kun lapsi lyö..
miten pitäisi toimia? Lapsi 2,5v lyö kun ei saa tahtoansa läpi. Lyö isää ja vielä enemmän minua, äitiä. Kieltänyt olen, kovastikin. Ja laittanut jäähypenkille mutta nykyään menee ihan itse käskemättä penkille istumaan. :( kerran aloin muka itkemään ja tyttö säikähti eikä lyönyt pariin päivään. Jotain tehtävä ennen kuin lyö toisia lapsia.
Kommentit (4)
Lue sille Suomen lakia kohdasta rikoslaki
Olen ajatellut sen olevan ihan normaalia, kun lapsi ei osaa muuten ilmaista ja purkaa omaa vihaansa.
Meillä joutuu jäähylle lyömisestä, jonka jälkeen keskustellaan miksi ei saa vihaisenakaan lyödä ja miten muuten voisi purkaa omaa vihaansa. Kerron myös miten pahalta lapsesta tuntuisi jos häntä lyötäisiin. Olen ehdottanut sanallistamaan tai lyömään esim. sohvatyynyjä tai polkemaan jalkaa. Yritän myös ennakoida ne tilanteet, joissa lapsi tulee luultavasti lyömään eli heti kun suuttuu, asetun lapsen tasolla ja totean x:n olevan nyt tosi vihainen, koska ei saanut sitä ja tätä. Joskus se auttaa, joskus ei.
Poika siis lyö edelleen, mutta uskoisin, että jossain vaiheessa helpottaa kun ikää ja malttia tulee enemmän ja kun me olemme johdonmukaisesti tuominneet lyömisen vääränä.
Lue sille Suomen lakia kohdasta rikoslaki
juuri noin. Et hyväksy lyömistä ja lapsi tietää, että siitä on seuraus. Toivottavasti isä toimii samoin.
tsemppiä uhmikkaan kanssa.