Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotihoidossa työskentelevä hoitsu avautuu

Vierailija
06.01.2011 |

Kassaneidit ovat jo päästelleen savuja ulos. Joten nyt hoitsun vuoro.

Mitä ihmettä liikkuu sellaista omaisten päässä, jotka vaativat kaikki mahdolliset palvelut ja käynnit vanhuksilleen, joilla on hyvä toimintakyky ja pärjäävät kotona itsenäisesti?! Tai toinen hyvä raivostuttava esimerkki on, että omaiset vaatii jotain vanhainkotipaikkaa, kun vanhukselle tulee ikää tietyn verran.

Totuus, kun on se, että laitospaikkoja vähennetään suhteessa ikäihmisten määrään ja vanhuksia pystytään hoitamaan kotiin, heidän omiin rakkaisiin koteihinsa.

En voi sietää ylihoitamista ja sitähän moni omainen olisi vaatimassa ja vieläpä vastoin vanhuksiensa tahtoa.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas yhden sydänkohtauksen jälkeen. Ei kyennyt itse käymään edes vessassa, ja siis oli kaatunut pahasti kotona sen kohtauksen aikana, kun koko toinen puoli kehoa aivan mustana. Tuntui tosi pahalta näin 200 km:n päästä kuunnella "ammattilaisten" mielipidettä siitä, että kyllä se mummi pärjää, kun kodinhoitaja tulee kerran päivässä laittamaan ruokaa ja päästämään vessaan ja viemään sänkyyn. Kodinhoitaja kävi siinä puolilta päivin, niin jopa mummin aika siellä sängyssä oli lokoisaa. Yritettiin saada vanhainkotipaikka, mutta jonoa kuulemma oli ja kun vanhus toisaalta itse tahtoo olla kotona. Niin. Tahtoohan se. Kuka sieltä kodistaan pois haluaisi? Mutta kuinka inhimillistä on se, että vanhus makaa sängyssään 23 tuntia vuorokaudessa? Onneksi mummilla on ihania ystäviä, seitsemänkymppisiä "nuoria", jotka käyvät pari kertaa päivässä ja auttavat television äärelle, syömään, vessaan ja lopulta sinne sänkyyn.

Ja toki kiitos hoitsullekin siitä, että käy kerran päivässä. Mutta turha ajatella, että mummi pärjää noin. Ei pärjäisi, jos ystävät eivät auttaisi.

Vierailija
2/15 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidolta saa kuule useamman käynnin päivälle,joten ehkä olisi syytä otaa yhteyttä kotihoidon esimieheen? Ehdottomasti aamukäynti,päivä ja ilta,ehkä jopa yö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasia on että vanhustenhoitopalvelut menevät koko ajan minimimiehityksellä ja hoitajat yrittävät parhaansa. Totuus on myös se että vuonna 2015 yli 75% on vanhuksia ja näille kaikille ei vain ole sitä laitospaikkaa tarjolla. Kotihoitoon on satsattava ja siihen on päättäjienkin herättävä. Ne mummot ja papat tulee sitte tuoda edes lähemmäs kaupunkeja ja keskustoja jotta se hoito saatasiin heidän luo riittävän monta kertaa päivässä.

Minä olen sitä mieltä että niin kauan kuin se koti missä se mummo tai pappa asuu on hänelle oikea koti on hyvä paikka. Sitten kun se koti alkaa olemaan kaiken muun ohella hukassa on syytä miettiä muuta hoitopaikkaa. Moni sairaalassa oleva muistamaton vanhus voi olla yllätys toimiessaan kotona, tätä olen nyt nähnyt paljonkin erityöpaikoissa kiertäessäni.

Mutta sinne koteihin ja omaisille sellainen vinkki että jos kotihoidosta pyydetään hoitovälineitä ja kunnon sänkyjä yms. sitä ei tehdä piruuttaan. Sillä mahdollistetaan niidenkin vanhusten kotona pärjääminen jotka tahdotaan hoitaa kotona loppuun asti, samalla pidetään huoli siitä että hoitajat jaksavat hoitaa hänet kotona. Ne automaattisängyt yms. ovat joskus todella tarpeellisia.

Ymmärrystä siis omaisille ja hoitajille.

Vierailija
4/15 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnassani ainakaan kunnalliselta saa sellaista palvelua, mitä ei oikeasti tarvitse, eikä varsinkaan mitään vanhainkotipaikkoja. Hyvä kun riittää tarvitseville.

Vierailija
5/15 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siinä omaisten sana paljoa paina. Vaatia voi aina, mutta yleensä ei mitään saa vastineeksi.

Laitospaikkoja vähennetään, mutta aika ankea on käytännössä sokean ja lähes liikuntakyvyttömän vanhuksen elämä kotonaan, kun kotisairaanhoidon esimiehen mukaan hän pärjää ateriapalvelun (3xvko) ja yhden viikottaisen lähihoitajakäynnin (15min) varassa. Aika raivostuttavaa tässä tilanteessa omaisten vaatia vanhainkotipaikkaa, kun vanhus saa maata kotona virtsan ja ulosteen keskellä monta päivää ennen kuin kukaan menee apuun.

Kaikkien lapset eivät asu samalla paikkakunnalla vanhuksensa kanssa ja siksi sitä kuvittelee, että maksua vastaan (kotisairaanhoito ei ole ilmaista) myös saisi sen huolenpidon, josta kolmikantaneuvotteluissa terveyskeskuksessa kotiutettaessa niin paljon puhutaan.

Onpa käynyt niinkin, että kun vanhus ei vastaa puhelimeen ja omainen soittaa kotisairaanhoitoon pyytäen käyntiä, on vastaus, että siellä käytiin eilen, ei ole aihetta mennä viikkoon. Lopulta saa paikalle yksityisen ambulanssin, joka viekin kaatuneen mummoparan hoitoon (ei tietenkään ensiapuun, kyseessähän ei ole akuutti asia, koska mummo kaatui jo yöllä).

Vierailija
6/15 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voimia kaikille kotihoidon mummoille, hoitajille ja omaisille... oma koti aina paras jos avut 3-4 päivässä riittää.. on se mukavampi maata kotonaan kuin laitoksessa, hoitokin inhimillisempää ja hoidettavan omaa tahtoa paremmin kunnioitetaan...

Vierailija
7/15 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahaa ja koruja. Sai kyllä rangaistuksen, tää tapahtui jo viitisen vuotta sitten. Enpä ole sen jälkeen kotihoidon hoitajia pitänyt paljon huoria kummempina.

Vierailija
8/15 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki on "ylihoitamista" niin miten voitte tehdä sitä työtä? Mitä te sitten hoidatte? En voi enää luottaa koko "hoitoon".

Vierailija
9/15 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahaa ja koruja. Sai kyllä rangaistuksen, tää tapahtui jo viitisen vuotta sitten. Enpä ole sen jälkeen kotihoidon hoitajia pitänyt paljon huoria kummempina.

itelle ei hoitajana tulis koskaaan edes mieleen viedä toisten omaisuutta...

Vierailija
10/15 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"isälle tulee niin pitkäksi aika" nyt kun ei enää voi ajaa autoakaan..just, eli vain sen takia olisi pitänyt päästä palvelutaloon kun tulee pitkäksi aika, vaikka olis kyse täysin omatoimisesta vanhuksesta, ainoa asia, ettei päässyt auton rattiin enää.

Vierailija
11/15 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt millään usko, että vanhuksia tässä maassa ylihoidettaisiin. Taidan vaan yrittää päästä mahdollisimman vähällä, laiska hoitsu olet.

Vierailija
12/15 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä alihoidettuja on niin paljon nähty kotihoidossa, kun olen tehnyt keikkaa eri tiimeissä Helsingin alueella. Joillakin aluilla ei käy teittyjen vanhusten luona lainkaan vakituista työntekijää, vaan sijainen. Valkituisella ns omahoitajalla ei ole välttämättä mitään hajua siitä missä ko asiakkaalla mennään. Tieto saattaa vain olla siellä minne sijaiset ovat kirjanneet. Näitä sijaiskansioita eivät vakituiset ehdilukemaan ikinä!

Vanhuksilla on ylipitkiä varpaan kynsiä, jääkaappi täynä vanhaa ja homeista ruokaa, vaippoja ei ole tarpeeksi yms.. Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka. Itse olen sanonut asioista vakituiselle henkiläkunnalla ja kirjannutkin, kun olen huomannut näitä asioita. Ja ennen kuin ehditte sanomaan mitään, niin olen heittänyt vanhoja ruokia pois, yrittänyt leikata kynsiä yms helpottaakseni tämän vahuksen elämää. Asioille ei vaan tehdä mitään.

Ja näitä hoitajia olen nähnyt myös erilaisia. Jotkut hoitavat asiakkaat todella hyvin, kun taas jotkut hoitajat eivät hoida ketään. En yhtään ihmettele, että lähihoitajan ammattia niin mollataan, kun olen nähnyt näitä "hoitajia". Ja itsekkin olen lähihoitaja koulutukseltani...

Helsingissä on vanhusten kotihoito tosdella retuperällä. On ihan oikein, että omaiset vaativat vanhuksilleen hyvää hoitoa!

Vierailija
13/15 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen tehnyt kouluttamattomana sijaisuuksia vanhustentaloissa. Järkijään nämä vakituisen paikan omaavat ovat kaikista laiskimpia ja välttelevät töitä minkä ehtivät, sijaiset ja määräaikaiset tekevät kaiken oikean työn.

Vierailija
14/15 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen tehnyt kouluttamattomana sijaisuuksia vanhustentaloissa. Järkijään nämä vakituisen paikan omaavat ovat kaikista laiskimpia ja välttelevät töitä minkä ehtivät, sijaiset ja määräaikaiset tekevät kaiken oikean työn.

Samaan olen törmännyt sijaisena. Ne vakituiset on olleet samassa paikassa vuosikymmeniä eikä enää muista miksi sitä työtä tekevät. Ehottomasti pitäs vaihtaa paikkaa jokaisen viimestään 10-vuoden kuluttua. Näkevät muitakin hoitopaikkoja ja arvostavat toistensa työtä.

Ja on surullista että tämä yksi varasteleva hoitaja on pilannut muidenkin hoitajien maineen tälle yhdelle ihmiselle. Itselläni ei kävisi mielessäkään ottaa toisten omaisuutta. Arvostan vanhuksia ja viihdyn työssäni jokainen päivä antaa enemmän kuin ottaa.

Vierailija
15/15 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli meillä tehdään ensin palvelusuunnitelma,jossA On mukana asiakas ja mahdollisesti omaisia.Ja käyntien määrä ja hoidon tarve kartoitetaan yhdessä.Eipä tule naputtamista puoleen eikä toiseen.Osa asiakkaista on palveluseteliasiakkaita ja osa maksaa itse.Itse en voi puhua ylihoitamisesta,hoidan sen mitä on sovittu parhaani mukaan:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi