Mitä puheterapeutilla tapahtuu?
Meillä kuopus on nyt 2v2kk ja puhuu lähinnä muutamilla yksittäisillä sanoilla ja ihan parilla lyhyellä lauseella (kuten "haluaa toi", "haluaa lisää", "ei halua") Osa sanoista menee suht oikein (kissa, ankka, pupu, äiti, isi), osa on aika epäselviä tai ihan omia sanoja (koira = Ahka eli meidän oman koiran nimestä väännös, poppu = pallo jne) Ja sit on lausahdus "katoion" kun tarkoittaa sanoa: Mikä toi on + runsaasti omaa höpätystä
Esikoinen alkoi puhumaan aikaisin, 1,5-vuotiaana tuli selviä lauseita, 2,5-vuotiaana puhui kirjakieltä pitkiä tarinoita ;). Keskimmäinen oli sit tätä hitaammin lämpiävää sorttia, 1,5-vuotiaana ekat sanat, mutta mun mielestäni poikakin puhui 2,5-vuotiaana ainakin jollain lailla.
2v-neuvolassa pohdittiin lähetettä puheterapeutille, mutta päätettiin odotella syksyyn, josko tyttö nyt sitä ennen innostuisi juttelemaan vähän enemmän. Parissa kuukaudessa ei ihan hirveesti ole kahitystä tapahtunut, eikä tyttö halua esim. toistella perässä sanoja tms. edelleenkään (ja joo, sanoo itse, ettei halua, jos koitan vähän houkutella ;D)
Ymmärtää kyllä, jos pyydän vaikka viemään tavaran x roskiin, siskolleen, isälleen, veljelleen tms. ja osaa vastata, jos kysyn haluaako esim. banaanin tai onko nälkä (ei on ei ja kyllä = nyökyttää päätään) Leikkii myös sisaruksiaan enemmän ns. juonellisia leikkejä ja alkoi leikkiä niitä tosi varhain mun mielestäni (heti 1v täytettyään). Eli jotain siellä korvien välissä kuitenkin liikkuu :D
Kommunikaation hankaluudet ottavat tyttöä välillä päähän ja rankasti, kun usein haluaa jotain, mutta kukaan ei tajua mitä. Ja ottaa välillä päähän muitakin, kun ei vaan tajuta, mikä on hätänä tai mitä asiaa olis kun selkeesti jotain asiaa olis...
Olen harkinnut, josko sit kuitenkin aikaistaisin sitä kontrollia ja pyytäisin neuvolaan aikaa jo loppukesästä..
Mutta mitä siellä puheterapeutilla sitten tapahtuu ja mitä ne tämän ikäisten puhumattomien lasten kanssa oikein tekevät?
Ja olenko mä nyt vaan jotenkin hätänen taas? Jossain määrin varmaan ihan suvusta tuleva juttukin, miehen yksi veli ainakin on alkanut puhua vasta 3-vuotiaana ylipäätään jotain.
Kommentit (5)
Lapsesi kuitenkin puhuu, ja saat selvän mitä tarkoittaa. Minusta neuvolassa hätäilevät asian kanssa ja aivan suotta. 2v2kk ei kuulukaan vielä puhua täysin selvästi, kaikki kehittyvät omaan tahtiinsa.
Kolmevuotiaaltahan vasta odotetaan että joku ulkopuolinenkin saisi selvää puheesta.
Omani pääsi puheterapeutille 4-vuotiaana kun puuttui kokonaan kirjaimet S, J, K, L ja R eli puhe oli todella epäselvää.
Noh, ehkä ne sit alkoi tarjoilemaan vähän hätäisesti sitä puheterapiaa. Mutta mä sit tietty kerkisin huolestua...
Meillä on kontrollikäynti 2,5-vuotiaana joka tapauksessa neuvolaan...
niin pieni. Kuvauksesi perusteella teidän muksu puhuu suunnilleen samantasoisesti kuin meidän juuri 3-vuotta täyttänyt tyttö, joka sai nyt neuvolan 3-v. tarkastuksessa lähetteen puheterapeutille. Olemme siellä nyt yhden kerran käyneet ja sain mukaani nivaskan sanalistoja, jotka pitää täyttää (lapsi ymmärtää / sanoo). Tämän pohjalta ilmeisesti seurataan, tapahtuuko lapsen puheessa edistymistä. Syksyllä selvinnee, miten se varsinainen terapia tapahtuu.
Saatiin suulihasjumppaohjeet, mutta itse tilanteessa lapsi ei pukahtanut halaistua sanaa.
Voit itsekin jumppauttaa lapsen suulihaksia ilmapalloilla ja pilleillä. Se kyllä selkeytti ainakin meillä puhetta selvästi.
Lapsi on liian nuori.
Minusta hätäilet.