Mitä herkkuja voin syödä?! Munaton, maidoton ja
nyt soijaton ja (kotimainen)viljaton... Kaksi viikkoa pitäisi kituuttaa ja imettää tällä ruokavaliolla. Enhän minä pärjää ilman mitään herkkuja :D
Olisiko vinkkejä? Sain aiemmin vinkin wiener nougat, mikä olikin loistava vinkki, kiitos siitä, mutta kun ei lähikaupassa myydä...
ja tarkoitan siis kaupassa myytäviä juttuja :) Leipomiset sit erikseen.
Kommentit (16)
Yleensä en tykkää tummasta suklaasta, mutta sellainen, jossa on merisuolaa ja pähkinöitä, nam... Samoin tuo, jossa on minttua, on aivan mahtavan hyvää!
Mites muut, joilla allerginen vauva, oletteko lopettaneet imetyksen vai sinnitelleet erityisruokavaliolla? Kuulen aina vaan näitä 'altistustestauksia', en ikinä sitä, mitä allergian toteamisen jälkeen tapahtui...
Imetys ei minulle ole henki ja elämä, mutta mielellään itse yritän sen säilyttää, jos vaan onnistuupi.
eli maitoa sinnekin pitäisi saamani :(
t. ap
Popcornia , NAM!!!
Rypsiöljyssä tee itse kattilassa. On oikeesti niiiin ihanaa!
Ja pakastemarjat on kans hyviä herkkuja välillä.
tuli mieleen. Tulee tosi hyvä smoothie, kun surauttaa sekaisin banaania, ananasmehua ja jäisiä mansikoita (kai saat syödä vapaasti hedelmiä)?
Tarkista myös Brunbergin sokeriton suklaa, myydään 50 g levyissä, ja Brunbergin sokeriton riisisuklaa. Tosin näissä on makeutusaineita, luulisin, että jos syöt koko levyn kerralla, tekee myös vauvalle ilmavaivoja.
Tsekkaa myös kaupan luontaisesti gluteenittomat herkut (oo tarkka, että on luontaisesti gluteenitonta, muuten voi olla vaikka vehnää josta vaan gluteeni poistettu), löytyisikö vaikka jotakin pikkuleipää.
Mites marjakiisselit? Tai vaikka kaupan mehukeitot? Popcornit, suolapähkinät, tavalliset sipsit? Onko sorbeteissa kananmunaa?
niin jätä suklaakin pois! Se on yks pahimmista :(
vakiosetti vastaavanlaisessa tilanteessa (joka kesti yli vuoden...) oli nachot ja salsa.
tarkasti. Jos tykkäät jäätelöstä niin kokeile soija- tai riisipohjaista. Jotain merkkiä löytyy yleensä pienistäkin kaupoista. Hilloa tai maidotonta suklaakastiketta päälle, niin on ihan ok. Samoin löytyy soijapohjaisia "jugurtteja", niitäkin kannattaa kokeilla. Älä kuitenkaan ihan hirmuisesti ahmi tuota soijaa, osa maitoallergisista allergisoituu myös soijalle, joten lapsi voi reagoida myös sille. Jos et ole aikaisemmin merkittävästi syönyt soijaa, niin uskallat varmaan kuitenkin nyt herkutella.
Esikoiselle sellaista aikoinaan etsin ja löysinkin.
-maissilastut
-popparit
-tikkarit (ainaskin Muumi-tikkarit)
-Dammenbergin tumma suklaa (tarkista ettei ole soijalesitiiniä, joissakin on)
-Panda tumma suklaa (tarkista taas soijalesitiini)
- Wiener Nougat
-Fria korvapuustit (pakasteesta, saa pienemmistäkin kaupoista)
-Mehujäätelöt mm Ville Vallaton ja grandi vadelma ja päärynä
-Glutanon keiju-keksit
-Semper piparit
-Semper suklaakeksit
-Semper kola-keksit
-Semper kaura-keksit
Kohta keksin varmaan lisää...
oli joku munaton-maidoton-vehnätön, voi olla siiten muutenkin sopiva, marmeladit sopinee, kuivatut hedelmät
Ensin etsit sopivan imetysdietin. Sitten kun vauva oireeton kokeilet palauttaa itsellesi ruokia. Jos tulee oireita niin taas poistat ja pidätkin pois esim. puolivuotta ja sitten taas testaat sitä samaa jne.
Itse olen imettänyt kaksi kertaa imetysdietillä. Pahimmillaan kuudella ruoka-aineella. Kolmen allegisen lapsen kokemuksella sanoisin että jos vielä tulisi vauva niin koettaisin imettää kohtuullisella dietillä noin 4-5 kk ikään ja sitten alkaisin etsiä sopivaa korviketta niin että kiinteiden aloittaminen olisi helpompaa kun omat syömiset eivät olisi sotkemassa tilannetta. Ja lapsi olisi jo saanut vasta-aineita ym.
Sopivaa imetysdiettiä etsiessä kannattaa syödä aika yksinkertaisesti ja välttää isoja määriä suklaata ym. Jos syöt kovin paljon jotain herkästi allergisoivaa saattaa vauva allergisoitua sillekkin ja joudut taas pudottaa jotain kokonaan ruokvaliostasi.
Tsemppiä ja jaksamista.
Paljon vertaistukea ja tietoa on tarjolla www.histamiini.com sivustolla.
Noista kaupan gluteenittomista pakasteista löytyy ihan hyviä herkkuja ja myös semperin keksit ovat viljattomia, maidottomia ja soijattomia. Maidottomia suklaita en kyllä suosittele nimittäin se jos mikä tekee vauvalle vaivaa jos on jollekin allerginen nimim. kokemusta on. Karkeista löytyy sopivia esim. Haribon ja halvan karkit ovat hyviä. Itse välttäisin myös perus esim. Fazerin ässämixejä
yms koska muistelen että niissä on vehnätärkkelystä.
Histamiini-sivustolta minäkin olen saanut apuja. Ei se diettaaminen ole niin vaikeaa ja vähitellen saat lisää ruoka-aineita ruokavalioosi luultavimmin. Itselläni oli yli vuoden tiukka maidoton, munaton ja viljaton dietti ja lisäksi muut yleisesti allergisoivat esim. sitrukset, pähkinät, suklaa, tomaatti. Nyt vanhempi on 3v ja pystyy periaatteessa jo syömään kaikkea. Joistain ruoka-aineista tulee vielä ihottumaa muttei mitään vakavaa. Toisen kohdalla jouduin luopumaan ainoastaan maitotuotteista.
Jaksamista ja hyviä vointeja vauvallesi!
Eikös se käy, kun vain tarkasti katsoo mitä ostaa. Maraboussa on maitoa, mutta monet muut kai käyvät. Varsinkin ne vähintään 70-prosenttiset.