Onko teillä kantoliina/reppu tms. tuntunut heti hyvältä?
Vai onko käyttöä pitänyt treenata, että alkaa olemaan luonnollista ja kätevää? Minulla kaksi lasta ja molempien kohdalla olen yrittänyt muutamia kertoja, mutta jotenkin tuntunut hankalalta.
Nyt olen raskaana ja haluaisin niin kovin oppia liinan/ergon käytön :) Nyt se olisi varmasti avuksikin kun nuorimmilla ikäeroa vain 1v6kk.
Kommentit (7)
Lapseni ei pitänyt lainkaan kantoliinassa olosta (aloitin tosin vasta 2 kk iässä kokeilun)Sen sijaan 5 kk iästä lähtien reppu on ollut hyvä mm.piknik matkoilla. Ehkä n.10mkrt harjoittelin roskisten viennillä yms. ennen kuin otin käyttöön varsinaisesti. Ja se olikin lentoreissu eli repussa kentillä jne. Lapsi viihtyi hyvin.
Repussa kanto tosin edellyttää, että lapsi pystyy istumaan ilman että painaa jalkoja tms. eli ei sovi iha pienille. Ja reppu on aika raskas sitten, kun lapsen paino lisääntyy yli 7 kg, voi käydä selälle
Ihan sattumoisin kai ovat olleet sopivat vauvoille ja meille vanhemmille, koska saadessa tai ostaessa ei ole edes ollu vauva mukana. Kaikki neljä ovat rakastaneet kannettavana olemista, ja olleet liikunnallisia ja eloisia vauvoja ja taaperoita. Kun mieheni oli matkatöissä, en olisi kyllä saanut kaikkia kotitöitä tehtyä ilman näitä apuvälineitä ainakaan lasten itkemättä. Pidämme myös ulkoilusta ja metsäkävelyistä lasta kantaen. :)
meillä tosin lapsi sellainen, että kanniskellessa asentoa pitää vaihtaa usein, olla välillä pystymmässä, välillä massullaan jne. Ei onnistu millään kantovälineillä noin nopea asentojen vaihto.
mutta ekalla tykkäsin enemmän kantoliinasta, tokalla taas manducasta. Eka tykkäsi olla ihan piilossa liinan sisällä, toinen on liian kuumaverinen siihen.
Manducan kanssa piti vähän harjoitella, että sai säädöt sopiviksi. Nyt kun tietää miltä sen "kuuluu" tuntua, on helppo kantaa pitkiäkin aikoja.
Olen esitellyt kantoliinoja tosi monille ihmisille ja voin todeta kokemuksesta, että on valtava ero hyvin solmitun ja huonosti solmitun tai sopivan tiukan tai liian löysän liinan tai repun välillä.
Kun liina tai reppu on vedetty sopivan napakaksi ja olan yli menevät liinanosat leveäksi (-> ei paina! myös kevyempi kun paino jakautuu) niin kaikki sanovat ettei ollut uskonut miten luontevalta ja mukavalta se tuntuukaan. Moni oli kokeillut omin päin liinaa aiemmin eikä oikein tuntunut hyvältä.
Eli jos suinkin saat jonkun kokeneen liinankäyttäjän avuksi ekoille kerroille niin OTA! Ja jos et saa, niin muista tämä nyrkkisääntö: kireämmälle! napakammalle!
Pikkuvauvoilla meillä on ollut käytössä trikooliina ja multa saa samat sanat kyllä kuin edelliseltäkin: täytyy olla tarpeeksi tiukalla ja olkahihnat levitettynä, vauvan pitää pysyä aika ylhäällä.
Ergo ja Patapum ollut repuista käytössä ja nekin molemmat toimineet hyvin koko ajan. Parivuotiaita olen kantanut tunteja putkeen, parhaimmillaan varmaan neljä tuntia kerrallaan ilman omaa tai lapsen väsymistä kantamiseen.
Siihen sai vauvan mukavasti ja sopivan tiukasti. Rintareppu (kaverilta lainattu) ei tuntunut niin hyvälle, sitä käytinkin lähinnä nopeana hätäapuna, siihen kun sai lapsen nopeammin kun liinaan. Mutta jos oli tarve kantaa lasta 5 min pidempään, niin kantoliinaan.