Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"En tykää keltaisista kukista." Oletko huomannut?

Vierailija
21.04.2011 |

Minusta yllättävän moneen kertaan olen kuullut jotain tuollaista, tyyliin että ei voi laittaa sitä tai tätä lajiketta puutarhaan kun joku perheenjäsen ei tykkää keltaisista kukista, joko noin yleisesti kommentoituna tai vaikka yksittäisen kasvin kohdalla jopa puutarhakirjassa mainittuna tyyliin että "jotkuthan ei pidä näistä keltaisista kukista". Mutten kertaakaan ole kuullut että vaikka punaisten tai sinisten tai valkoisten kukkien kohdalla sanottaisiin mitään tuollaista, esimerkiksi että kukka on kaunis mutta kaikkihan ei tietenkään pidä näistä punaisista kukista...

Tietenkään kaikki ei pidä kaikista väreistä, mutta onko keltainen väri jotenkin erityisen yleisesti epäpidetty? Johtuuko se jostakin voikukkamielleyhtymästä, keltaiset kukat on rikkaruohoja tai jotain?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

:)

Vierailija
2/28 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä EN tykkää keltaisista kukista :)

Tarkoitus oli ostaa pääsiäiseksi tulppaaneja, mutta Prismassa oli tarjolla vain ja ainoastaan keltaisia - jäi siis ostamatta. Narsissitkin on minusta rumia, joten en niitäkään osta.

Mikähän tämä muuten on; mä en tykkää keltaisista karkeistakaan, ne jää aina viimeisiksi :D (Niissä kyllä maun takia, ei värin). Sitruuna ynnä sen sukulaiset ei maultaan ole ykkösuosikkejani

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tykkää keltaisista kukista - paitsi voikukista :D En ylipäänsä oikein tykkää keltaisesta väristä (enkä oranssista).

Vierailija
4/28 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin karsastan puutarhassani keltaisia kukkia, en edes tiedä miksi.

Poikkeus myös löytyy, kevätvuodenjuuri. Niin aikaisin ei kovin moni muu perenna kuki.

Keltainen on jotenkin, noh.. 'juntti' väri

Vierailija
5/28 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assosioituukohan keltaiseen vielä jotain muuta epämiellyttävää, luulisi että se edustaisi aurinkoa ja iloa ja vaikka kultaa, mutta ei :D.

T: AP

Vierailija
6/28 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mummo ei pitänyt punaisista kukista kun sota-aikana venäläiset laittoivat punaisia kukkia useaan paikkaan... eli mummolle ei saanut viedä punaisia kukkia

Vierailija
7/28 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oransseista ja sinisistäyms.

Vierailija
8/28 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylipäätään, vaatteissa, astioissa, sisutuksessa jne. Keltainen on kai sillä tavalla räikeä ettei miellytä kaikkia.

Itse tykkään keltaisesta lastenvaatteissa, mutta en halua keltaisia kukkia puutarhani.

Vierailija
9/28 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assosioituukohan keltaiseen vielä jotain muuta epämiellyttävää, luulisi että se edustaisi aurinkoa ja iloa ja vaikka kultaa, mutta ei :D.

T: AP

merkattiin keltaisella tähdellä. Muistaakseni keltaisella oli jokin huono symbolimerkitys ennen, mutta en muista mikä.

Google varmaan tietää :D

Vierailija
10/28 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein tiedä mistä tuo johtuu, mutta mielestäni keltaiset ruusut on kamalia. Olen näin ajatellut teini-ikäisestä asti.

Muista keltaisista kukista en ajattele noin.

Vierailija
11/28 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puutarhafriikki kerran sanoi että vihaa keltaisia kukkia, eikä ota niitä pihaansa. Mä sitten menin kotiin katsomaan omiani, ja tajusin, että sekavan ilmeen pihaani tekee (monen muun asian liäksi) värien sekamelska. Kun tajusin että värit pitää harmonisoida (valkoinen, punainen, sininen) yleisilme parani minusta merkittävästi. Eli nyt pihassani ei ole oransseja, lohenpunaisia eikä keltaisia kukkia.

Sinänsä anopilla on upea päivänliljarivistö joka on keltainen. ja keväällä saatan ostaa vaasiin sisälle. Mutta pihaani ei enää tule em. väriä

Vierailija
12/28 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään pidä keltaisista kukista. Enkä keltaisista autoista. Keltaisia vaatteita voin kyllä käyttää. Ja koruja. Keltainen maali seinässä tai keltaiset huonekalut on myö asioita, joista en pidä. Hassua, mutta näin se menee.

Vierailija
13/28 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN tykkää itsekään keltaisesta ja nelosen kanssa katsellut samaa tarjontaa Prismassa. Keltaiset tulppaanit jäi ostamatta.

Vierailija
14/28 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Keltainen on tieteilijän ja energisen ihmisen väri. Se auttaa keskittymään, innostumaan ja mukautumaan eri tilanteisiin. Keltaisen värin ystävät ovat terävä-älyisiä, positiivisia, oikeudenmukaisia sekä rehellisiä ihmisiä.

Värinä keltainen on raikas ja ennakkoluuloton. Keltainen voi olla myös kevyen kiihottava väri, tavallaan punaisen värin pikkuveli.

Keltainen herkistää refleksejä ja toimii varoitus- sekä viestivärinä. Henkilöllä, joka mielellään käyttää keltaisia vaatteita, on tiettävästi sana hallussaan. Värillä on myös nurjapuolensa. Keltainen yhdistetään joissain kulttuureissa sairauteen, mustasukkaisuuteen, kateuteen, petollisuuteen sekä vaaraan."

http://www.mtv3.fi/helmi/hyvinvointi/artikkeli.shtml/449307?hyvinvointi…

Vierailija
15/28 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pidä keltaisesta värinä enkä osta itselleni keltaisia vaatteita enkä sisusta keltaisella värillä. Mutta kukat ovat eri juttu. Paras väri tulppaaneissa on keltainen. Rakastan keltaisia tulppaaneja juuri tuossa kevättalvella. Tulee niin kevät mieleen...

Keltainen kuuluu myös pääsiäiseen ja pikkunarsisseista jopa pidän (isoista en, siis niistä leikkokukista). Nyt on rairuohot koristeltu keltaisilla tipuilla ja maljakossa pajunoksien jouossa keltaisia oksia.

Meillä on muuten keltainen tiilitalo. Olisi vähän hupsua päättää, että keltaisia kukkia ei saisi tulla puutarhaan... Tosin meillä ei ole niitä yhtään, kun ei ole kukkamaatakaan, mutta keltaista kesäkurpitsaa ajattelin istuttaa...

Mutta vaikka pidänkin keltaisista tulppaaneista, niin vastahakoisesti myönnän, että keltaiset ruusut eivät ole kovin kauniita.

Vierailija
16/28 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä totta, enkä itsekäân pidä keltaisista kukista. kaikki muut värit kelpaavat. Olen kaikille sanonut, että jos haudalleni tuodaan keltaisia kukkia, alan kummittelemaan! ;-)

Monessa kulttuurissa perinteisesti keltainen on petetyn väri. Esim. jos sai mieheltä keltaisia kukkia, tämä tarkoitti, että mies on käynyt vieraissa. Tai jos nainen ompeli miehelleen keltaisen paidan, se tarkoitti, että oli vaimo oli käynyt vieraissa. Tiedän parikin Euroopan maata, joissa keltaista väriä vältetään usein tämän takia eli alitajunnassa ihmiset edelleenkin yhdistävät keltaisen pettämiseen.

Joskus myös joku muoti/tyyliasiantuntija jossain ohjelmassa selitti, että keltainen väri saa esim. ihon ongelmat näyttämään entistä pahemmilta eli siis keltainen on värinä kaikkein vaikein kannettava vaatetuksessa, jos haluaa näyttää hyvältä.

Vierailija
17/28 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastan puutarhanhoitoa ja kahta väriä kaihdan ja ne on keltainen ja oranssi.

Keltainen on liian piristävä väri ja oranssi on levoton väri.

Sinisen sävyt, valkoinen ja vaaleanpunainen on rauhoittavia värejä puutarhassa.

Syksyn perennat on keltaisia ja sopivat syksyyn oikein hyvin, koska syksy on itsessään ankea ja silloin keltainen piristää hyvin, myös keväällä hyvä väri.

Kesäaikaan en tykkää keltaisesta väristä.

Vierailija
18/28 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaan kukkien kielestä.

T.Edellinen

Vierailija
19/28 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan siitä kyse?

Itse kyllä pidän keltaisesta, mutten silti istuttaisi keltaisia kukkia pihallemme, kun se ei mielestäni sovi muihin pihamme väreihin.

En myöskään osta keltaisia vaatteita koska ne eivät sovi MUN väreihini, vaikka edelleen siis tosiaan pidän siitä väristä sellaisenaan.

Vierailija
20/28 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi