Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pitkään on normaalia, ettei vauva nuku kun 10-30min. öin ja päivin?

Vierailija
17.12.2010 |

Meillä on 2,5kk ikäinen vauva (esikoinen) ja hän ei ole vielä koskaan nukkunut kun 10-30min. kerrallaan, ei päivällä eikä yöllä. Aina ei ole esim yöllä nälkä, mutta ei rauhotu ennen kun on saanut huomiota. Tämän takia vauva on 1kk ikäisestä nukkunut vieressäni, koska en jaksanut koko ajan pomppia sängystä. Omat uneni tosin kärsivät entisestään, koska en osaa/pysty nukkumaan samalla tavalla kun vauva on vieressä.

Mies kyllä auttaa ja on hoitanutkin vauvaa öisin ja päivisinkin, vauvalle ei vaan kelpaa pullo niin syötöt joudun minä silti hoitamaan.

Neuvolassa olen tästä puhunut ja vastaukseksi olen saanut, että sellaista se on vauvan kanssa. Siis ihan oikeastiko??? Olen niin väsynyt kun en saa yöllä tai päivällä juurikaan nukuttua. Yleensä just kun nukahtaisin niin vauva herää jo ja sit taas saan odotella unta ja pahimmassa tapauksessa vauva ehtii havahtua unesta ennen kun olen edes nukahtanut.

Ollaan kokeiltu kapaloa, vaunuissa nukuttamista, sitterissä nukuttamissa ja jopa autolla on lähdetty ajelulle, mutta ei nuku pidempään. Muuten ei kyllä ole mitenkään itkuinen vaan ihan hyväntuulinen hereillä ollessaan.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis normaalia sikäli, että tutkimuksista huolimatta mitään vikaa lapsesta ei löydetty.

Nyt reipas ja pärjäävä koululainen eli sikälikin voi kai todeta, että oli normaalia. Oma pää kyllä pehmeni tuossa valvomisessa. Mies onneksi kesti vähän paremmin. Itse sain ilmeisesti pysyviä muistihäiriöitä ja sairastuin vakavaan masennukseen.

Kaksi muuta lastamme ovat nukkuneet meidän itsemme mittapuulla normaalisti.

Vierailija
2/12 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei päivääkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pääsääntöisesti kaikki paitsi keskimmäinen ovat nukkuneet hyvin. Ja keskimmäisellä olikin pahat allergiat.

Vierailija
4/12 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joillakin vauvoilla nukkuminen on juuri noin huonoa. Mutta se on sitten eri asia, että mistä se johtuu. Syy kun voi olla mitä tahansa maan ja taivaan väliltä.

Meillä tuota kesti vuoden. Sitten alkoi tulla normaalit yöunet. Ja kuten joku edellä, niin meilläkään lapsella ei löytynyt mitään vikaa, vaikka parhaamme yritimme, että jotain vikaa (ja siten apua) olisi löytynyt. Asiaa ei yhtään auttanut tuo samanlainen neuvolan asenne, että "sellaista se on vauvan kanssa". Lähinnä siellä laitettiin äidin viaksi kaikki, että äiti ei kestä "normaalia" vauva-arkea.

Ajan kanssa minullekin on selvinnyt, että eihän tuo mitään normaalia ole. Toinen lapsi kun syntyi, ja hän on ollut aina ihan tavallinen vauva ja lapsi, niin sen myötä minäkin aloin ymmärtämään, ettei se isomman huono nukkuminen ja parkuvaisuus mitään normaalia ole. Aloin aina vain kiihkeämmin etsimään syytä kaikelle.

Vasta viisivuotiaana älysin, että lapsella on aistihäiriö, joka kyllä heti vahvistettiin, kun vain sain lapsen tutkimukset etenemään. Nyt kuusivuotiaana lapsi odottaa tutkimuksia sydän- ja keuhkoasioiden tiimoilta, kun iholääkäri totesi, että verenkierto ei vaikuta normaalilta. Sitä nyt odotetaan. Tietysti ei voi mitään kamalan suurta vikaa verenkierrossa olla, kun oireetkaan eivät ole niin vahvat, että kukaan olisi puuttunut asiaan aiemmin. Mutta nyt odotellaan.

Eli kyse voi olla ihan mistä vain. Tai sitten vain on huonosti nukkuva vauva. Kyllä kai niitäkin kuitenkin on.

Vierailija
5/12 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnes löytyi ärhäkkä maitoallergia. Suosittelen tutkimuksia yksityisellä, koska ei ole normaalia missään nimessä. Johan se tarvitsee unta kasvamiseenkin.

Vierailija
6/12 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattais ehkä tsekata allergiat. Meillä oli tollaista allergioiden takia, joita olikin tosi monia ja kaikki meni mun maidon kautta. Tosin meillä myös iho-oireita, mutta ei vielä ihan tossa vaiheessa sellaisia, joita kukaan olisi sanonut muuksi kuin vauvan hormoninäpyiksi ym... (ikävä kyllä eivät neuvolantädit osanneet mitään muuta sanoa, kuin että ei tän ikäisellä vielä mitään allergioita voi olla... HAH!)

Vierailija
7/12 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti juo pullosta koska se on paljon vaivattomanpaa, ja varmasti nukkuu pitempään, koska pullomaidon koostumus on "vahvempaa".

Vierailija
8/12 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei juo pullosta. Minulla tulee maitoa yli tarpeen, joten lypsettyä maitoa on koitettu antaa pullosta yleensä, myös korviketta on testattu, mutta ei juo.

ap

Varmasti juo pullosta koska se on paljon vaivattomanpaa, ja varmasti nukkuu pitempään, koska pullomaidon koostumus on "vahvempaa".

Vierailija
9/12 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hereillä ei kuitenkaan kiukuttele vaan on ihmeen hyväntuulinen toisin kun äiti, joka kärsii suuresta univajeesta.

Täytyypä varata aika yksityiselle ensi tilassa.

ap

kannattais ehkä tsekata allergiat. Meillä oli tollaista allergioiden takia, joita olikin tosi monia ja kaikki meni mun maidon kautta. Tosin meillä myös iho-oireita, mutta ei vielä ihan tossa vaiheessa sellaisia, joita kukaan olisi sanonut muuksi kuin vauvan hormoninäpyiksi ym... (ikävä kyllä eivät neuvolantädit osanneet mitään muuta sanoa, kuin että ei tän ikäisellä vielä mitään allergioita voi olla... HAH!)

Vierailija
10/12 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kestä maitoproteiinia ollenkaan niin tosiaan pitkään neuvola vaan pyöritteli päätä ja suurinpiirtein puhui tempperamenttisesta vauvasta mutta äidinvaisto sanoi muuta.

Oikeasti vauva nukkuin hienosti päivä- ja yöunet mutta oli niin kipeä ettei pysynyt unessa tykkäsi kipeänä olla sylissä lohdutusta hakemassa ja pystyasennossa.

yksityiseen lääkärihoitoon todella tukeutuva!!

Vierailija
11/12 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tosi rankalta. Ei ihme että olet väsynyt, ja hyvä että jaksat vielä miettiä mitä asialle voi tehdä ennen kuin simahdat täydellisesti. Meilläkin oli huonosti nukkuva - ja kiukkuinen - vauva (joka on nyt 1 v ikäisenä maailman aurinkoisin ja hyvin nukkuva pikkumies, toivoa siis on aina) mutta sentään vähän pidempiä aikoja hänkin nukkui pikkuvauvana, max. 1-1,5 tuntia kerrallaan. Alle tunnin kestävät unet eivät kyllä ole mitenkään normaaleja, jos siis jatkuvat noin pitkään. Koita olla sitkeä ja soita neuvolaan vaikka heti maanantaina. He voivat lähettää kotiin unispesialistin, jonka kanssa ongelmaa voi miettiä eteenpäin.

Jos tuntuu että pimahdat niin kannattaa kokeilla yhtenä yönä sitä, että mies/äitisi/ystävä antaa vauvalle esim yhden välisyötön pullosta ja sinä nukut sen ajan ihan muualla tai mahdollisimman kaukana tulpat korvissa vähän pidempään, ehkä "jopa" 2-3 tuntia putkeen. Sekin voi jo auttaa. Vauva saa pullosta maitoa vaikkei suostuisikaan siitä varsinaisesti juomaan, niin kuin meilläkin oli. Kerran tai kaksi jopa vahingossa joi pullosta kun ei muuta lopultakaan tullut - eli minä en tullut korvaamaan. Itselleni ne pari 3-4 tunnin putkeen nukuttua hetkeä auttoivat sen että pysyin järjissäni pahimman yli. Ja muista aina, että tuo on tosiaankin väliaikaista ja voi loppua minä yönä hyvänsä. Mutta siihen asti sinun pitää tehdä kaikkesi että jaksat myös itse. Toivottavasti saat tänä yönä vähän enemmän lepoa!

Vierailija
12/12 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti varatkaa aika yksityiselle, jotta voitte selvittää olisiko kyseessä allergia, refluksi vai kenties molempia tai jotain muuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä