Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onkohan minulla synnytyksen jälkeinen masennus?

Vierailija
29.03.2011 |

Tämä asia on minulle todella arka, enkä ole tästä puhunut kenellekään. Minulla on 4 kuukautta vanha poikavauva (esikoinen) ja tunnen usein oloni jotenkin ahdistuneeksi ja väsyneeksi. En ole pojan elinaikana montaakaan kertaa saanut lähdettyä mihinkään muualle kuin vaunulenkille lähiympäristöön - kaikki muu on melkein jäänyt. Esim. bussilla kulkeminen, kaupungille lähteminen ja kauppaan meno - kaikki tuntuu niin hankalalta vauvan kanssa.

Pahin "oire" tuntuu olevan kuitenkin häpeä vauvan ulkonäöstä. Vauva on mielestäni jotenkin ruman näköinen - perinyt minun ja mieheni huonoimmat puolet. Minua inhottaa ajatella näin, mutta en oikein voi tunteelleni mitään. Minua ei huvita tavata muita äitejä tai mennä perhekerhoon, kun tulee vain sellainen olo, että meidän vauvamme on niin ruman näköinen muiden vauvojen vierellä. Vauva muistuttaa kovasti minua ulkonäöllisesti. Odotan koko ajan, että vauva vanhenisi ja ulkonäkö muuttuisi. Tunnen välillä ahdistusta näiden ajatusten kanssa ja myös itseni huonoksi äidiksi.

Poikaa hoidan kuitenkin hyvin, leikin, laulan ja loruttelen. Pidän paljon sylissä ja hymyilen.

Olenkohan yksin näiden ajatusten kanssa? Onko muilla ollut tällaisia ajatuksia synnytyksen jälkeen. Asumme pienellä paikkakunnalla, joten jonnekin puhumaan meno tuntuu ahdistavalta.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsen ulkonäkö on sinulle niin tärkeä? Mikä ulkonäössä on vialla? Suoraan sanoen mielestäni varsinkaan pojan ulkonäkö ei paljon merkitse. Jos poika tai mies haluaa olla komea, komean ulkonäön tai ainakin ihan kivan saa urheilemalla ja pukeutumalla kivasti ja huolehtimalla hygieniastaan - sitten aikanaan.

Vierailija
2/5 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muiden mielipiteet ovat sinulle niin tärkeitä? Ketä varten vauvan pitäisi olla nätti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että jaksat hoitaa vauvaa hyvin.

Vierailija
4/5 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai ainakin alakulolta. Jos ei kesän tullen helpota, niin kehotan hakemaan sitä apua! Helpommalla pääsee kun hakee ajoissa :)

Vierailija
5/5 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennukseen kuuluu esim. itkuisuus, jne.

Reippaasti vaan apua hakemaan, ota yhteys äitiysneuvolaan, sieltä saat apua nopeasti. Liian kauan ei kannata odotella! :)

tsemppiä!