Miksi Suomessa saa rakentaa tulvivien jokien äärelle?
Ja miksi lapsiperheet muuttavat asumaan vesistöjen viereen? Mä en ottaisi rantatonttia vaikka ilmaiseksi saisin. Pelkäisin koko ajan, että lapsi hukkuu.
Kommentit (16)
ja pääsee omalta rannalta esim. uimaan.
...meinata rakentaa jonkin joen suulle?
...meinata rakentaa jonkin joen suulle?
en juurikaan pelkää, että lapset voisivat hukkua. Läheltä piti -tilanteita tiedän tapahtuneen joissakin perheissä vuosien varrella ja joku hukkumistapauskin on joskus ollut. Olen koko ikäni täällä asunut ja tottunut siihen, että jokea kunnioitetaan. Pienempänä asia on täysin vanhempien vastuulla. Lapsia pitää herkeämättä valvoa. Kuitenkin jo aika pieni lapsi ymmärtää sen, että rantaan meneminen on kielletty. Ainakin meillä lapsille on itsestäänselvää, että rantaan ei mennä.
Kyllä nykyään on ihan eri määräykset noissa rakentamisissa kuin ennen. Linkin kuvastakin jo näkyy että kyseessä on vanhat talot, silloin kun sai vielä rakentaa lähemmäs rantaa. Nykyään ei saa edes saunamökkiä laittaa järven rantaan vaan sen pitää olla monta(kymmentä) metriä sisämaahan päin.. Fiksuinta on korjata joku vanha saunamökki, niin pääsee vielä olemaan rannalla!
Itse en rakentaisi taloa junaradan, vilkkaan tien tai vuolaan joen viereen. Syyttäisin kyllä itseäni jos jotain tapahtuisi vain siksi että haluan rannassa asua.
maksetaan yhden ainoan kerran tulvavahingosta.
Jos teistä kukaan on edes käynyt pohjanmaalla niin ei ne kaikki veden varaan joutuneet talott ole edes lähelläkään joenpengertä.
Itse en rakentaisi taloa junaradan, vilkkaan tien tai vuolaan joen viereen. Syyttäisin kyllä itseäni jos jotain tapahtuisi vain siksi että haluan rannassa asua.
Tiesitkö että kaikkia taloja, joihin lapsiperheet muuttaa, ei rakenneta? Vaan ne ostetaan rakennettuina ja sille ei voi mitään onko se 10 vai 30m rannasta. Ja kaikkialla ei todellakaan ole valinnan varaa niin paljoa, että sellaisen seikan takia viitsisi hylätä muuten täydellisen talon.
Missä muuten itse asut? Eikö talollesi tule tietä? Paljon vaarallisempi se autotie on kun junarata :D
ja sitäpaitsi 8 kirjoitti että on koko ikänsä siinä asunut, olisiko hänen pitänyt alkaa siirtämään taloa ennenkuin alkoi omia lapsia hankkimaan vai luopua lapsuudenkodistaan?
8, en voi ymmärtää että haluat asua vaarallisessa paikassa lasten kanssa. Itse en rakentaisi taloa junaradan, vilkkaan tien tai vuolaan joen viereen. Syyttäisin kyllä itseäni jos jotain tapahtuisi vain siksi että haluan rannassa asua.
Minä näen elämässä myös muita asioita kuin uhkia. Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, miten vaarallista on ajaa autoa? Kuka tahansa voi suistua kaistallesi milloin vain.
Tai oletko ajatellut, miten vaarallista on kävellä liukkaalla kadulla talvella? Käytätkö kypärää kun kävelet talvisin kadulla?
Oletko ottanut lapsillesi kaikki markkinoilla olevat rokotteet? Syöttekö vain luomuruokaa?
Elämä voi mennä hankalaksi, jos antaa liiallisen pelon estää elämästä nauttimista.
Lapsista voi pitää huolta myös ns. vaarallisessa paikassa.
siellä on meri niin lähellä joka paikassa.
kyllä mä eliminoin ne uhkat, jotka on eliminoitavissa. Yksi tapa on olla muuttamatta joen partaalle.
8, en voi ymmärtää että haluat asua vaarallisessa paikassa lasten kanssa. Itse en rakentaisi taloa junaradan, vilkkaan tien tai vuolaan joen viereen. Syyttäisin kyllä itseäni jos jotain tapahtuisi vain siksi että haluan rannassa asua.
Minä näen elämässä myös muita asioita kuin uhkia. Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, miten vaarallista on ajaa autoa? Kuka tahansa voi suistua kaistallesi milloin vain.
Tai oletko ajatellut, miten vaarallista on kävellä liukkaalla kadulla talvella? Käytätkö kypärää kun kävelet talvisin kadulla?
Oletko ottanut lapsillesi kaikki markkinoilla olevat rokotteet? Syöttekö vain luomuruokaa?
Elämä voi mennä hankalaksi, jos antaa liiallisen pelon estää elämästä nauttimista.
Lapsista voi pitää huolta myös ns. vaarallisessa paikassa.
Miten toi luomuruoka liitty tähän muuten ihan järkevään vastaukseen??
kyllä mä eliminoin ne uhkat, jotka on eliminoitavissa. Yksi tapa on olla muuttamatta joen partaalle.
Todennäköisimmin hukkuu ne lapset jotka ei ole siellä joen rannalla kasvaneet, eikä sitä osaa kunnioittaa... Tietysti jos pitää neljän seinän sisällä ja pelkkiä pehmoleluja ympärillä, niin siinä ei ole enää vaaraa kun kuolemisesta tylsyyteen!
Siis rakennuslupaa, en lapsiperheiden valintoja.
Vaikkapa viikon takainen uutisointi tulvivasta Salosta. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011041013521373_uu.shtml
Päivittäinen koiranpissityskierros kulkee tuon ensimmäisen kuvan vierestä, ja nuo talot ovat normaalivesien aikaankin kolmen, neljän metrin päässä rantaviivasta. Että ihmekö tuo, jos kellari tulvii harva se kevät.