Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettaja kysyy opettajalta:

Vierailija
08.05.2011 |

Olen tässä miettinyt, että onko muilla vastaavaa tilannetta kuin minulla. Opettajana minulla on siis opettajien kesälomat. Omat lapseni ovat aina poissa päivähoidosta kaikki loma-aikani.

Tänä keväänä minua on alkanut ärsyttämään sukulais- ja (kahden) tuttavaperheiden kysely lasten hoitoavusta kesäloma-aikanani. Jos suostuisin kaikkiin pyyntöihin, hoitaisin omien lasteni (3 lasta) ohessa lomallani kuuden viikon ajan myös muiden lapsia. Ainoastaan yksi on ilmoittanut maksavansa 150 euroa viikossa ruokakuluja ja vaivan palkkaa. Kaikkien kohdalla lapsi/lapset tuotaisiin meille kotiin aamulla n. 7.30 hoitoon ja haettaisiin sitten kello 15-16.30 välisenä aikana.

Onko muilla vastaavaa tilannetta? Vai kunnioittavatko läheisten perheiden vanhemmat loma-aikaanne?

Olen yleensä katsonut kahden perheen lapsia loma-aikanani satunnaisina päivinä (en joka arkipäivä) 2-3 viikkoa kesästä, mutta tänä vuonna tuli ennätysmäärä avunpyyntöjä, kun vanhimmat lapset ovat siirtyneet kouluun, eikä kesäksi ole enää kunnallista päivähoitopaikkaa.

En ole suostumassa kuin yhden hyvän ystäväni pyyntöön, jonka lasta olen hoitanut kaikkina kesinä. Hänen lapsensa on ainoa, josta on seuraa omalle vanhimmalle lapselleni. Hän ei siis synnytä lisätyötä minulle kuin ruoan valmistuksen puolesta.

Kunhan kiinnostaa kohtaavatko muut opettajat vastaavanlaisia pyyntöjä ja miten niihin suhtaudutte.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolta perheeltä itsekin tarvittaessa lastenhoitoapua.

Vierailija
2/17 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran vuosia sitten veli soitti ja hälytti mut hätäavuksi, kun vaimo joutui sairaalaan ja kotihoidossa olleella kaksivuotiaalla ei ollut hoitopaikkaa. Jäin sinne muutamaksi päiväksi hoitamaan pientä, ettei veljen tarvinut jäädä töistä pois.

Tää oli vaan mukavaa vaihtelua mulle, eikä tosissaan rasittanut liikaa. Mitään isoja pyyntöjä ei ole ikinä tullut, vaikka olenkin lapsirakas ja ennen omia lapsia katsoin usein sukulaisten lapsia, jotta vanhemmat pääsi ulos tai otin lapsia viikonlopuksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä kyllä suostuisikaan. Toki hätätilanteissa tietenkin olen mielellään suostunut, mutta en tod. alkaisi miksikään pph:ksi kesällä.

Vierailija
4/17 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisin ottaa lasten kouluikäisiä kavereita ehkä viikoksi tai max. kahdeksi. Sen jälkeen olen itsekin ns. jo niin lomalla, etten halua vieraita. Usein lähdetään jo mökille yms. Pari viikkoa menee levätessä ja lapsillekin voisi seurta tehdä hyvää. Mutta onneksi ei kukaan ole kysynyt:-)

Vierailija
5/17 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä yhdeksi viikoksi voisin ottaa, en yhtään enempää. Koska en haluaisi sitoutua olemaan kotosalla viikosta toiseen. Minä tulen ja menen sään mukaan. Siinä on riittävästi perusteluja.

Vierailija
6/17 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voimalla, että tiedän, että kohta koittaa pitkä loma

(ja tykkään todella työstäni eli en ole mikään työhöni leipiintynyt ope)

Mutta siis haluan säilyttää kesälomassani vapauden mennä ja tulla lasten kanssa miten huvittaa. Aamuisin jos huvittaa, nukutaan pitkään tai löhöillään yöpaidoissa ja luetaan kirjoja koko päivä. Tai sitten lähdetään ex tempore Korkeasaareen tms. Hoitolapset muuttaisivat tämän täysin. Läheisten lapsia hoidan tarvittaessa lyhyitä aikoja, mutta muuten ei kiitos!

Vierailija
7/17 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on maailman toiseksi paras päivähoitohjärjestelmä Ruotsin jälkeen

tunteilu pois ap- olet lomasi ansainnut, kuten muutkin

t. ope/ 2 lasta

Vierailija
8/17 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. ope

Vierailija
9/17 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. ope

Vierailija
10/17 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on maailman toiseksi paras päivähoitohjärjestelmä Ruotsin jälkeen

millainen on ruotsin päivähoitojärjestelmä?

Vierailija
11/17 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis siitä, että sulta on tosissaan tuollaista edes pyydetty! omat lapset ja sitä myöten kaveripiirinkin lapset vielä alle kouluikäisiä, joten en todellakaan suostuisi ottamaan omien lisäksi yhtään ylimääräistä vahdittavaa. tosiaan siinä tilanteessa voisin harkita, HUOM, HARKITA, että hoidettava olisi jo suht omatoiminen ja josta olis selkeesti seuraa ja iloa omille kersoille. enkä silloinkaan pitkäksi aikaa.

loma on loma ja menettää merkityksensä, jos on sidottuna aikatauluihin.

Vierailija
12/17 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä siksi, että omatkin lapset ovat päiväkodissa osan kesäkeskeytyksestä

Vierailija
13/17 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei sitten olisi jokin hätätilanne. Me ollaan miehen kanssa molemmat opettajia, emmekä todellakaan tarvitse mitään ylimääräisiä ihmisiä meidän lomallemme.

Vierailija
14/17 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästyisin kyllä todella. Kummipoika on tervetullut "hoitoon" leikkimään samanikäisen lapseni kanssa niin paljon, kuin vanhemmat vaan laskevat...

Vierailija
15/17 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostuisi, jos pyydettäisiin, sillä omissa lapsissa on aivan riittävästi puuhaa :) Ehkä jonkun hyvän ystävän lasta voisin hoitaa hetken, mutta kyllä muuten haluan viettää loman lomana. Tuo ap:n tuttavien pyyntö on kyllä erittäin kohtuuton! Ajatellaan, että kun nyt kerran kotona lomailet, niin samalla hoidat meidänkin tenavat! Aivan niinkuin tuota asennetta ei saisi työssä tarpeeksi... Rentouttavaa lomaa kaikille meille opeille!!

Vierailija
16/17 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka mielellään sitten kesälomalla huikkailee, että voitko katsoa meidän sen ja sen perään. (Kyse siis koululaisista ja naapuruston lapsista.)

No, siinähän sitten kökitään kotona aina klo 16 (tai 17) asti, koska en kehtaa sanoa, että ei olla kotona, vaikka olis oikeesti ollut kauppareissua, olis kiva käydä kirjastossa, omien lasten kanssa uimassa tms. Ruokaakin pitää varata suuria määriä, varmuuden vuoksi ja toisina päivinä tulee sitten tarvettakin.

Vierailija
17/17 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei multakaan ole aikaisempina vuosina näin moni kysynyt. Mutta nyt on monen lapsi aloittanut koulun, eikä kesäksi olekaan enää hoitopaikkaa. Jonkun verran on tarjolla leirejä, mutta ne eivät ajallisesti riitä. Miehen siskoilla on jotenkin sellainen käsitys, että ilman muuta solidaarisuudesta otan heidän lapsensa meille. Lapsemmehan ovat serkkuja!

Olen itsekin sitä mieltä, että kolmesta omasta lapsesta on riittävästi touhua. Ja haluaisin todella ehtiä viettämään rauhallista aikaa heidän kanssansa. Aiempina vuosina ainoastaan kaksi ystävääni ovat tarvinneet hoitoapua, kun eivät ole pariksi viikoksi laittaa lastaan sijaispäiväkotiin. Näitä lapsia olen satunnaisesti katsonut kahden kolmen viikon ajan kolmesta neljään päivää viikossa. Omat lapsemme ovat vastaavasti saaneet mennä heille yökyläilemään tai iltapäivisin uimareissuille.

En aio pyyntöihin suostua (paitsi siihen yhteen, kenen tytöstä on omalle tytölleni seuraa), koska haluan säilyttää lomavapauden (ei mun autoonkaan mahdu kuin yksi lapsi omieni lisäksi) mennä uimaan, puistoihin ym. Saaristo kuulosti hyvältä, mutta en tiedä haluaisinko olla yksin vastuussa kolmesta lapsesta, kun mies painaa töitä kaupungissa :D

Töissä monet jo isovanhempia olevat opettajat saavat lapsiltaan samanlaisia pyyntöjä. Siksi mua kiinnosti, että saako mun lisäksi pikkulapsien opettajavanhemmat näitä pyyntöjä. Omat ikätoverini töissä eivät saa. Ainakaan samassa määrin kuin mä.

Kiitos vastauksista!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme