Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sijaisasunto vakuutusyhtiöltä - miten asia etenee?

Vierailija
10.01.2011 |

Eli kyseessä on kosteusvaurio kerrostalossa. Itse vesivuoto kuuluu taloyhtiölle, mutta sisäseinä on pilalla ja asunnossa haisee hirveälle.

Soitin kunnan terveystarkastajalle, joka sanoi, että paha haju on jo itsessään riittävä syy saada sijaisasunto. Onko vakuutusyhtiön mielestä? Vakuutusyhtiömme on Pohjola.

Kuinka nopeasti asia yleensä etenee? Tai kuinka nopeasti sijaisasuntoa voi vaatia? Vakuutusyhtiöstä käskivät lähettää vahinkoarvion heille postitse, minkä jälkeen tiedetään vahingon laajuus ja miten edetään. Tämä menee ainakin ensi viikkoon. Vahinkoarvio tehdään taloyhtiölle, vakuutusyhtiö ei edes ehdottanut mitään omaa tarkastajaa.

Lisäksi, millaisia sijaisasuntoja vakuutusyhtiöt tarjoavat? Saako asunnon nykyisen kodin ja/tai työpaikan läheltä?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni saatte itse etsiä asunnon, vakuutusyhtiö ei siis tarjoa asuntoa, eikä pakota teitä muuttamaan mihinkään kuuseen. Etsitte asunnon, hyväksytätte sen vakuutusyhtiöllä (ei ehk anna teidän vuokrata mitään kymmnen huoneen omakotitaloa, ellette sellaisessa asuneet) ja omavastuu on käsittääkseni jokatapauksessa 15-20 % vuokran hinnasta. Eli jotain joudutte itsekin maksamaan, vaikkei summa olekaan suuri.

Helpoimmalla päset, kun soitat sinne vakuutusyhtiöösi.

Vierailija
2/7 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä sitä mietin, että pitääkö meidän nyt asua tässä hajussa ainakin pari-kolme viikkoa? Taloyhtiön puolesta on tämän viikon aikana tulossa tarkastus, josta tehdään raportti isännöitsijälle/hallitukselle ja kestää varmaan aikansa saada siitä kopio itselle. Tämä kopio sitten pitäisi postitse lähettää vakuutusyhtiöön ja vasta sen jälkeen asiaan otetaan sieltä kantaa. Eli ennen kuin koko kosteusvauriolle tehdään mitään, aikaa kuluu.

Terveystarkastajan mielestä jo paha haju olisi riittävä syy sijaisasuntoon ja kuulemma paha haju saattaa hyvinkin kertoa terveysriskistä. Mietityttää vähän lasten puolesta.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä sitä mietin, että pitääkö meidän nyt asua tässä hajussa ainakin pari-kolme viikkoa?

Ehkäpä kannattaa soittaa uudestaan ja kysyä siltä. Kyllä ne kertoo.

Vierailija
4/7 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit katsoa niiden sivuilta vapaita asuntoja ja toivoa sellaista. Bonar on firma joka Pohjolan puolesta hoitaa teille asunnon. Eli soitatte Pohjolaan ja sanotte että tarvitse asunnon tänään. He tilaavat palvelun Bonar oy:ltä tai joltain muulta firmalta, joka on teihin yhdessä. Voit esittää toiveen alueesta jo Pohjolaan se nopeuttaa Bonarin työtä.

Itse sain asunnon nopeasti läheltä, koska silloin sattui olemaan sopiva asunto vapaana. Vakuutusyhtiönä oli Pohjola.

Vierailija
5/7 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni saatte itse etsiä asunnon, vakuutusyhtiö ei siis tarjoa asuntoa, eikä pakota teitä muuttamaan mihinkään kuuseen. Etsitte asunnon, hyväksytätte sen vakuutusyhtiöllä (ei ehk anna teidän vuokrata mitään kymmnen huoneen omakotitaloa, ellette sellaisessa asuneet) ja omavastuu on käsittääkseni jokatapauksessa 15-20 % vuokran hinnasta. Eli jotain joudutte itsekin maksamaan, vaikkei summa olekaan suuri. Helpoimmalla päset, kun soitat sinne vakuutusyhtiöösi.

Esim. minulla omavastuu oli 150€ koko vakuutustapahtumasta. Sijaisasunnossa asuimme lähes kaksi kuukautta ja myös omaisuuttaamme tuhoitui vahingossa, joten käytännössä omaisuudesta meni se 150€. Sijaisasumisesta ei mitään omavastuuta.

Vierailija
6/7 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun aikanaan tuli vesivuoto, niin kanssa kuului itse tuo vesivuoto taloyhtiölle ja laajennetun kotivakuutuksen perusteella sitten vara-asuntoon.

Otin kuvat vahingoista ja lähetin ne sähköpostitse vakuutusyhtiöön. Etsin itse huoneistohotellin kautta olevan asunnon kodin läheltä ja sitten vakuutusyhtiö lähetti maksusitoumuksen suoraan tuonne huoneistohotellin edustajalle. Omavastuu oli muistaakseni 15%.

Vierailija
7/7 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bonarin kautta väliaikaisasunto oli meidän kohdallamme oli likainen ja aiheutti ylimääräistä siivoustyötä, suorastaan suursiivouksen.

Pikavilkaisulla käydessä ei asiaa heti huomannut.

Vertailuna Comodon välittämä väliaikaisasunto, joka oli siisti, raikas ja säännöllisesti hyvin siivottu.

Myös varustelu ja kalustus oli uudempaa.

Molemmat firmakokemukset OP:n vakuutukseen liittyvän vahingon kautta. Taso siis saattaa vaihdella. Pyrkivät kuotenkin järjestämään väistöasunnon järkevältä sijainnilta kotiin ja arkeen liittyen.