Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaako 4v jo syödä itse?

Vierailija
18.06.2011 |

Olin tänään synttäreillä,jossa oli myös 4v poika. Minusta ihan reipas ja tekeväinen veijari, ei mitään vammoja tms. Silti tämä lapsi ei saanut syödä itse vaan äiti tai isä syötti, myös kakkua. Lapsi ei saanut mehua lasiin vaan äidillään oli mukana pillimehu, koska "lapsi on tottunut näihin". Kakku piti laittaa muovikulhoon, jos "se saa päähänsä kauhoa sitä itse".

Lapsi on päiväkodissa, osaa seistä päällään - mutta ei saa syödä itse. Miksi ihmeessä? Onko teillä vastaavaa?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä ole tullut vastaan tuollaista... Ekana kommentoineelle: miten huonosti syöminen liittyy tähän? Ei kai kukaan normaalijärkinen aikuinen SYÖTÄ neljävuotiasta vaikka söisi miten huonosti?

Vierailija
2/16 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on just täyttänyt 3 v, jota usein syötän vieraisilla. Voi olla, että teen sitä vielä 4 vnäkin, siis sellaista lusikoitavaa ruokaa ei sormitavaraa. Ihan vain siksi, että on vähän häikkää käsien toiminnassa ja lusikka saattaa najoskus mennä poskeen... kotona sotkut ei haittaa, mutta vieraisilla helpompi niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkee sitä onkii... XD

Meillä tyttölapset on syöneet itse noin 11kk ikäisestä ja poikaa joutui vähän patistelemaan (tykkäs, kun palvelu pelaa), mutta niin vain pisteli sekin itse 2-vuotiaaseen mennessä... Noin noin 1,5-vuotiaana ovat viimeistään siirtyneet juomaan tavallisesta mukista (tytöt taas vähän poikaa aiemmin. Poika kun ei ois halunnut oikein juodakaan itse ;D)

Vierailija
4/16 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kerran on normaali, terve lapsi ja on päiväkodissa. Siellä ei tuon ikäisiä enää syötetä.

Meidän junnu 1 v 3 kk osaa syödä jo itse, joten eiköhän se 4 veeltäkin onnistu.

Vierailija
5/16 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vika ei ole lapsissa, vaan jossain ihan muualla...

Kouluikäisetkään eivät saa itse kaataa maitoa tai voidella leipiä, vaan äiti hoitaa.

Sentään saavat jo syödä itse...

Luulisi olevan stressaavaa tuollainen paapominen.

Millaisiakohan lapsista kasvaa? Jotain palveluun tottuneita varmaan.

Vierailija
6/16 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja useimmat tietämäni 5-vuotiaat harjoittelevat kovaa vauhtia veitsellä ja haarukalla syömistä... Se varsinainen ruuan lappaminen suuhun pitäs olla jo opittu kauan aikaa sitten. (Jolloin 4-vuotias ei enää hirveesti edes sotke...) Meillä näin, vaikka pojalla on motoriikassa vähän häikkääkin.

Vierailija
7/16 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos on vaan niin armoton sottapytty, että äiti halusi pitää vaatteet puhtaana ja sen vuoksi syöttää itse. Minäkin syötän joskus 3,5-vuotiasta possuani kyläillessä kun ei ole kivaa ruoka rinnuksella olla.

Vierailija
8/16 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 7kk syö jo itse ja sotkuahan siitä tulee, ruokailun ajaksi ruokalappu kaulaan ja syömisen jälkeen naama ja kädet pestään ja syntyneet sotkut siivotaan. Eihän lapsi opi koskaan syömään itse, jos ei saa koskaan harjoitella. Ei kukaan kuole pikku sotkuihin. Näin kerran kauppakeskuksen kahvilassa ihan terveen oloisen noin 7-8-vuotiaan tytön joka söi äitinsä kanssa jäätelöä. Yhtäkkiä äiti nappasi tytön annoksen ja alkoi lusikoida sitä tämän suuhun. Olin aika järkyttynyt. Yhtään ei ollut tyttö sotkenut.

Vierailija
9/16 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kylässä ei ole kiva porsastella. Meillä ainakin eläisi pieni kanalauma pöydän alla jo niillä ruuilla, mitä meidän 1-vuotias tiputtaa lattialle syödessään.

Kyläpaikassa ei ole kiva jättää emännälle luuttuamista tiskien lisäksi. Ja olishan se kiva olla suht siisteillä vaatteilla koko reissu.

Vierailija
10/16 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsi hoidossa? Siellä varmaan kuitenkin joutuu syömään itse.

Meidän 2,5-vuotias poika on ainakin vuoden syönyt jo itse. Sotkua saattaa tulla, mutta ei läheskään aina. Kyläpaikoissa, missä käydään, tiedetään kyllä että tuon ikäiseltä saattaa tulla sotkua, ja tietysti jos lattialle putoaa ruokaa, siivoan ne itse. Ja siltä varalta että vaatteet sotkeentuu, meillä on aina vaihtovaatteet mukana. Eihän tuo ole edes antanut syöttää siitä asti kun oppi itse joten kuten syömään.

Vierailija
11/16 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuuhan lapsi varmaan hoidossa syömään itse, ei päiväkodissa ole aikaa jokaista syöttää alusta loppuun.

Meidän 2,5-vuotias poika on ainakin vuoden syönyt jo itse. Sotkua saattaa tulla, mutta ei läheskään aina. Kyläpaikoissa, missä käydään, tiedetään kyllä että tuon ikäiseltä saattaa tulla sotkua, ja tietysti jos lattialle putoaa ruokaa, siivoan ne itse. Ja siltä varalta että vaatteet sotkeentuu, meillä on aina vaihtovaatteet mukana. Eihän tuo ole edes antanut syöttää siitä asti kun oppi itse joten kuten syömään.

Vierailija
12/16 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta päällään ei osaa seisoa:)

Saatan silti joskus juhlissa auttaa kakun kassa, kun en halua juhlavaatteiden likaantuvan. Esim. mustikkaa ei saa valkoisesta kaulupaidasta pois. Ihan normaalisti juo kyllä lasista. Juonut jo 1v1kk alkaen samoin syönyt itse.

Vierailija
13/16 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

4v osaa syödä ja varmasti tämäkin isin ja äidin kullanmuru syö itse päiväkodissa, vanhemmissa on vikaa kun eivät anna lapsen syödä itse.

Vierailija
14/16 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

2,5-vuotiaalle pojalleni sotkuiset ruoat, kuten kermakakun. Kotona syödessään sotkee aina hihansa ruokaan, rinnukset myös, ellei ole ruokalappua.

Vierailija
15/16 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta päällään ei osaa seisoa:) Saatan silti joskus juhlissa auttaa kakun kassa, kun en halua juhlavaatteiden likaantuvan. Esim. mustikkaa ei saa valkoisesta kaulupaidasta pois. Ihan normaalisti juo kyllä lasista. Juonut jo 1v1kk alkaen samoin syönyt itse.

Etkö tunne tahranpoistoaineita/kloriittia??

Vierailija
16/16 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vika ei ole lapsissa, vaan jossain ihan muualla...

Kouluikäisetkään eivät saa itse kaataa maitoa tai voidella leipiä, vaan äiti hoitaa.

Sentään saavat jo syödä itse...

Luulisi olevan stressaavaa tuollainen paapominen.

Millaisiakohan lapsista kasvaa? Jotain palveluun tottuneita varmaan.

Lisäksi 3v pidetään vaipoissa koska vanhemmista se helpompaa. Eivät jaksa öisin mahd.käyttää potalla tai pyylätä lakanoita ym.

Vanhin oli 9v kun oppi tekemään leivät itse. Sama lapsi vielä 8 vuotiaana ihmetteli meillä ollessaan "jano, saanko vettä?" kysymykseen vastausta että "tottakai, voit ottaa itse keittiöstä" että miten se tapahtuu. Miten hana toimii...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän