Voiko äänestämään (ja äänestyskoppiin) mennä 3-vuotiaan lapsensa kanssa?
Kävisin äänestämässä, mutta mihin minä tuon 3-vuotiaani muka laittaisin siksi aikaa... voiko ottaa mukaan, koppiinkin (ei varmasti odottele kiltisti paikallaan kopin ulkopuolella)?
Kommentit (3)
Kävin juuri äänestämässä 3-kuukautisen vauvan, 5-vuotiaan ja 10-vuotiaan kanssa. Isommat odottivat ulkopuolella koulun aulassa ja vauva tuli koppiin sylissäni.
Minä olen aina ajatellut, että järjen käyttö sallittu sekä äänestäjällä että vaalivirkailijoilla, ja että se on oma asiansa jos pyytää jonkun (lapsen tai aikuisen!) omaan äänestyskoppiinsa. Sen sijaan on TOSI huonoja tapoja pyytää päästä mukaan (ellei siis ole lapsi) ja laitonta ängetä väkisin.
Kyllä minä olen ottanut lapset mukaan ja otan tänäänkin (ovat 6 ja 7 v), jotta näkevät, miltä äänestäminen näyttää. Vaalilippuani en näytä, enkä anna heidän esim. viedä sitä uurnalle tai antaa leimattavaksi tai tiputtaa sisään - sen opetan, että sitä lippua on kunnioitettava - mutta katsoa saavat vapaasti.
Toisaalta minä kerronkin kaikille avoimesti äänestäväni JYRKI KASVIA, hyvä ehdokas, äänestäkää tekin :)
äänestyspaikasta.
Äänestin just äsken paikassa, jossa politiikkana oli, että lapsia ei voi ottaa koppiin, mutta lapsille voidaan järjestää tutustumiskierros koppiin silloin, kun siellä ei ole ketään sillä hetkellä äänestämässä.
Itse olen ollut lapsena (ihan kouluikäisenäkin) vanhempani mukana kopissa. Silloinkin se oli saman kaupungin sisällä joissain äänestyspaikoissa sallittua ja jopissain ehdottomasti kiellettyä.