Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvatustaiturit, neuvokaa vaille 3v:n kanssa!

Vierailija
15.02.2011 |

Lapsi on luonteeltaan ääripäitä - osaa käyttäytyä todella hienosti esim. ollessaan itsekseen kerhossa, saa paljon kehuja taitavuudestaan ja reippaudesta, on nätisti. Tietyissä tilanteissa taas todella villi ja levoton. Esim. niin että kerhossa on nätisti, kotona aloittaa itkun jo ovella ja kiukkuaa pari tuntia. Ja siis tykkää käydä kerhossa. Jos meille tulee vieraita, lapsi ei hallitse käytöstään vaan käy täysin kierroksilla, riehuu ja repii vaatteita naulakosta, kiipeää pöydälle yms. Pahinta kun menemme isovanhempien luokse, lapsi on aivan tohkeissaan ja käyttäytyy siellä sietämättömästi (opetettu ollaan tapoja, ei auta), riehuu, ei istu pöydässä sekuntiakaan, mankuu ja kitisee mummolle kaiken aikaa. Kun olimme isovanhemmilla kokonaisen viikon, lapsi ei koko aikana rauhoittunut! Miten tällaista lasta rauhoittaa ja kasvattaa, tilanteissa joissa hänellä menee "yli"? Ei auta tiukka syliote tai toiseen huoneeseen vieminen, riehuminen vaan jatkuu sen jälkeen. Harmittaa kun ei ole kiva mennä mummolaan lapsen käytöksen takia! :-(

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa lapsenne vaistoaa teidän stressin? Me luvattiin skidille jotain mukavaa, jos esim. syöminen menee hienosti jne. Mutta levotonhan se on aina mummolassa, ei kannata stressata. Aikaa myöten menee ohi ja mitä useammin käy, niin ei enää jännitä. Sen ikäinen ei vielä osaa hallita tunteitaan. Mua ei ainakaan ahdista enää, näin kolmannen lapsen kohalla miten mun lapset sielä käyttäytyy, kunhan eivät tavaroita paisko, sitten lähti jäähylle. Ja varmasti riehuu, kun siitä huomiota kerran saa. Ennemmin toimii se, kun on muka niin ettei näe kaikkea.

Vierailija
2/7 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielenkiintoista tekemistä, mihin lapsi saattaisi pystyä keskittymään? Onko lapsi saanut "päästellä höyryjä" niinä päivinä ulkona riehumalla tarpeeksi? Jos tuntuu että mikään tuollainen varotoimenpide ei auta, niin ehkä mummolaan mennessä voisi päättää jonkun yksittäisen käytöksen, jonka vaaditte että onnistuu, sanotaan vaikka että ei juosta sisällä (jos se on mahdollista) tai ei kiipeillä huonekaluille (paitsi tuolille asiallisesti). Ja kerrotte lapselle että jos juokset sisällä, niin meidän täytyy lähteä kotiin. Sitten lähdette kotiin, kahden varoituksen jälkeen lapsi autoon ja kotiin. Tai jos teillä on niitä omia vieraita, niin vieraat lähtee kotiin jos isäntäperhe ei osaa käyttäytyä. Tietysti nämä kannattaa sopia etukäteen vieraiden kanssa ;).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pitäkää niistä kiinni.

Mummolassa riehumista ei voi hyväksyä!

Vierailija
4/7 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoillaan mahdollisimman paljon, annetaan lapsen pomppia kotona sängyllä jotta on täälläkin joku luvallinen energianpurkupaikka. Mutta ruokailut ovat pahimpia, lapsi ei malta istua paikallaan vaikka luvataan jotain porkkanaa (vaikkapa tarrakirjaan tarra kun istuu ja syö nätisti, ei auta). Paljon touhutaan lapsen kanssa, mutta esim. piirtäminen menee herkästi siihen että alkaa viskoa kyniä ja sitten paperit laitetaankin pois.

Vierailija
5/7 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin paikoissa ja joidenkin ihmisten edessä voi alkaa huono käytös ja aikuiset elekielellään tai puheen ja eleiden ristiriidalla ruokkia sitä. Stressikin näkyy lapselle.

Muistat varmaan itsekin kun pienenä riehuminen meni yli ja posket punaisina vaan villittiin ja juostiin. Luulen että osa tuota lapsen riehumista tulee vanhempien epävarmasta käytöksestä, ainakin minulla oli ensimmäisen kanssa sitä, että en osannut napakasti rajoja laittaa alkuun ja lopulta sai hävetä lapsen käytöstä ja sit meni jo omat hermot. Luulin jo että lapsi on ylivilkas, saattoi ehkä ollakin. Mutta tämä meni pojalla ohi kun meni kouluun, jotenkin vakavoitui ja alkoi hyvin käyttäytyä. Tänään on hyvin koulussa menestyvä asiallinen nuorimies.

Vierailija
6/7 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tässä ajatuksia.

Toi kerhon jälkeen riehuminen on tosi yleistä. Mä oon jotenkin ajatellut, että lapsi joutuu tsemppaamaan ja purkaa sen sitten kotona.

Mun mielestä jonkin verran saakin narista. Meillä periaatteena on, että kotona saa harmituksen kiukutellakin. Lapset ja aikuiset.

Vieraita ei kannata hehkutella liikaa etukäteen, jotta lapsi ei ehdi vetää odotuskierroksia.

Mun mielestä sekä vieraille että mummolle voi puhua tästä ongelmasta. Vieraat voi kieltää ainakin oman takin repimistä ja mummolassa mun mielestä mummo pitää rajat. Jos mummo on liian lepsu lellittelijä, niin lapsihan oppii, että mummolassa saa riehua. Jos sä kiellät, niin kielto ei ole niin tehokas, kun kyseessä on mummon koti. Mummo laittamaan rajoja, toki lelliäkin saa!

Ruokailusta systemaattisesti kotona ja kylässä ruoka pois, kun lapsi lähtee pöydästä.

Oletteko snoittaneet lapsen tunteita. Sen voi olla vaikea ymmärtää niitä itsekään. Esim. "Nyt sua varmasti harmittaa, kun piirrustuksesta ei tullut ihan sitä mitä halusit, mutta ei haittaa, sinä opit kyllä ja tämähän on oikein hieno alku autolle tms.""Sä oot ollut niin täpinöissä vieraista, niin nyt vähän riehututtaa. Koitapa rauhoittua nyt, niin nautitaan x:n ja x;n seurasta"

Sitten veisin jäähylle myös systemaattisesti. Omaan huoneeseen ja sanoisin, että tule sitten kun osaat olla rauhassa.

Vierailija
7/7 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mummolassa koko homma leviää täysin käsiin. Mummo ei kiellä mitään. Vähän yrittää soopertaa ja teho on nolla. Vanhempia ei poika mummolassa kuuntele ollenkaan. Jos on ollut mummolla hoidossa vaikka vain pari tuntia niin meno jatkuu kotona. Mummolla kun saa nousta pöydästä likkimään ja välillä tulla syömään pariöusikallsta ruokaa. Mummolla kun saa hakata telkkaria leluilla. Mummolla kun saa ahdistella koiria niin kotona sitten terrorisoi kissoja. *huoh* Nyt ollaan rajoitettu mummolle hoitoon viemistä kun kotona ei tosiaan jaksa käydä sitä vääntöä joka jatkuu siis ainakin 2pv vielä mummola reissun jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi