Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten teidän 1-vuotias nukahtaa?

29.10.2005 |

Voitteko jättää hänet noin vain sänkyyn ja lapsi nukahtaa itsekseen? Meidän tytär voi olla vaikka kuinka väsynyt mutta nukahtaminen kestää aina se 30-40 min. Ja jommankumman vanhemmista pitää istua vieressä.... Viime päivät hän myös huuta aina kun pistetään sänkyyn. Olemme yrittäneet pitää hänet pitempään hereillä mutta se ei auta. Voiko olla että hän tarvitsee sen 30-40 min rauhoittuakseen? Olemme myöskin yrittäneet jättää hänet yksin sänkyyn mutta hän huutaa täysillä ja seisoo pinnasängyssä.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
29.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudestaan alkoi nukahtaman omaan sänkyynsä 1 v 2 kk iässä ja tätä onnea jatkuu yhä, tyttö nyt 1 v 5 kk. Nukahtamista on häirinnyt mm. hampaiden tulot ja korvatulehdukset.

Alussa annoimme tytön HIEMAN itkeskelläkin itsekseen sängyssään, mutta itkeskelyä ei kestänyt koskaan yli 20 min. Jos itku oli hätäitkua, nukutimme (vatsan päällä, kun itse katsoimme telkkua sohvalla).

Nyt parina iltana neiti itkeskeli muutaman minuutin sen jälkeen, kun olimme olleet mieheni kanssa " iltalomalla" ja mummi oli ollut nukuttamassa (mummi sai ilman kyyneleitä nukkumaan).

Uskonkin, että rutiineilla on suuri merkitys, että nukahtaa itsekseen. Ja tietty sillä, ettei nyt mihinkään satu tms. Yllättävää myös oli, että nukahtaminen helpottui kun tyttö oppi käelemään. Useinhan voi olla toisinpäin.

Vierailija
2/13 |
29.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

On iltoja, jolloin tyttö nukahtaa itsekseen ja päiviä, jolloin hilluu hereillä tunninkin nukutuksen jälkeen. Meillä tosin nukkuvat molemmat lapset samassa huoneessa.

Esikoisella tuli siinä vuoden kieppeillä kamalia itkuja, kun laitettiin sänkyyn. Mulla meinasi hermo mennä, ja aloin keksiä itselleni jotain tekemistä nukutuksen ajaksi. Aloin lukea ääneen lasten runoja ja kirjoja sekä laulaa laulukirjasta lauluja. Meillä tällainen nukuttaminen on toiminut tosi hyvin. Yleensä lapset nukahtavat vartin sisällä, korkeintaan puolessa tunnissa.

Olen huomannut, että kannattaa vaan luottaa valittuun tapaan. Lapset yleensä hermostuvat entisestään, jos nukutuksen aikana kokeillaan kaikkea mahdollista. Ja silloin saakin sitten valvoa tunteja...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
29.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetän tyttöä vielä iltaisin ennen nukkumaan menoa, mutta hän ei koskaan nukahda rinnalle. Joskus on väsyneempi, joskus pirteämpi kun nostan sänkyyn, johon jätän itsekseen nukahtamaan. Aikaa nukahtamiseen kuluu 1-30 minuuttia mutta koska tyttö ei ikinä huuda, annamme hänen häärätä sängyssä kunnes uni tulee. Lastenhuoneessa on himmeä valo, jonka sammutamme mennessämme itse nukkumaan. Suljen oven aina perässäni, jotta tv:n tm. äänet eivät häiritsisi nukahtamista. Nukkumaan mennään 20.30-21.30 sen mukaan, missä vaiheessa tyttö alkaa vaikuttaa väsyneeltä.

Hankalia kausia on ollut ainakin silloin kun ikää oli 3-4 kuukautta (illat olivat yhtä huutoa ja karjumista) ja kun tyttö oppi seisomaan tukea vasten. Sen sijaan kävelemään oppiminen ei ole vaikuttanut nukahtamiseen tai nukkumiseen yleensä, ainakaan negatiivisesti. Nyt ongelmana on aamuyöllä herääminen ja koska en haluaisi enää yöllä imettää, tytön nukuttaminen silloin on välillä todella työlästä:( Ei todellakaan voi vain jättää sänkyyn, sillä huutaa kuin villieläin niin kauan kunnes pääsee syliin/viereen/rinnalle...

Vierailija
4/13 |
29.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän Saara täytti maanantaina vuoden. Kesällä pidimme pienimuotoisen unikoulun mökillä kun Saara nukkui todella huonosti ja heräili syömään. Muutaman viikon hän jopa nukahti itsekseen sänkyynsä ja nukkui todella hyvin yöt. Sitten alkoi taas yöheräilyt ja nukuttamiset. Nyt Saara nukkuu suht hyvin yöt mutta ei osaa nukahtaa yksin. Mun tai isän ei tartte kuin vain olla samassa huoneessa hänen kanssaan mutta nukahtaminen saattaa silti kestää runsaat puoli tuntia. Sama juttu päikkäreille mennessä.

Meillä on siis aikalailla samanlainen tilanne kuin teillä. Jos Saaran jättää yksin sänkyynsä hereillä niin tyttö huutaa kurkku suorana eikä rauhoitu ennenkuin toinen meistä menee hänen luokseen.

En tosiaan tiedä mikä auttaisi häntä nukahtamaan yksin. Olen parin kuukauden kuluttua pulassa jos Saara ei opi nukahtamaan itekseen, meille kun syntyy nelonen vuoden lopulla... Olis ihanaa jos Saara osais silloin nukahtaa yksin, lapsilla tuskin tulee olemaan ainakaan heti samanlainen rytmi.

Meillä oli tässä muutaman viikon ajan ongelmia myös syömisen kanssa, Saara teki yksinkertaisesti syöntilakon. Mikään ruoka ei kelvannut. Tytölle ei tullut hampaita eikä hän ollut kipeä. Ruoka ei vaan maistunut. Nyt syö normaalisti paitsi että puurolakko on edelleen voimassa ;)

Ihania nämä meidän taaperot ;)

Tansku, poitsut, Saara 241004 & vaavi rv 32+1

Vierailija
5/13 |
29.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aina vaan palattu siihen samaan nukuttamis rituaaliin.

Meillä pitää tonin vieressä kölliä niin se kyllä sitten nukahtaa siihen mutta aina meidän sänkyyn.

Sillon kun toni oli ihan vauva niin se oppi nukahtamaan itsekseen omaan sänkyyn ni meille puhkesi kova kuume ja flunssa, ja siitä sitten tuli sairaala reissu jossa nukkumiset meni päin honkia niin nyt se on sitten jäänyt tollaseksi tilanne.

Nyt toni on siin 1v 3kk

Että näin meillä.

Vierailija
6/13 |
29.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi meillä tuli täyteen tällä viikolla ja poitsu on nukahtanut itsekseen jo useamman kuukauden. Olisiko ollut about 5kk, kun oppi nukahtamaan itsekseen kun pidettiin samat rutiinit joka ilta!

Illalla laitan pojan sänkyyn, toivotan hyvää yötä ja laitan lastenlaulu cd:n soimaan hiljaa! Mutta yleensä poika kyllä on unessa jo 5min jälkeen...

Nyt pari iltaa on ollut vähän hankalampia, kun meillä on nyt aloitettu tuo tutista vieroittaminen... Tosin vain yhtenä iltana on tarvinnut tutti antaa (viikko ollaan oltu ilman:))... eli hyvin näköjään nukahtaa ilman tuttiakin! Toivottavasti jatkuu yhtä helppona...

Vierailija
7/13 |
29.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta siihen ei nukahdeta vaan sen jälkeen 1-10min sisällä tulee uni lähes poikkeuksetta. Äiti/isä on sängyn vieressä istumassa ja joskus tarvitaan kättä kyljelle, että uni tulee. Meillä tyttö oli tissillä roikkuja eikä nukahtanut kuin tissi suussa (kesti puolitoista tuntia tämä lutkutus) tuonne 8 kk ikään asti, joten nyt tämä tuntuu ihan taivaalliselta! JOs tytön jättää yksin, alkaa huuto, joka ei lopu ennen kuin yltyy paniikiksi, joten on ihan rauhassa sit suostuttu vielä olemaan siinä vuoteen vieressä. Nyt tytöt (esikko4v) nukkuvat vielä eri huoneissa, mutta pian on aikomus siirtyä samaan huoneeseen. Nukahtavat nyt jo suurimmaksi osaksi samaan aikaan ja heräävätkin sit samoihin aikoihin. Pikkuinen vielä joskus aamuyöstä herää kukkumaan hetkeksi.

Vierailija
8/13 |
29.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta vein tytön sänkyyn..kamalaa kiljumis huutamis itkua-kesti hetken,nyt pärisee ja taitaa pupulle jutella.Luultavasti kova itku vielä tulossa kun pupu lentää kaiteen yli.

Välilllä ollut niin helppoa että heti jää itsekseen juttelemaan eikä itkun itkua ja sievästi nukahtaa kohtuu ajassa.

Sama juttu päikkäreissä..nukkuu vaunuissa ulkona.Nyt taas pitää kovastikkin itkeä ennen unta ja vähän aikaa sitten tyytyväisenä nypläsi takin nappia eikä yrittänytkään itkeä.Että ei mitään vakiota tapaa.tai siis nukkumaanmeno on vakio tapa,nukahtamis tyyli vaan vaihtelee.

9/13 |
29.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukuttaminen ei onnistu meillä.. poika ei malta nukahtaa jos joku on samassa huoneessa ja ei nukukkaan kuin yksin omassa huoneessaan.

-Anu

Vierailija
10/13 |
29.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

...muita ei saa edes olla samassa huoneessa, muuten ei malta nukkua! Ikää 13,5kk ja nukahtaa itsekseen unipupunsa kanssa niin päikkäreille kun yöunillekkin.

Oiskohan ollu ikää 4-5 kk kun aloin vaan viemään sänkyyn ja toivottaa hyvät unet, siitä asti on toiminut. Välillä tietty protestoidaan mutta tavallisesti menee hyvillämielin nukkumaan, saattaa hetken vielä höpötellä ja puuhailla itsekseen pinniksessä mutta uni tulee suunnilleen 5-10 kuluttua.

Saa nähdä miten käy kuopuksen kanssa, ikää nyt 2,5kk. Tällähetkellä nukahtaa kiltisti tissittelyn jälkeen omaan pinnikseensä, mutta mitä tulevaisuudessa.... jännityksellä ootellaan!

jekkuli ja tytöt 13,5kk ja 2,5kk

Vierailija
11/13 |
30.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poikanen on 1v5kk, ja viikko sitten lopetettiin imetys.Siihen asti nukahti rinnalle tai yksin omaan sänkyyn.Imetys loppui kulmahampaiden tuloon kun kipeillä ikenillä poika ei halunnut imeä ja itse siis lopetin vain tarjoamisen.Samalla otettiin pinnasängystä pari puolaa isti,joten itse pääsee pois sieltä. Iltarukouksen jälkeen lähden pois huoneesta ja suljen oven ja poika yleensä tulee pois sängystä mutta menee takaisin itse. Yöllä tulee välillä meidän väliin nukkumaan,mutta tuo ei haittaa sillä perhepetiä meillä on ollut ennenkin.

Vierailija
12/13 |
30.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksivuotiaana siis nukahti usein iltaimetykseen. Jos ei nukahtanut, viereen nukahti. Huudattamaan ei ruvettu, kun on vielä oikeastaan vauvasta kysymys. eikä huudateta vieläkään (ollaan koitettu jättää lapsi yksin nukahtamaan, ei ole vielä siihen selvästikään valmis). Tyttö nyt 2 v ja nukahtaa viereen tai omaan sänkyyn, joka on meidän sängyssä kiinni. Yleensä nukahtaminen kestää 10-30 min. Sen ajan annan mielelläni lapselleni, joka läheisyyttä tarvitsee! Saapa sitten mietiskellä samalla omia juttuja rauhassa tai vaikka seuraavan päivän kauppalistaa. ;)

Vierailija
13/13 |
30.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukahtaa sänkyyn sylittelyn jälkeen. Itse olen vieressä ja paijailen tai pidän kättä lapsen päällä. (meilläkin yksin jättäminen on aiheuttanut vain huutoja, enkä ole oikein itse lämmennyt huudattamispolitiikalle näin pienen lapsen kanssa) Yleensä siihen menee se puolisen tuntia, mutten pidä sitä " pahana" tai muutenkaan itseisarvoisena, että pitäsi nukahtaa yksin. Unillemeno on pienelle kuitenkin iso asia ja minusta on ihan hyvä olla vieressä kun lapsi sitä kerran selvästi kaipaa. Päiväunille nukahetaan samalla kaavalla joskin hiukan nopeammin. En muista kuka siitä laittoi, mutta minusta se oli hyvä kommentti, että valittua tapaa on hyvä noudattaa. Itse olen ainakin huomannut, että järjestelmälliset rutiinit tuo " parhaan" tuloksen. Olen kyllä myös varautunut siihen, että nukutan (=myöhemmin ehkä satu ja vieressä istuminen) lapsen sitten leikki-ikäsenäkin.

näin siis meillä,

lykkyä pyttyyn,

Hipsu