Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko kukkakaalia syödä raakana? Riitaa miehen kanssa...

Vierailija
18.01.2011 |

Mies väittää, ettei kukkakaalia saa syödä raakana. Itse olen syönyt tänään ainakin puolikkaan kukkakaalin raakana (ja turha varmaan lisätä, että olen raskaana...).

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassu mies :D

Vierailija
2/12 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen dipannut raakaa kukkakaalia esim. juustofondueen tai kermaviilidippiin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein dippaan tai syön jopa sellaisenaan, on hyvää. Monasti olen nähnyt parsakaaliakin jossain dippikastikeohjeissa raakana, mitä en itse kyllä arvaisi laittaa. Mutta kukkakaali täysin ok.

Vierailija
4/12 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina dippivihannesten joukossa kukkakaalia :) Lapsi varsinkin tykkää.

Vierailija
5/12 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/12 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vanhaa ketjua sillä löysin googlesta. Kukkakaali sisältää myrkyllisiä goitrogeenejä, jotka lamauttavat kilpirauhasen toimintaa, eikä sitä näin ollen tulisi syödä raakana. Miehesi on aivan oikeassa.

Vierailija
7/12 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raaka kukkakaali on loistava tarjottava vihannestarjottimella, kermaviilikastikkeessa dipattuna tai salaatissa. Salaatteihin sen voi raastaa, kuutioida tai lohkoa. 

http://www.kasvikset.fi/Suomeksi/Asiakkaille/Kasvitieto/Kasvit_A-O/K/Kukkakaali

Vierailija
8/12 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika! Kannattaa muistaa, että myös soijatuotteissa, pavuissa, pähkinöissä ja herneissä on näitä samoja goitrogeenejä. Jos ei ole ongelmia kilpirauhasen kanssa ja jos ei syö kukkakaalia viittä kiloa päivässä, niin ei mitään huolta.

Vierailija
9/12 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli kärsit kilpirauhasen vajaatoiminnasta, vältä goitrogeenejä, joita löytyy runsaasti esimerkiksi muuten terveellisistä ristikukkaisista vihanneksista (parsakaali, kukkakaali, vesikrassi, ruusukaalit, nauris), maapähkinöistä ja soijasta. Erityisesti näiden syönti raakana kannattaa lopettaa, mutta pienissä määrin kypsennettynä voit niitä nauttia. Kuumennus tuhoaa goitrogeenejä.

http://www.ruohonjuuri.fi/blogi/2011/1812011-kilpirauhasvaivat/

Vierailija
10/12 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienenä lisänä parsakaalin syönti on jopa suotavaa sillä siinä on foolihappoa :)

Vierailija
11/12 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös kaikki kasvikset voi syödä raakana? Vai onko olemassa jokin, mikä pitäisi kypsentää ensin?

Vierailija
12/12 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hänelle joka tämän vanhan kaivoi esille. Kiitos ruohonjuuri linkistä. Hieman taas uutta tietoa itselle, joka on kilpparin takia lääkityksellä, mutta tuntuu, ettei vieläkään ole hoitotasapaino löytynyt. Vaikka veriarvot näyttää ok, muttei ole otettu sitä MDD koetta.

Lääkärit liiaksi tyytyy, kun arvot näyttävät "hyviltä". Chia ja lisää pähkinöitä valioon. Kukkakaalia kyllä tykkään napostella raakana, mutta ehkä sitä ei joka päivä tarttis nyt syödä kesälläkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän