Kaksosten todennäköisyys
Niin, kuinkahan suuri mahdollisuus on saada kaksoset, kun sekä minä, että mieheni olemme kaksosia ja lisäksi lähisuvussa (serkut, tädit, sedät, enit) löytyy kahdet kaksoset??
Meillä on nyt 4 lasta (12v, 6v, 1,5v ja 2kk). Mies toivoisi kovasti vielä viidettä ja on luvannut sen jälkeen mennä sterilisaatioon. Itsekin voisin tehdä vielä YHDEN, mutta kaksosia en missään nimessä haluaisia, koska ikäni takia se viimeinen pitäis laittaa pian "tilaukseen" (2v sisällä viimeistään) ja sitten olisi 4 pientä..
Todella 50/50 tunteet sen viidennen kanssa muutenkin. Mies on varma, että yksi vielä perheestämme puuttuu, autoon sopii vielä yks jne.
Kommentit (16)
Identtiset kaksoset enemmän sattuman satoa.
Ainakin olen kuullut että myös naisilla menisi näin.
Olen kuullut että taipumus kaksosiin hyppäisi usein yhden sukupolven yli niin, että kaksosilla itsellään ei olisi suhteellisesti enempää kaksoslapsia kuin muillakaan, mutta heidän lapsillaan taas kyllä (varsinkin tytöillä). Tän tarkemmin en tiedä.
Olen kuullut että taipumus kaksosiin hyppäisi usein yhden sukupolven yli niin, että kaksosilla itsellään ei olisi suhteellisesti enempää kaksoslapsia kuin muillakaan, mutta heidän lapsillaan taas kyllä (varsinkin tytöillä). Tän tarkemmin en tiedä.
Jos hänellä on "kaksosuusgeeni" se ei vaikuta siihen montako munasolua hänen vaimoltaan irtoaa kerralla, mutta hänen tyttärensä voivat periä sen jolloin he saavat suuremmalla todennäköisyydellä kaksosia.
Oletteko identtisiä vai epäidenttisiä kaksosia?
Tietenkin on täysin mahdollista, että kaksosnainen ei itse saa kaksosia vaikka hänellä onkin siihen geneettinen taipumus, mutta sitten joku hänen lapsistaan saa. Tämä johtuu siitä, että kyseessä ei ole geeni joka aiheuttaa ominaisuuden joka on joko tai, vaan siitä, että se lisää vain alttiutta saada kaksosia ja on täysin mahdollista, että alttiudesta huolimatta kaksosia ei tule, tai että lapsia ei saa ollenkaan, tai että hedelmöittyy kaksoset, mutta toinen jää kiinnittymättä tai kuolee alkuraskaudessa ilman että asiaa huomataan.
- äidin ikä (mitä vanhempi, sen todennäköisempää)
- aiemmat raskaudet (mitä useampi, sen todennäköisempää)
- äidin pituus (mitä pitempi, sen todennäköisempää)
- äidin ihon väri (tummalla äidillä todennäkäisempää)
- ja sitten tietysti tuo jo mainittu sukurasite
Epäidenttisillä periytyvää, ei identtisillä.
Minä ja siskoni olemme identtisiä, samoin mieheni veljensä kanssa. Suvusta löytyy yhdet epäidenttiset (miehen isän sisko ja veli) ja yhdet identtiset kaksoset (minun tädilläni identtiset tuplatytöt)
AP
Mutta kyllä voitte silti kaksoset saada, ja jos sinulla on ikää +35v niin kannattaa todella miettiä tarkkaan. Viimeisimmässä kaksostutkimuksessa oli että 35+ naiset synnyttävät suhteessa enemmän kaksosia kuin yksösiä.
Viimeisimmässä kaksostutkimuksessa oli että 35+ naiset synnyttävät suhteessa enemmän kaksosia kuin yksösiä.
No ei kyllä ihan varmana sanottu noin, luepas uudestaan se tutkimus. Toi lause ei sitäpaitsi tarkoita mitään. Mä ymmärrän sen niin että yli 35-vuotiaat saavat kaksosia useammin kuin yksösiä. Se nyt ei tasan pidä paikkaansa.
Sen sijaan neljäänkymppiin asti mahdollisuus saada kaksoset kasvaa.
Muuten kuulostaa hämmästyttävältä, että sinulla ja miehelläsi on molemmilla identtinen kaksonen. Onko se ollut yhdistävänä tekijänä välillänne :)?
Se periytyy äitini puolelta ja lähisuvussani onkin paljon kaksosia. Itse en ole kaksonen, mutta lapseni ovat ja he olivat suvun kymmenes kaksospari.
Uskon, että em. kaltaisilla määrillä voidaan puhua sukurasitteesta.
lähellä sen pitää olla? Ja mikä sukupuolen merkitys on? Esim. meidän suvussa on yhdet kaksoset, ja he ovat isosetäni lapsia. Näin kaukainen kaksosuus ei varmaan vaikuta millään tavalla enää minun kohdallani?
ja jos hän ei ole sinulle mitään sukua, joten hänen taipumuksensa saada kaksosia tahi olla saamatta niitä on sinun kaksosuustaipumuksesi kannalta täysin yhdentekevää.
Alttius sinänsä voi periytyä lukemattomien sukupolvien yli, ja sinullakin saattaa sellainen olla, vaikka lähisuvussa ei olisi kaksosia ilmennyt, mutta avioliiton kautta sukulaisen alttius on tietysti aivan asiaankuulumaton juttu.
lähellä sen pitää olla? Ja mikä sukupuolen merkitys on? Esim. meidän suvussa on yhdet kaksoset, ja he ovat isosetäni lapsia. Näin kaukainen kaksosuus ei varmaan vaikuta millään tavalla enää minun kohdallani?
sinulta irtoaa kerralla; sinun suvussasi kulkeva kaksosuus lisää mahdollisuutta jonkin verran.