Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 2-3 -vuotiaat ei voi olla yksin ulkona niin, että äiti vahtii ikkunasta?

Vierailija
06.06.2011 |

Ihan totta, kysyn vilpittömästi. Mullakin taapero juoksentelee taloyhtiön (pikkuriikkisellä) pihalla, johon aukeaa meidän keittiöstä ovi suoraan. Kun minä laitan ruokaa, lapsi on ulkona.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuletko kanssa, joku voi pahoinpidellä lapsiasi verbaalisesti ja opettaa rumia sanoja. Syöttää myrkkymarjoja, laittaa kissanpissa hiekkaa suuhunsa, kaikki vaarat ei kun näy.

Vierailija
2/43 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole aidattua pihaa tms. Ihan vaan kerrostalon leikkipaikka, joka on parkkipaikan vieressä. Poika on niin johdateltavissa, että tekee mitä toiset pyytää. Saattaa juosta vaikka auton alle tms.

Esikoinen on 4,5v, mutta ei hänkään saa ulkoilla ilman valvontaa. Vaikka tietää säännöt ja rajat niin eivät ne niin hyvin päässä pysy, etteikö lähtisi jonkun kaverin matkaan tuosta pihalta.

Mummolassa, aidatulla pihalla saavat ulkoilla keskenään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mieti vielä noita muutaman kesän juttuja, missä esim. Ristiinassa 2,5 vuotias katosi metsään kissan perästä vuorokaudeksi ja muita vastaavia tapauksia, jossa vanhemmat "ihan vaan saunoo pihasaunassa" vieressä tai muuta pientä touhua.

Pohdi noita tapauksia huolella, ja jutellaan sitten lisää.

Vierailija
4/43 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko varmasti 2-3-kolmevuotiaalle ei tule mieleen lähteä piha-alueen ulkopuolelle? Tai pistää suuhunsa vaikka kivaa koirankakkaa tai mitä pihalta nyt löytyykin? Tai talloa pihan istutuksia?

Jos olet varma että ei, niin siitä vaan.

Vierailija
5/43 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jollekin aikuiselle voi tulla mieleen kaapata lapsesi juuri sillä hetkellä kun olet itse sisällä vessassa tai et satukaan katsomaan ikkunasta.

Mutta kukin tavallaan.

Vierailija
6/43 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisältä ei voi vahtia yhtä hyvin. Ikkunasta kurkkiminen ei riitä tuon ikäiselle vahtimiseksi. Ei tarvita kuin pieni hetki että jotain tapahtuu. Tuon ikäinen voi saada päähänsä vaikka mitä, eikä muista kieltoja hyvin.

Vierailija
7/43 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jollekin aikuiselle voi tulla mieleen kaapata lapsesi juuri sillä hetkellä kun olet itse sisällä vessassa tai et satukaan katsomaan ikkunasta.

Mutta kukin tavallaan.

suomessa aikas pieni.

Vauvatkin nukkuu ulkona eikä silti oikeita kidnappauksia tapahdu. Huomattavasti isompi riski on lapsille sattuvat onnettomuudet.

Vierailija
8/43 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...toki voikin valvotusti ulkoilla. Mutta vain jos piha todella on 100% turvallinen.

JOs ap et ymmärrää, miksi esim. normi okt:n tai kerrostalon pihalla voi noin pieni yksikseen olla, niin tosiaan mieti nyt vielä. Jos et sittenkään keksi, niin kerrankin usko nyt vaan mitä täällä "hömppäpalstalla" sinulle kerrotaan.

Vierailija
9/43 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lähtee litomaan heti kun mahdollisuus tulee. Esikoinen oli paljon rauhallisempi.

Vierailija
10/43 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä 3v:t ovat olleet toisinaan yksinään kerrostalon sisäpihalla"

Neverever ei mun nyt 4,5v sais olla meidän kerrostalon pihalla yksin. Ja siis ihan rauhaisassa talossa asutaan, valtaosa vanhoja mummoja. Mutte siltikään. Eikä saa olla vuodenkaan päästä.

Vierailija
11/43 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä 3v:t ovat olleet toisinaan yksinään kerrostalon sisäpihalla" Neverever ei mun nyt 4,5v sais olla meidän kerrostalon pihalla yksin. Ja siis ihan rauhaisassa talossa asutaan, valtaosa vanhoja mummoja. Mutte siltikään. Eikä saa olla vuodenkaan päästä.

Eli ensi kesänä päästän omamme kerrostalon pihalle yksinkin.

Pienempien kanssa olen mukana, monista edellämainituista syistä. Mutta myös siksi, että toisten lasten kanssa voi tulla kinaa jne. Haluan olla lähettyvillä opettamassa käytöstapoja tarvittaessa.

Vierailija
12/43 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni kuoli vaikka olen mielestäni tarkka ja vahdin lapseni. On sääntöjä ja rutiineja.

Lapseni kuoli tapaturmassa jota en voinut välttää, katkera olen niille jotka antaa lapsiensa painattaa yksin ja nämä eivät kuole! Itse olin lapseni vieressä kun tämä kuoli, se on kai onni tavallaan, parempi niin kuin se olisi tapahtunut lapsen kuollessa yksin jos olisin ollut kotona tekemässä ruokaa.

Minulla on enää haaveet ja unelmat lapsesta joka eli 5 ja puoli vuotta hyvää elämää suojellusti sääntöjen mukana mutta ei nekään aina riitä, sitä sanotaan tapaturmaksi.

Vierailija
13/43 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

häntä vahtii siellä 8v isosisko sen aikaa. Joskus jää ihan yksikseenkin kun tulen käymään sisällä mutta sen pidemmäski aikaa en jätä kun näköyhteyttä ei koko aikaa ole..mut jos kykenee koko ajan ikkunasta seuraamaan eikä tietä ihan vieressä tms niin totta mooses voi jättää.

Vierailija
14/43 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on tavallaan kamalan raskasta kun koko ajan pitää pelätä pahinta.

Itse en anna alle 3v. ulkoilla yksinään. Nyt juuri 3v. täyttänyt lapsi saattaa olla yksin taloyhtiön hiekkiksellä ja minä käyn nopeasti sisältä hakemassa esim. kirjan tai sitten istun takapihalla, josta näen lapsen, mutta en ole koko aikaa vieressä. Meillä siis rivitalo ja matkaa hiekkikselle alle 50m.

Vierailija
15/43 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että toisaalta mitä järkeä on sitten roikkua ikkunassa koko ajan kun samalla voi sitten olla siellä ulkona lapsensa kanssa!

Vierailija
16/43 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen ei oikeastaan edes nää mistään, mutta piha on parvekkeen kokoinen (n.3x5m) minimaalinen aidattu alue, ei ole ihmisiä eikä liikennettä lähimaillakaan. Jos lapsi onnistuu tossa itsensä jotenkin telomaan niin on kyllä aika taitava.

Vierailija
17/43 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mieti vielä noita muutaman kesän juttuja, missä esim. Ristiinassa 2,5 vuotias katosi metsään kissan perästä vuorokaudeksi ja muita vastaavia tapauksia, jossa vanhemmat "ihan vaan saunoo pihasaunassa" vieressä tai muuta pientä touhua. Pohdi noita tapauksia huolella, ja jutellaan sitten lisää.

Eikös viime kesänä ollut useampikin pikkuvesseli omilla teillään? Ja hukkumisia tapahtui viime kesänäkin, puhumattakaan tämänkeväisestä murheen viikosta, joista yksi tapaus oli kerrostalon pihalla, äiti oli vieressä kun lapsi hukkui kaivoon, eikä varmaan kenelläkään ollut tullut mieleenkään, että lapsi saisi kaivonkannen siirrettyä ja pudottua kaivoon. Et millään saa pihaasi 100% turvalliseksi. Pieni lapsi voi saada päähänsä mitä vaan, ja äkkiäkös 2-3 vuotias kiipeää aidan yli. Tai syö hiekkaa ja tukehtuu siihen, kaatuu ja lyö päänsä kiveen ym. ym. Ja kyllä, nämä voi tapahtua vaikka olisit koko ajan vierellä, mutta eikö sinulla olisi puhtaampi omatunto, kun voisit sanoa, että teit kaikkesi estääksesi onnettomuuden? (Niinkuin tämä yksi äiti täällä - kovasti voimia sinulle!).

Vierailija
18/43 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aidattu pikkupiha on paikka, jossa saavat olla (1v ja 3v) kaksin, kun käyn pikasesti sisällä. Ilman valvontaa en jätä, jos on avoin piha. Tästäkin huolimatta sattuu ja tapahtuu vaikka seisookin vieressä.

Vierailija
19/43 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on tavallaan kamalan raskasta kun koko ajan pitää pelätä pahinta. Itse en anna alle 3v. ulkoilla yksinään. Nyt juuri 3v. täyttänyt lapsi saattaa olla yksin taloyhtiön hiekkiksellä ja minä käyn nopeasti sisältä hakemassa esim. kirjan tai sitten istun takapihalla, josta näen lapsen, mutta en ole koko aikaa vieressä. Meillä siis rivitalo ja matkaa hiekkikselle alle 50m.

3 vuotias ei ymmärrä vaaroista mitään, ei ole itsesuojeluvaistoa, ei tajua, että voi sattua tai pahimmassa tapauksessa kuolla. Aikuisen pitää tajuta tämä ja tehdä lapselle eläminen mahdollisimman turvalliseksi. Vahinkoja voi aina sattua, vaikka kuinka istut vieressä tai sidot lapsesi itseesi kiinni, kunnes täyttää 18. Mutta miksi ottaa turhaan riskejä? Näitä onnettomuuksia on sattunut ihan liikaa viime vuosina, tiedä sitten mistä johtuu. Onko ihmiset todella niin typeriä, että lapsenomaisesti uskoo, ettei meille voi mitään sattua?

Vierailija
20/43 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän väliä esim.päiväkodissakin, jossa pitäisi olla valvova silmä koko ajan paikalla, vähän väliähän joku lapsi on roikkunut kuristumaisillaan leikkitelineestä. Kyllä siihen aitaankin voi hupun narusta hirttäytyä. Ja juurihan viime viikonloppuna lapsi oli päässyt autoon leikkimään, jonka seurauksena sivullinen kuoli. (Siitä ei tosin taida vieläkään olla tietoa kuinka vanha tämä lapsi oli?)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi