Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensi viikolla poistetaan kipsi, jippii - muita kipsissä?

Vierailija
04.02.2011 |

Odotan ensi viikkoa ja sitä tunnetta kun saan jalkani vapaaksi kipsistä.

Kertokaa kokemuksia miten nopeasti jalka on ollut entisellään kipsin poiston jälkeen. Jalassa on nyt titaanilevy ja ruuveja.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kipsin poistosta en tiä,mutta kokemuksestas voin sanoa et poistata titaanilevy ja ruuvit heti kun se on mahdollista. itelläni oli solisluussa titaanilevy ja 4 ruuvia 3,5 vuotta ja kun eilen piti poistaa levy ja ruuvit. ortopediJ.Selkämaa ei saanut poistettua kuin 3/4 levystä ja 3 ruuvia. koska luuta oli kasvanut ruuvien ympärille tosi paljon. En halua et sä joudut kärsiin samanlaisesta kivusta kun ite kärsin nyt päivässä pitää ottaa vähintään 4 burana 600 mg ja saman verrann banacodia..

Vierailija
2/14 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskellä kuuminta kesää.

Minulla murtuivat molemmat kehräset sekä kantaluu. Jalassani oli myöskin titaanilevy ruuveineen, niitä poistettiin muistaakseni kahteen otteeseen. Jo samana kesänä poistettiin osa ruuveista ja vuoden kuluttua koko levy.

Minulla ainakin koko jalka oli kipsauksen aikana surkastunut, pohje oli lähes puolta kapeampi toista. Myös jalkapohjan lihakset olivat surkastuneet ja varpaat vetivät aluksi kippuraan. Tämän vuoksi kävely oli hankalaa ja sain selänkin kipeäksi. Sainkin lähetteen fysioterapiaan, jossa kävn parikymmentä kertaa. Siellä hoidettiin sekä jalkaa että selkää.

Minulla tuo nilkka jäi vähän rumaksi, sillä luu oli muodostanut vähän turhan paljon korvaavaa kudosta (hohkaluta) ja siinä on nyt sellainen ylimääräinen muhkura. Lisäksi tuon jalan isovarvas on lähes tunnoton eli jonkinlainen hermovaurio jäi. Nilkka jäi aavistuksen jäykäksi eikä koukistu aivan ääriasentoon, mutta muuten toimii moittettomasti. Toisinaan kovan rasituksen jälkeen nilkkaa särkee, mutta en tiedä johtuuko suorastaan tuosta vammasta.

Ja varaudu siihen, että kuollutta ihoa irtoaa valtavina laattoina kipsatusta jalasta ja jalkapohjasta. Joku Ceridal- öljy voisi tehdä hyvää.

Kävelykään ei alkuun ehkä ole ihan vaivatonta ja kivutonta ja nilkka saattaa turpoilla voimakkaastikin alkuun.

Toipumista;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin ei ollut mitään titaanilevyjä. Aluksi kyykisyminen ja portaiden lasku oli vaikeaa, mut nyt sujuu jo hyvin. Nilkutin pikkasen pari viikkoa. Olen itse paljon yrittänyt vetreyttää jalkaa enkä vaan jäänyt odottelemaan et se tuntuis paremmalta.

Vierailija
4/14 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. "ihastuminen hoitolapsen vanhempaan"

;) oli vaan pakko.

Vierailija
5/14 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. "ihastuminen hoitolapsen vanhempaan"

;) oli vaan pakko.

mutta nyt lipsahti. Ja oikeastaan oli tarkoitus kirjoittaa "joka arkipäivä".

Vierailija
6/14 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minulta murtui ranne syksyllä. Edelleen se on kipeä, vääntäminen tekee kipeää jne. Pari vuottakin voi kuulemma oikkuilla.

Vierailija
7/14 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minulta murtui ranne syksyllä. Edelleen se on kipeä, vääntäminen tekee kipeää jne. Pari vuottakin voi kuulemma oikkuilla.

Vierailija
8/14 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puristuksesta veritulpan :( Sitten kun se parani, niin parissa viikossa uskalsi kävellä normaalisti. Romut poistettiin siitä ehkä vuoden parin päästä.

Vierailija
9/14 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkin sen jalan pohje on ohuempi kuin toisen ja nilkka hieman vaivaa. Ei taivu yhtä hyvin kuin toinen ja jäykistyy paikallaan ollessa. Kun lähtee kävelemään, muutama ensimmäinen askel tuntuu hiukan. Pääsee sentään jo normaalisti kävelemään :)

Vierailija
10/14 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puristuksesta veritulpan :( Sitten kun se parani, niin parissa viikossa uskalsi kävellä normaalisti. Romut poistettiin siitä ehkä vuoden parin päästä.

Veritulppariski on aina olemassa kipsijalassa koska liikuntaa ei tule entiseen malliin.

Nykyään on jumppaohjeet joita pitää tehdä päivittäin. Lisäksi kipsi tulee vaihdattaa jos se on liian tiukka tai liian väljä.

Nykyään pistetään napapiikki Fragmin iltaisin ettei tulisi tukoksia.

Ilmeisesti käytänteet ovat muuttuneet. Eräs tuttava jolla jalka murtunut kymmenen vuotta sitten ei saanut kotiin mitään kuntoutusohjeita jotka nyt ovat itsestäänselvyys.

Vierailija
11/14 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Mulla on murtunut sormi (pikkurilli) ja yht 3vk kipsissä. Nyt on ollu 4 pv👏🏻😂

Vierailija
12/14 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipsi poistettu kaksi viikkoa sitten. Sauvat jäi sairaalaan. Vähän ontuen kävelin omilla jaloillani ulos.

Kipeä on jalka vielä ja särkylääkkeitä syön. Ei taivu vielä kunnolla jalka, vakka aika hyvin jo kävelen.

Vierailija
13/14 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloitus on vuodelta 2011.

Mutta tsempit ja toipumista kaikille tämän hetkisille kipsi-ihmisille!

Vierailija
14/14 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kipsiä mutta ortoosihoito.  Viikko sitten murtui olkaluu. Sitähän ei kipsata vaan suurin osa paranee ortoosilla. Eilen kontrolliröntgen eikä ortopedi ollut ihan tyytyväinen :( Viikon päästä uudet kuvat, pitääkö leikata :(

Aikaisemmin noin kolmisen vuotta sitten murtui oikea ranne jossa levy ja ruuvit, edelleen paikoillaan eikä minkäänlaista vaivaa ole ilmennyt. Käsi toimii kuin ennenkin.

Mulle näitä sattuu, on sen verran raju harrastus että kolhuilta ei välty. Se on tämän ilon hinta! (olen nainen)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi