röntgen ja raskaus
Onko kenellekään käynyt niin että olisi röntgen kuvauksen (tässä tapauksessa kuvattu yksityisellä hammaslääkärillä hampaita) jälkeen huomannut olevansa yllätyksekseen raskaana???
Olin viikko sitten ja pari päivää sen jälkeen alkoi raskausoireet. Ajattelin että ostan raskaustestin ja katson miten käy mutta ihan oikeasti. Onko kuvaus vahingoittanut vauvaa???
Melkein toivon että oireet olisi hämäystä ettei tarviis pohtia lapsen terveyttä!!!
Kommentit (7)
Kävin molempien raskauksieni aikana röntgenissä. Ekassa raskaudessa katkaisin sormeni ja toisessa mursin varpaani. Siinä vain laitettiin "luotiliivit" päälle suojaksi ja kuvattiin. Kumpikin lapsi terve.
Multa kuvattiin lantion alue ja olin tietämättäni raskaana. Terveen vauvan sain.
Monissa paikoissa röngteniä ei käytetä loppu- tai riskiraskauksissa, mutta muuten siitä ei nykytiedon mukaan ole enää huolestuttavaa haittaa. Ei varsinkaan hammaslääkärillä käytetyistä röngteneistä.
Saamasi säteily annos on hampaiden kuvantamisessa todella pieni (vrt. 3h taustasäteily-eli mitä saat normaali elämässä mm. radonista, imureista, mikrosta yms.)
sitä paitsi sun hampaat ei sijaitse siellä kohdun tuntumassa niin vauvasi ei ole saanut mitään säteilyä!
T. röntgenhoitaja
On paljon huojentuneempi olo nyt -kiitos :)
Mulle äitipolin lääkäri sanoi, että alkio on noin alkuvaiheessa hyvin suojassa. - 4
siksihän röntgenit on kiellettyjä raskausaikana... Voi miten huono tuuri!