Kokemuksia reilu 2 v. puheterapiasta.
Eli onko kellään kokemuksia puheterapiassa käymisestä? Kertokaa mitä siellä tapahtuu jne.! Meillä poika 2v 1kk ja muita sanoja ei tule kuin EI ja senkin hän oppi jo melkein kuukausi sitten ja lisää sanoja ei ole tullut. Meillä ois kahden kuukauden päästä kontrollikäynti neuvolassa ja tällä menolla meidän pitää mennä sinne puheterapeutille. Kuinka usein siellä sit joutuu käymään, kerran viikkoon vai kerran kuukauteen? Kuinka nopeasti teillä on ruennut se puhe sit " aukeemaan" kun olette siellä käyneet? Maksaako se jotain? Vai onko se meille ilmaista?
Kommentit (10)
Tuntuuko sinusta pahalta viedä lastasi puheterapeutille, kun sain kirjoituksestasi sellaisen käsityksen, että sinne voi " joutua" " pääsemisen" sijaan? Puheterapeutille ei nimittäin alle 3-vuotiasta kovin helposti lähetetä eikä diagnoosin määrittely noin nuorelle ole myöskään yksinkertaista. Yleensä neuvola odotteleekin tuohon 3-vuoden ikään asti. Jos saat neuvolasta lähetteen, et joudu terapiasta maksamaan mitään - se on todellakin hieno juttu, jos sinne pääsee!
Käyntikertoja noin nuorella ei välttämättä ole montaa vuodessa eikä siellä heti harjoitella äänteitä tai lasketa sanoja. Puheterapeutti tarkastelee lasta noin muuten ja tutkii, miten lapsesi ymmärtää puhetta, kuulontutkimukseen saattaa myös tulla lähete.
Minä olen harkinnut yksityiselle puheterapeutille menemistä, koska meidänkään pojan puhe ei ole edistynyt mitenkään vauhdilla. Neuvolassa puolestaan ei olla ollenkaan huolestuneita eikä sen suhteen sovittu mitään kontrollikäyntejäkään, vaikka 2-vuotistarkastuksessa sanoja oli noin parikymmentä ja niistä vain muutama ulkopuolisenkin ymmärrettävissä. Tädin mukaan mitään kiirettä puhumiseen ei ole tämän ikäisenä, jos ymmärtää puhetta, noudattaa käskyjä/kehoituksia ja kuulee normaalisti. Seuraavan kerran puhetta olikin tarkoitus tarkastella 3-vuotistarkastuksessa, mutta kun me kerran käymme siinä painokontrollissa 2v3kk:n iässä, ajattelin ottaa tuon puheen uudelleen esiin, jollei meillä tässä tapahdu kehityksessä huippuspurtti...
Kun aloin vaatimaan. 2 v neuvolassa oli sanoja 3 ja 2v5kk iässä 15. Sitten paria kuukautta myöhemmin menimme uusintatarkastukseen, jolloin oli tullut sanoja tahtiin 3/kk lisää. Kun meinasivat laittaa uuden tarkkailuajan tuonne 3 v tienoille, nostin metelin, sillä olin jo ekalla kerralla kertonut, että ennen kesää tehdään jotain, ellei itsellään ole tapahtunut. Sainkin sitten tämän metelin ansiosta tytölle aloitettua viikottaiset puheterapia käynnit puheen tuottamisen osalta, ymmärrys oli vähintäänkin normaali.
Pt:llä pelattiin ja leikittiin paljon ja keskityttiin tukiviittomien opettamiseen. Meillä oli sinänsä hyvä lähtökohta niihinkin, sillä tyttö oli itse kehittänyt jo ennen pt käyntejä muutamia viittomia, joita minä olin tukenut. Olin lukenut kirjallisuutta ja niissä kehotettiin näin tekemään. Näillä tukiviittomilla (joita siis opittiin pt:llä, tyttö ja minä kehitimme lisää omia) alkoi kommunikaatio sujumaan. Ja yhden viikonlopun aikana sitten 2v9kk iässä tyttö alkoi puhua noin vajaan 30 yksittäisen sanan sanavaraston sijaan 3-4 sanan lauseita, joissa sanoja oli niin paljon, etten pysynyt laskuissa mukana.
Ja mikä nyt on hyvää, niin meillä ei tuo hitaus ole perinnöllistä ainakaan aina. Nyt 1v8kk ikäinen kuopuspoika puhuu yhtä paljon tällä hetkellä kuin siskonsa vuotta vanhempana.
Ja kuten toisessa ketjussa mainittiin, meillä pikemminkin myöhäinen liikkeelle lähtö indikoi myöhäistä puhetta (esikoinen 1v4kk kävely tuetta) ja normaali liikkeellelähtö normaalia puhetta (kuopus 1v kävely tuetta).
Puhe kehittyi kai suhtkoht normaalisti tonne 1½v asti,mutta on tavallaan jäänyt " siihen tasolle" ,mitään uutta ei ole tullut,eli vain yksittäisiä sanoja tulee.
Ymmärtää Aivan Kaiken,vähän jo liikaakin ;D ja liikunnallinen kehitys on täysin normaalia.
Nyt olen havainnut pientä edistustä 2v neuvolan jälkeen puheessa,mutta itseäni lähinnä mietityttää puheen epäselvyys,tavallisistakin,helpoista sanoista puuttuu kirjaimia jne.
Eli hieman erilailla kuin teillä,mutta no,aion käyttää mahdollisuutemme puheterapiaan :)
ja ainoat selvät sanat on: ei, siskonsa nimi, äitä (äitä),anna. Matkii eläinten ja koneiden ääniä. Puheterapeutin arviolla käytiin 2v 1kk, mutta hän ei ollut vielä huolissaan kun poika ymmärtää kuitenkin. Käski tulla kontrolliin puolen vuoden päästä, eli alkuvuodesta.
Poika lähti kävelemään jo 10kk iässä ja on tosi motorisesti lahjakas ja villi vipeltäjä. Kun vielä tuota puhetta alkaisi tulemaan...
Ja ihan mielelläni kävisin jo nyt puheterapeutilla, mutta taitaa mnnä lähemmäs sitä 3v ikää.
ei sano kuin muutaman sanan, EI, tuo, tää (joka tarkoittaa täällä), kysymyksen mikä tuo on sekä joskus tosi harvoin äti. Ymmärtää kyllä lähes kaiken, muuten kehittynyt ihan normaalisti. 2-vuotisneuvolassa sovittiin puhekontrolli 2,5 vuoden ikäisenä. Ollaan aika huolissaan, kun ei kehitystä ole puheen suhteen tullut varmaan puoleen vuoteen yhtään. Omaa höpötystä on tosi paljon, mutta mitään selviä sanoja siinä ei ole. Ollaan mekin harkittu jo tuota yksityistä puheterapiaa. Kysyisin vaan, että mitähän se maksaa? Korvaako lapsen sairaskuluvakuutus...?
Eka kerta oli n.2-vuotiaana. Nyt poika on 2v10kk, että ei kovin usein näin pienet käy. Maanantaina olis 5:s kerta, kun päästään sinne:-)
Sintikkä oli hyvin jo kertonut, mitä sielä " tehdään" , enkä lähde toistamaan niitä. Hyviä vinkkejä ollan kyllä me sieltä saatu ja poika on mennyt hurjalla vauhdilla eteenpäin, kun ollaan osattu oikein tukea häntä. Yksi ohje, mikä minut yllätti oli, ettei kannata lukea nuin pienelle kirjoja lainkaan, ainostaan katsella kuvia ja sieltä kun lapsi osoittelee kuvia ja ehkä sanookin jotain, antaa aikuinen niille oikea merkityksen. Samaten muutenkin, jos lapsi osoittaa jotain, aina pitäis muistaa sanoa se oikea merkitys " sille jutulle" , mitä lapsi tarkottaa/osoittaa.
Tammikuussa kun aloitimme puheterapian, pojalta tuli n.5 sanaa, selvänä ainoastaan äiti, nyt hän puhuu useita neljän sanan lauseita ja mm. laulaa jonkin verran. Selvä muutos puheen kehittymisessä tapahtui elokuun aikana, kun tosissaan aloimme tekemään pt:n suositusten mukaan. Meillä nuo tukiviittomat on jääny jo aikalailla, kun puhetta tulee niin hyvin.
Vaikka ehkä tuosta alkuperäsestä viestistä saikin ihan toisen kuvan. Meillä siellä 2v. neuvolassa kun sanoin th:lle että ei tule yhtään sanaa niin hän heti mainitsi tämän pt:n. Ja siihen samaan perään hän rupesi puhumaan tästä dysfasiasta niin jotenkin siinä vaan tuli sellainen tunne että ei minun lapsellani mitään dysfasiaa voi olla. Vaikka olinkin etukäteen jo miettinyt että tälläinenkin mahdollisuus voi olla... Mutta nyt olen jo suht sujut tämän asian kanssa ja oikeastaan odotan sitä että pääsemme sinne pt:lle, mietin että pitäisköhän soitella neuvolaan jo ennen sitä sovittua tark.käyntiä.
Meillä esikoisen kohdalla sekä neuvola että pt koko ajan korostivat, että satujen lukeminen on hyväksi. Ei siis yksinomaisena juttuna, vaan niiden kuvien katselun ohessa. Ja sen kyllä sitten huomasi, kun esikoisen puhe alkoi, että sanoja ja lauserakenteita oli jäänyt saduista mieleen. Hänelle (kuten kuopuksellekin) on satuja luettu jo jostain 8-9 kk iästä alkaen iltasatuna. Nyt kyllä kuopus haluaa katsella kuvia omaksi iltasadukseen, mutta kuuntelee sitten siskonsa sadun (eilen esim. Vaahteramäen Eemeliä).
Alkamatta jankuttaa siitä miten upeaa on kun ja jos päästään puheterapiaan, olen myös huolissani 2v poikani puhumattomuudesta.
Sanoja tulee 2-3 mutta poika ei varsinaisesti käytä tai toistele niitä. Saattaa vahingossa sanoa sanan ja kun me vanhemmat olemme siitä innoissamme ja pyydämme toistamaan, niin ei varmasti enää sano! Sitten voi mennä useampikin päivä ettei sano yhtään mitään, poikamme ei ole koskaan oikein edes jokellellut.
Vaikka kaikki sanovatkin ettei mitään huolta ole jne niin oishan se mukava jos niitä sanoja jo tulisi ja voisi yhdessä jutella. Nyt on melkoista yksinpuhumista nämä päivät.
Meillä on neuvolaan aika kahden kuukauden päästä, ja silloin terveydenhoitaja arvioi puheterapeutin tapaamistarpeen.
Minkä verran lapsesi puhuu nyt? Ja milloin tuli eka sana? Meillä poika joulukuussa 2v.3kk. kun on se tark.käynti. Miten lapsesi on muuten kehittynyt? Liikunnallinen puoli? Ja ymmärtääkö puhetta jne.? Meillä on tuo liikunnallinen kehitys tosi hyvä ja puhetta myös ymmärtää hyvin ja matkii koneitten ja eläinten ääniä jne. Ainut jossa ollaan jäljessä muita niin on nimenomaan tuo puheen tuottaminen.