Ahdistaa, vauvan kasvu niin huonoa :(
8kk ja edessä lastenlääkärin tutkimukset, ei haluaisi syödä kiinteitä ja painokäyrä laskee koko ajan alaspäin. Pituuskasvukin heikkoa. Huolettaa mikä on.
Kommentit (15)
mitat syntyessään täysiaikaisena: 3,1kg ja 47cm,
nyt 8kk: 6,5kg ja 67cm.
Eli syntymämitat samat, ja kun vilkaisin mittaa 7 kk:n ikäisenä, niin n. samat. Painoa oli 7 kiloa. Nyt on 1 v 8 kk ja pieni edelleen. On kuitenkin kasvanut "omalla" käyrällään koko ajan. On melkein päätä lyhyempi muita ikäisiään, mutta muuten ihan kehityksessä (itse asiassa motorisesti pidemmällä) mukana. Ei olla käyty lääkärillä tms, kun neuvolassa on sanottu, että tärkeintä on, että kunhan kasvaa suht tasaisesti. (eli ei pysähdyksiä kasvussa).
Vähän tuo tietenkin (äitinä) huolestuttaa, mutta rakas on tuo meidän pätkä, tapahtuipa mitä hyvänsä tuon kasvun kanssa :D
Meillä kun painokäyrä vaan laskee koko ajan, eihän se niin voi mennä. Siksi nyt tutkimuksiin. Ja kun ei tahtoisi syödä kiinteitä, vaikea nostaa painoa mitenkään.
Otettiin 6 putkellista vertakin pienestä, mutta ei siinä vikaa ollut. Myöhemmin käytiin ravintoterapeutillakin joka käski syöttää punaista maitoa ja makkaraa.
Hetken päästä tutkittiin sitä kun pää ei (mukamas) kasva. Tänä päivänä terve 11 v.
Nyt meillä on poika 9 kk, jonka kanssa on alusta asti ravattu viikon välein painokontrollissa, koska tuokaan jäpikkä ei suostu kasvamaan siten kun neuvola haluais. Mutta terve on sekin.
Mitat oli kyllä 9 kk neuvolassa enemmän kuin teillä eli 8,2kg ja 70,5 cm.
Niin no meillä ei riitä kun paino vaan laskee, mielelläänhän vauva eläisi vaan rintamaidolla. Korviketta ei ole koskaan saanut, että reilusti siis saa rintamaitoa. Miksi sitten painokäyrä vaan laskee, viimeksi oli jo -15%?
Olen tuo toisena kommentoinut. Mulla on myös pienet ja hitaasti kasvaneet lapset, jotka tosin nyt leikki-ja kouluikäisinä ovat keskikäyrän tuntumassa, pikkasen alapuolella. Esim. esikoiseni (poika) syntyi suht isona, 53cm ja 3715g, mutta vuoden ikäisenä oli vain 74cm 8015g. Häntä vähän tutkittiin, mutta ei mitään löytynyt, ja ihan normaalisti on nyt kehittynyt ja kasvanut.
Itse olen myös ollut pieni, 2950g ja 47cm, ja vuoden iässä olin 7,2kg ja 70cm. Kun olen neuvolakorttia katsonut, niin vielä 11kk iässä paino alkoi kutosella. Mut olisi yksi lääkäri väkisin halunnut leikata, koska oli varma, että mulla oli joku ahtauma jossain ruoansulatuselimistössä, mutta isäni ei antanut lupaa. Ja eipä sitä olisi tarvinnutkaan, mä olen ihan terve nainen näinä päivinä ja lapsenakin ollut aina.
Äitini myös kertoi, että alle vuoden ikäisenä mä en suostunut syömään oikein mitään kiinteitä, olisin halunnut vaan tissiä. En sen tarkemmin tiedä olinko ns "sihtikurkku" vai mistä oli kysymys, mutta joka tapauksessa terve ihminen olen ollut koko ajan.
TOivottavasti lapsellasi ei ole mitään vialla. Ei hän kuitenkaan ainakaan toistaiseksi mitenkään poikkeuksellisen pieni ole.
Otettiin 6 putkellista vertakin pienestä, mutta ei siinä vikaa ollut. Myöhemmin käytiin ravintoterapeutillakin joka käski syöttää punaista maitoa ja makkaraa. Hetken päästä tutkittiin sitä kun pää ei (mukamas) kasva. Tänä päivänä terve 11 v. Nyt meillä on poika 9 kk, jonka kanssa on alusta asti ravattu viikon välein painokontrollissa, koska tuokaan jäpikkä ei suostu kasvamaan siten kun neuvola haluais. Mutta terve on sekin. Mitat oli kyllä 9 kk neuvolassa enemmän kuin teillä eli 8,2kg ja 70,5 cm.
Lapset kasvaa eri tahtia, meilläkin on kyllä lapsia vahdattu pienenä, kun eivät olleet käyrillä. Terveitä ovat. Ja meillä esikoinen ei painanut edes vuoden iässä yli 8kg.
Meillä kun minä ja miehemme olemme olleet isompia syntyessään ja kasvaneet aina hyvin, nyt mies 180 ja minä 167 eli emme ole mitään ihan pieniä.
Meillä kun minä ja miehemme olemme olleet isompia syntyessään ja kasvaneet aina hyvin, nyt mies 180 ja minä 167 eli emme ole mitään ihan pieniä.
syntyi käynnistyksellä, koska kasvu loppui vatsassa ja siis käynnistettiin 2vrk ennen laskettua aikaa siitä syystä. Oli syntyessään 2700g ja pituutta 48cm. On mennyt alusta asti ties millä miinuskäyrällä, eikä edelleenkään syö juuri mitään, ikää nyt jo 7,5v. On käyty lääkärissä tasaisin väliajoin seurannassa, mutta mitään vikaa ei ole löytynyt. 1v iässä paino oli 6,5kg ja 2v iässä 10kg. Piti ihan neuvolakortista tarkistaa.
tarkkoja kasvusta.
Jokainen lapsi kasvaa omaa tahtiaan.
Omat vanhempani ovat suht lyhyitä. Molemmat alle 170.
Kun pikkusiskoni oli taapero, hänen kasvustaan ennustettiin, että tulee paljon pidempi kun vanhemmistaan
neuvolassa ehdotettiin että hänelle annettaisiin jotain hormoonia ettei tulisi niin pitkää. Vanhemmat ei tietenkään suostuneet ja nykyään pikkusisko 18v. pidempi vanhempiamme, mutta mitä väliä sillä on?
1v iässä paino oli 6,5kg ja 2v iässä 10kg. Piti ihan neuvolakortista tarkistaa.
t: se pienten poikien äiti
Minkä verran tämän ikäisen (lähes 9kk) pitäisi jaksaa syödä kerralla kiinteitä? Aiemmin vetäsi pikkupurkillisen, nyt ei millään jaksa sellaista. Ja siis puurot skippaa lähes täysin, välipalat melkein myös. Tosi vähän kiinteitä.
stressin syömisistä ja niiden vähyydestä muistan. Montako kertaa päivässä lapsesi syö? Syökö tuttipullosta velliä? Kelpaako puuro? Pissaako ja kakkaako normaalisti? Oletko kokeillut sormiruokaa, omaa lusikkaa?
On 62 cm pitkä ja maito taas ei kelpaa täällä. Kiinteitä söisi. Syö pikkupurkillisen lounaaksi, hedelmäsosepurkillisen, puuroa kaksi kertaa päivässä, mutta maitoa menee välillä vain 4 dl. Huolissani olen minäkin.. pituuskasvusta, nesteiden määrästä ja kalsiumin saannista. HUOH.
niin saat varmasti vertaistukea. Muuten on vähän vaikea kommentoida.