut häntä riittävästi. Ollaan siis toki laulettu ja askarreltu päivittäin, käyty kerhoissa ja mies käy pojan kanssa liikuntaharrastuksissa kahdesti viikossa. Mut kaikki on tehty ihan vaan ajankuluksi, en ole koskaan esimerkiksi harjoittanut lasta piirtämisessä (ennen kuin nyt) vaan antanut piirrellä omiaan.
Lapsi on siis nyt 2,5 -vuotias ja pääsääntöisesti kotihoidossa vielä vuoden. Mitä asioita minun pitäisi opettaa hänelle täällä kotona? Siis ihan tiedollisia ja taidollisia asioita. Pitääkö lapsen esimerkiksi kohta osata numerot ja kirjaimet?
Kommentit (17)
2,5 vuotias on päiväkodissa ja siellä, sekä myös kotona, luetaan kirjoja ja loruja joissa esiintyy numeroita. Osaa laskea viiteen.
En nyt mitään neuvoja anna mutta uskoisin että tuon ikäiset oppivat ihan normaalista elämästä asioita. Pihalla eläimiä, kasveja, luonnosta ylipäätään.
Ei meillä koskaan olla mitenkään tavoitehakuisesti harjaannutettu jossakin tietyssä asiassa, vaan ihan leikin ohella.
Meillä poika ei juurikaan puhu, vaikka siihen on kannustettu ihan päiväkotia myöten.
Eli ota ihan rauhassa, äläkä syyllistä itseäsi!
Numeroita ja kirjaimiakin vasta sitten kun lapsi niistä alkoi itse kysellä.
Jos te kerran olette kerhoilleetkin, niin lapsi on tottunut muidenkin lasten seuraan.
Sosiaaliset taidot on helpoiten ne josita ei kotona ollessa tule harjoitusta.
Muutenhan alle 3-v:lle riittä ihan arkiaskareet. Otat mukaan pyykinpesuun, vaatteita ripustamaan jne. Rätti käteen siivotessa.
Salaatin tekoon, pöydän kattamiseen yms. normaaleihin hommiin.
Ulkona kukkien kastelua ja muita pihatöitä.
Sitten lisäksi laulut ja leikit, niin ihan normaali lapsi sulla on.
Ei siellä hoidossakaan treenata noin pienille kirjaimia yms.
Yhdessäkun vaikka muovailette tulee esim. muotoja "muovailin pallon, näistä saa kirjaimia" yms. luonnostaa kehittävää juttua.
Värit on sellainen juttu jotka voit opettaa, mutta nekin tulee esim. kotilrikissä. Anna nukelle punaisesta mukista juotavaa jne.
Lukeminen kehittää paljon. Luet joka päivä, niin lapsi saa rikkaan kielen, sanavarasto kasvaa ja keskittymiskyky kun oppii kuuntelemaan.
Ulkoillessa annat kiipellä ja viet metsään epätasaiseen maastoon kävelemään, niin sulla on ihan nero lapsi!
En minä ole mitään erityisesti opettanut. Kyllä lapset itse kysyvät ja alkavat harjoitella sitten niitä taitoja, joita haluavat opetella. Mä en ole esim ikinä en koskaan alkanut opettamaan mitään piirustusta / askartelua lapsille koska inhoan kaikkea näpräämistä. Joskus itse pyytävät paperia ja kyniä tai haluavat itse askarrella ja silloin tietysti saavat.
Olen sitä mieltä, että 2,5v on vielä niin pieni, että ihan niiden arjen perustaitojen harjottelussa, jotka siis tulevat itsestään päivän kuluessa, on ihan tarpeeksi pienelle ihmiselle.
Parasta lapsen kasvatusta on lapsen tukeminen leikkiin. Sen moni aikuinen on unohtanut. Olkaa rennosti yhdessä ilman suorituspaineita. Ehtii sitä opetella numerot kouluiässäkin. Minullakin on yliopistokoulutus ja pitkästä matematiikasta 9, en silti usko että vanhempani olisivat minulle ikinä numeroita opettaneet.
Liika suorittaminen ja tuloshakuisuus pois!!!
osaa laskea yhdeksääntoista. mut ei ole kyllä opetettu millään lailla. Mulla neljä kotihoidettua lasta ja en ole ketään "treenannut" millään lailla.
ovat leikkineet, käyneet kerhoissa ja aika paljon myös katsoneet dvd:eitä, joista muuten tämä nuorinkin on laskemisen oppinut.
Mun 2,5v ei puhu kun yksittäisiä sanoja, kulkee vaipoissa ja kieltäytyy pottailemasta.
Ei ole koskaan saanut piirtää tai askarrella kotona. Ei olla laulettu lauluja, cd:ltä on kuunnellut. En osallistu leikkeihin enkä lue satuja.
Me ei käydä missään kerhoissa tai harrastuksissa.
Lapsi on yksi kolmesta ja yleensä puuhailee sisarusten kanssa samoja leikkejä. En minä ole poiminut häntä kouluttautumaan kanssani vaan antanut leikkiä lasten leikkejä.
Pitäiskö alkaa kouluttamaan lapsia?
Mun 2,5v ei puhu kun yksittäisiä sanoja, kulkee vaipoissa ja kieltäytyy pottailemasta.
Ei ole koskaan saanut piirtää tai askarrella kotona. Ei olla laulettu lauluja, cd:ltä on kuunnellut. En osallistu leikkeihin enkä lue satuja.
Me ei käydä missään kerhoissa tai harrastuksissa.Lapsi on yksi kolmesta ja yleensä puuhailee sisarusten kanssa samoja leikkejä. En minä ole poiminut häntä kouluttautumaan kanssani vaan antanut leikkiä lasten leikkejä.
Pitäiskö alkaa kouluttamaan lapsia?
ja on vaipaton.. ne nyt varmaan tärkeimmät, mitä pitäisi osata 3 vuotiaana. Pukemisessakin voi sielä auttaa sukat yms, mutta että nyt saa paidan päällee ja housut jalkaan. Kynäote ja saksiote sellaisia mitä päiväkodissa aletaan kolmivuotiaalle opettamaan. Värit ja muitakin käsitteitä: ylös, alas, takana yms. Tuommoisia. Nimenkirjoitusta aletaan "vaatia" 5-vuotiaalta ja laskutaitoa jonnekin kymmeneen. Kirjaimet tulee sitten 5 - 6v tienoilla, meillä poika oppi lukemaan ennen eskaria kesälomallaan ja se oli open mielestä keskimääräistä aiemmin kuin yleensä. Keskimäinen menee syksyllä eskariin ja joitain sanoja saa nyt luettua, kirjaimet oppi viime talven aikana.
Täytyy sanoa, että olen niistä vähän yllättynyt, koska moni muukaan ei näytä treenanneen lastaan. Onkohan mulla vähän suorituskeskeinen kaveripiiri sitten...Minäkin siis luulin, että ihan tavallinen arkielämä riittää, enkä ole verrannut lasta kavereiden lapsiin ennen kuin nyt. Tuntuu vaan, että lapsen vuoksi minun pitäisi ymmärtää, mikä on se yleinen osaamisen taso muilla samanikäisillä ja pitää huolen että hän osaa kaiken mitä muutkin, ettei lapsi joudu aina olemaan se viimeinen joka ei osaa. Vaikka tämän ikäiset ei vielä välitä siitä kuka mitäkin osaa, niin parin vuoden päästä tilanne on jo ihan eri, ja mietityttää se, ettei ero muihin lapsiin silloin ole jo liian iso.
Mutta, nämä vastaukset oli kyllä kannustavia. Eihän me sitten ihan kummajaisia olla jos muutkaan ei niin hirveästi harjaannuta lastaan. :)
ap.
jotka kovasti lapsiaan treenaa, saattaa saada pahaakin aikaan, ei ole lapselle hyvä, että pitää kovko ajan suorittaa, ja nämä vanhemmat varmaan kyllä välittävät lapsilleen viestin, että ihmisen arvo on suorituksista kiinni.
Toki pitää lapselle sellaiset normaalit jutut opettaa, ihan siinä arjen lomassa yhdessä touhuillessa.
vaikka ei ihan vielä 2-vuotiaana aloittaisi. Oikeasti ne on kuitenkin sen verran helpot opeteltavat, että ei mitään järkeä tarkoituksella treenata ihan pienestä lähtien. Kyllä ne oppii tarvittaessa nopeasti sitten kun tarvitsee.
Itse opettelin lukemaan kyrilliset aakkoset joskus ihan muutamissa tunneissa. Ja tein sentään sen aikuisena, jolloin oppii paljon hitaammin kuin lapsena. Eli kyllä se lapsi oppii ne kirjaimet kun tarve tulee.
Voi voi, mitenköhän meitin käy päiväkodissa? :)
Eli ei voi verrata suoraan noin pienillä, kuka on oppinut mitäkin ja miten aikaisin. Toiset ovat kovia liikkumaan, toiset käsillä tekemään ja toisia kiinnostaa numerot, eläimet tai mikä tahansa asia maan ja taivaan väliltä, eikä välttämättä väliltä:)
Eli toki lapsi oppii nopeasti uutta, sellaisesta, mikä kiinnostaa luonnostaan.
Jos pitäisi valita joku treenaamisen aihe, valitsisin sosiaaliset taidot. Eli kerhoissa ja harrastuksissa kannustaisin lasta toimimaan yhdessä toisten kanssa ja selviämään ristiriitatilanteista.
Olisi otollinen aika opettaa vaikka tervehtiminen ja anteeksipyynto. Meilla kiinnostui kirjaimista ihan itsekseen.
Tuon ikaiselle voi opettaa ihan mita tahansa.
Juuri oltiin 3-vuotisneuvolassa, siellä ainakin kyseltiin lapselta värejä ja kehuttiin kun tunsi melkein kaikki ja osasi luokitella tavaroita värien mukaan.
Omani aloitti päiväkodin viime syksynä 2-vuotiaana ja parin viikon kuluttua lastentarhanopettaja mainitsi että lapsi ei osaa käyttää saksia. Sanoin että niin ei osaa kun en ole katsonut tärkeäksi sellaista taitoa juuri 2 vuotta täyttäneelle. Siihen lto että kyllä kaikki muut kaksivuotiaat osaa käyttää ja kannattaa sitä kyllä kotonakin harjoitella! No ei tod. harjoiteltu. Siellä se sit oppi päiväkodissa.
ole erikseen opettamalla opettanut, mutta kaiken tekemisen ohessa neuvon ja kerron asioita. Toki olen kynän asennon korjannut käteen, jos on väärin ollut. Ja puhuessa "huomaamattomasti" korjannut asioita oikein esim. lapsi sanoo "minä haluan saksia paperia", sanon "juu, saat toki leikata saksilla paperia!". jne.
Kirjaimia ja numeroita toki opetellaan samalla kun luetaan, sen mukaan miten lapsi on kiinnostunut.