Mitä teidän 2 ½ -vuotiaat painaa ja kuinka pitkiä?
Meillä tyttö 92cm ja 11.7kg. Paino jotain -10%, mut oli vähän noussut viime meuvolasta. Miten hemmetissä saisin tytön hieman lihoamaan? Vinkkejä kaivataan kokeneilta äideiltä. Lapsi söisi vain vihanneksia ja jätskiä... huoh.
Kommentit (30)
mutta samoissa mitoissa eli 89cm ja 12,4kg. Ei syö mitään ikinä. Välillä jaksan stressata, välillä en. Terve ja reipas ja osaava tyttö on kuitenkin.
Mä en ensin avannut tätä ketjua, kun ajattelin, että kaikki on jättiläisiä. Meidän tyttö (isä ulkomaalainen) on 2v1kk, 88cm ja 12,4kg, ja on aina ollut todella huono syömään, mä olen ollut aika stressissä asian kanssa, vaikka olenkin yrittänyt rauhoitella itseäni. Mutta täällä onkin paljon, jotka painavat 11kg, eli nyt taidan rauhoittua.
Mulle on aina sanottu, ettei muuten terve lapsi näännytä itseään nälkään, ja niinhän se on. Ei pitäisi ahdistua siitä lapsen syömättömyydestä.
92cm ja 12,4kg.
En muuten olisi -10% painosta huolissaan. On vielä normaalikurvilla. Tietysti jos paino% on nopeasti laskenut asia erikseen. Niin ja olen töissä neuvolassa.
lapsi, jolla perussairaus ja painoi 2,5-vuotiana vajaat 10 kg. Musta on ihan kiva lukea näitä ketjua ja katsoa kuinka eri kokoisia lapsia on samassa ikäluokassa, mutta olen samaa mieltä sen kirjoittajan kanssa, joka sanoi, ettei ymmärrä tuosta painosta vouhkaamista. Terve lapsi ottaa sen minkä tarvii ja mitään ihme kikkoja ei todellakaan tarvitse tehdä 11,7kg painavan lapsen suhteen.
Meillä on ollut käytössä Famtomalt, öljylisä, Minimax, punainen maito...lista on pitkä. Näilläkään keinoilla ei painoa ole tullut kuin ihan vähän lisää. Ihan turhaan huolestua melkein 12kg painavasta lapsesta, täysin normaali paino!
Sintti on, mutta hänellä olikin vuosi sitten syömishäiriödiagnoosi... Nyt vasta ruvennu syömiset sujumaan vähän paremmin.
Esikoinen (poika) oli 2- vuotisneuvolassa 13,7 kiloa ja 3- vuotisessa 15,4.
Kakkonen (poika) oli 2- 14,8 ja 3- 16 tasan.
Kolmonen (poika) oli juuri 2-vuotisessa ja painoi 12,7.
Kakkosen mitat oli vielä ok mutta sanottiin että jos ei liikkuisi kuten liikkuu (siis paljon) niin olisi ongelmaa, tämä kolmonen on naftisti tasan nollakäyrällä kasvanut vauvasta saakka.
Minulla on ollut tapana syöttää monipuolisesti kaikkea lapsille. Uusia juttuja maistaa ikänsä määrän mukaan haarukallisia/lusikallisia.
Jätskiä ja muuta syödään harvoin. Meillä on muutenkin jälkkäreita tosi harvoin. Eikä vieläkään olla saatu karkkipäivää mutta koska kaupassa käydään harvakseltaan eikä lapset ole aina vouhottamassa mukana niin ei ne saa kovin paljon herkkuja. Tosin ei meillä lapset räi lautaselle, ne saa ottaa jo pienenä vauvana hyvää.
ei sun tule olla laisinkaan huolissaan lapsesi painosta. Tuo -10 on aivan täysin normaalipaino, ei mikään alipaino. Kaikki -20 ja +20 välissä on ihan täysin normaalia. Nollakäyrä ei ole mikään tavoite. Älä ihmeessä rupea lastasi lihottamaan ehdoin tahdoin, ihan niikuin +10 käyrää kulkevia ei tulisi mitenkään laihduttaa.
Meidän viikinkityttö on 1 v 2 kk ja painaa jo 15 kg. On myös tosi pitkä...
meidän lapset olisi jotenkin isoja, mutta tän perusteella ovat.
Kolme lasta ja pituus 2,5 vuotiaana on ollut 93-95cm ja painoa 12-14 kg.
painaa n. 15-16 kg ja on n. 95 cm pitkä. Pituudesta en tosin osaa sanoa tarkkaan, voi olla pidempikin.
painaa n. 11kg ja pituutta 90cm.
en ole huolissani pojan painosta. syö vähän, mutta kaikkea mitä tarjotaan. ei nirsoile. on vaan vähäruokainen.
on nyt 2v4kk ja n. 88cm ja 11,4kg. Ja ei muuten myöskään syö juuri muuta kun jätskiä ja herkkuja :P
onnistuisiko ateria välien lisääminen? Jos syö vähän/niukasti kerrallaan tms...
Meillä tosin on isokokoinen 1.6kk poika, 91cm + 14kg
On jo yli metrin pituinen ja painaa 16kg, kenkä 26. Saman kokoinen kun nelivuotias kaverinsa. Ei tykkää mistään herkuista niin paljoa kuin tavallisesta kotiruuasta, sitä syö hyvällä ruokahalulla. Suklaa ja jäätelö kyllä maistuu silloin kun sitä saa.
melkein päivittäin 2 lämmintä ateriaa vielä päiväkodin jälkeen eli klo 16 ja sitten vielä klo 19, mutta syö kuin lintu... Kutta kai lapsi sen ottaa mitä tarvitsee? Lapsi juo myös huonosti, vaikka juomaa on tarjolla. Terve ja reipas tyttö muuten on. Pitäiskö öljyä lisätä ruokiin niin kuin laihoille vauvoille?
AP
on tosi lyhyt; nyt 89 cm (just mittasin) ja ikää 2 v. 8 kk. (me vanhemmat emme ole lyhyitä)
Painoa on pituuteen verraten normaalisti, mutta yleisesti ottaen ikätovereihin verrattuna vähän.
tyttöni on 88 cm ja 10,5kg. Neiti on keskosena syntynyt, huonosti syövä ja lyhyestä suvusta.
Mielestäni huonosti syövän lapsen kohdalla kannattaa panostaa ruoan laatuun ja lisätä öljyä ruokaan (ei todellakaan haitaksi) Myöskin kannattaa ennen vauhkoamista miettiä minkälaisesta suvusta lapsi tulee, jos vanhemmat ovat lyhyitä niin lapsesta tuskin tulee kaksimetristä.. Myöskin vartalon rakenne vaikuttaa.Meidänkin lapsi on alipainon rajalla, mutta lääkärin mielestä ruumiinrakenne on "keijumainen"
Ruokarumban kokeneen äidin vinkit:
* öljyä ruokaan
* kasvikset pyöritellään öljyssä
* jos lapsi tykkää mauista? kokeile maustaa ruoka kunnolla, esim. minun nirsoilijani pitää valkosipulista ja currysta
* kokeile menisikö kasvisten ja hedelmien varjolla jotain muutakin suuhun, esim. kasvissosekeitto jossa broiskua, wokit, hedelmät / marjat jogurtilla.
* tiukka ruokarytmi ja herkuille tietyt pelisäännöt!!