Tarttuukohan isomman oksennustauti 5kk vauvaan?! :-O
Isosisarus oksensi viime yön ja nyt kuumetta 38, ei ole aamusella oksentanut enää mutta masu arka. Oksennustautia on paljon liikkeellä. Kotona on myös 5kk 5,5 kg vauva, pelkään jos tauti tarttuu häneen - miten suuri riski, voinko ehkäistä mitenkään? Pääsääntöisesti imetän mutta syö myös soseita vähän. Eilisenkin isosisarus suukotteli vauvaa ennen kuin alkoi itse oksentaa:( Ja mitä jos tarttuu noin pikkuiseen vauvaan? Eihän tuolla painolla elimistö kestä oksenteluja.
Kommentit (6)
Imetin vauvaa ja kaikki sairastivat. Vauva 4kk oksensi vain 2 kertaa, onneksi. Mutta siis voi tarttua ja jos reippaasti oksentaa ei se auta kun mennä sairaalaan tippaan :(
Tosin meillä sairasti vauva myös enterorokon kun oli 3 viikkoinen ja silloinkin sai vain 2 näppyä kun minä olin tosi kipeä.
Eli ainakin imetettyjen vauvojen taudit vaikuttaisi helpommilta.
Toisaalta jos on Rotaa niin vauvasihan on rokotettu :)
Tämä on ilmeisesti aika lyhytkestoista vatsatautia, ainakin mitä muilta kuullut. Viime yö oli kyllä sellainen ettei paljon käsidesit enää auta, imetin vauvaa ja hoidin oksentelevaa sisarusta siinä samalla... Nyt ei voi kun jännätä :/
Meillä on kohta vuoden ikäinen vauva, joka on sairastanut yhden nuhan tähän asti. Muilla on ollut oksennustautia, monet flunssat ym.
Eikös tuonikäiset vauvat oksentele/puklaile tuontuosta? Se on kyllä totta, että noin pienet kuivuu tosi nopeasti eli yhteys lääkäriin, jos kova oksentelu alkaa. En usko, että oksennustautia kovin hyvin voi ehkäistä samassa perheessä, vrt pusuttelut ym.
oksentaessa vatsalaukku tyhjenee, puklatessa ei. Oksennuksen kyllä erottaa määrästä, hajusta ja voimasta... ja vie kaikki nesteetkin vatsasta. Ja on vaarallista vauvalle kuivumisen takia, esim. jos vuorokauteen ei mikään pysy sisällä, niin on jo liian kauan...
Annatteko muuten oksennus/mahataudissa kuumelääkettä? Lapsella nyt 38, veto pois.
ja talossa 4kk vauva. Käsidesiä käytettiin ahkerasti ja heti kun pääsin itse kunnolla tolpilleni niin siivosin joka paikan. Meillä vauva ei saanut mahatautia. Kaikki muut sen sitten sairastivatkin.