Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itsetehtyjä vauvanruokia

Vierailija
14.12.2010 |

Voisiko pistää pinoon erilaisia ohjeita itsetehtyihin vauvanruokiin?

Olen tehnyt tytölleni 4kk iästä asti itse soseet ja ruoat (tyttö nyt 7kk), mutta olen miettinyt että ovatko tekemäni ruoat liian yksipuolisia. Olen siis lähinnä keittänyt ja pienentänyt erilaisia vihanneksia (mm. bataatti, peruna, porkkana, parsa- ja kukkakaali) ja sekoittanut niitä keitetyn kalan, broilerin ja peuran kanssa. Ja siis vaihdellut eri lihoja eri kasvisten kanssa. Lisäksi tyttöni syö erilaisia puuroja hedelmien kanssa.

No niin, kertokaa mitä teette. JOs vaikka saisin vaihtelua ruokapöytään. :)

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

possu-makaroni:

-kesäkurpitsa

-tomaattimurskaa (tölkistä)

-possua (esim. hienonnettu suikale)

-valkopippuri, mustapippuri

-yrttejä jos haluaa, esim persilja

Lisää keitetyt makaronit kastikkeeseen, tai anna ne paljaaltaan naposteltavaksi vauvalle ja lusikoit vain kastiketta suuhun.

Jauhelihakeiton saa kätevästi myös valmiista kasvissuikale pussista (perunaa, purjoa, porkkanaa, palsternakkaa). Lisäät vaan jauhelihan ja mausteita. Haarukka riittää muussaamaan tarpeeksi pieneksi.

Risotto.

-riisiä

-maissia

-hernettä

-lihaa

-paprikaa

Perunaa ja kastikketta

-esim normi jauhelihakastike, johon et laita mausteeksi suolaa.

Moniin liharuokiin saat vaihtelua, kun lisäät esim. ananasta /persikkaa tai muuta hedelmää hitusen joukkoon.

Vierailija
2/17 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-munakoiso

-linssit

-rakettispagetti, yleensäkkin pasta

-avokado

Kannattaa vaikka vilkasta kaupan valmiita vauvanruokapurkkeja jos niistä saisi hieman vihjeitä. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoisen lempparia oli luumu-possukastike riisin taikka makaronin kanssa. :)

Vierailija
4/17 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soseutin ne ja laitetiin pakkaseen, hyvin maistui. Helpotin pienten lasten äitien elämää ja rahaa oli näillä muutenkin vähän.

Vierailija
5/17 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos näistä, lisääkin vinkkejä otan vastaan. :)

Unohdin mainita että riisiä olen lapselleni myös tarjonnut, mutta se ei tahtonut kelvata. Pastan taidankin lisätä ruokalistalle.

Tuota mausteidenkäyttöä olen myös miettinyt. Tähän mennessä en ole maustanut lapseni ruokia lainkaan. En ole kokenut tarpeelliseksi, kun ruoka maistuu lapselle kuitenkin oikein hyvin. Mutta onko siis ok käyttää muita mausteita, paitsi suolaa?

ap

Vierailija
6/17 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis olen tehnyt soseita ja hienonnettuja lihoja pakkaseen aina n. kk:n tarpeiksi. Pakastan pieniin mingrippeihin, niistä on sitten helppo miksailla erilaisia kokonaisuuksia.

Oma mielikuvituksettomuuteni ja ruoan mahdollinen yksipuolisuus vain mietityttävät.

ap

Vierailija
7/17 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä enää jaksanut sitä 1-2 uutta ruoka-ainetta / viikossa vauhtia, niin aloin tehdä vauvalle ihan tavallista ruokaa ilman suolaa. Meillä vauvan suosikki on esim. veteen keitetty kalakeitto valkosipulilla. Kevyt soseutus riittää, en aja kovinkaan tasaiseksi. Käytän mahdollisimman paljon luomua ja täysjyvätuotteita esim. pastassa ja riisissä. Suolaa pitää muistaa varoa ja karsia esim. liemikuutiot, soija yms. maustekastikkeet. Myös monissa mausteissa on lisättyä suolaa, kuten monessa curryssa ja sitruunapippurissa. Lihaa en käristä niihin ruokiin, mitä vauvakin syö, vaan keitän lihan esim. jauhelihakeittoon.

Vierailija
8/17 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä vielä ole antanut hänelle riisiä tai pastaa. Mielestäni peruna ja muut kasvikset ovat terveellisempiä.

Laitan joka päivä vähän erilaista ruokaa, aineksina juuri nuo mainitsemasi erilaiset kasvikset ja lihat/kalat.

Maustan yrteillä, mustapippurilla, maustepippurilla, currylla ym.

Vierailija
9/17 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun lopetin noiden erillisten ruoka-aineiden pakastuksen ja aloin laittaa pakkaseen kokonaisia aterioita, niin monipuolisuus lisääntyi. Ei niitä millään saa niin monia erilaisia pakastimeen erillisinä, mutta yhteen kokonaiseen ateriaan voi upottaa vaikka mitä.

Pakastimessa on tällä hetkellä esim. sitä valkosipulista kalakeittoa (siikaa, lohta, bataattia, kukkakaalia, porkkanaa, purjoa, selleriä, valkosipulia, valkopippuria jne.) curry-kalkkunapataa (keitettyä kalkkunanrintaa, täysjyväriisiä, paprikaa, porkkanaa, parsakaalia, curryä ja taitaa olla muitakin mausteita kaapista), lihapataa (muuten suunnilleen sama kuin kalkkunapata mutta lihana luomujauhelihaa ja riisin tilalla pastaa, lisäksi mausteena tomaattipyrettä, oreganoa jne).

Suosittelen luomukaupassa asiointia, sieltä saa vaikka mitä luomuna, esim. tuota tomaattipyrettä ja useita vihanneksia. :)

T. olinkohan nro 20

Eli siis olen tehnyt soseita ja hienonnettuja lihoja pakkaseen aina n. kk:n tarpeiksi. Pakastan pieniin mingrippeihin, niistä on sitten helppo miksailla erilaisia kokonaisuuksia. Oma mielikuvituksettomuuteni ja ruoan mahdollinen yksipuolisuus vain mietityttävät. ap

Vierailija
10/17 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä vinkkejä, kiitos.

Ehkä rohkaistun myös noiden mausteiden ja yrttien käytössä. Yleensä ateria koostuu siis lihasta/kalasta/kanasta ja 2-3 kasviksesta. (tänään esim. keitettyä broileria, parsa- ja kukkakaalia sekä perunaa). Myös tuota tomaattimurskaa täytyy kokeilla.

ap

Vierailija
11/17 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuron sekaan?

Vierailija
12/17 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sanoin että saa hedelmien kera puuroja, unohdin mainita marjat. Eli saa esim. puolukkaa, vadelmaa ja mustikkaa.

ap

Vierailija
13/17 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvan suosikki on bataattia, pastaa, kanaa ja loraus appelsiinimehua mauksi. Kaytan gluteenitonta pastaa talla hetkella kun esikoisella oli vehnan kanssa ongelmia, niin en halua riskeerata.

Vierailija
14/17 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkuna meillä toimii haarukalla muussattu banaani-kiiwisose.

Kesäkuumalla surautan sauvasekottimella kohmeisesta banaanista ja pakastemustikoista/-mansikoista pienen jäätelön. Kyllä maistuu.

Vierailija
15/17 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä aika hoikka poika 3kk1vk, tekis mieli alkaa pian jo antaa maistella ruokia. Mitä ootte mieltä? Nukkuu meidän välissä, ajattelin, että samaan aikaan alettaisiin antaa muutakin kuin äidinmaitoa ja alettaisiin nukuttaa pikkuhiljaa omaan sänkyyn. Jos kävisi niin että yösyönnit vähenisi omaan sänkyyn siirtymisen vuoksi, niin saisi sitten päivisin vähän tujumpaa ruokaa... vai onko ne nyt edes tujumpaa jos jotain vihanneksia sekoittaa mun maitoon. Hmmm.

Vierailija
16/17 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä aika hoikka poika 3kk1vk, tekis mieli alkaa pian jo antaa maistella ruokia. Mitä ootte mieltä? Nukkuu meidän välissä, ajattelin, että samaan aikaan alettaisiin antaa muutakin kuin äidinmaitoa ja alettaisiin nukuttaa pikkuhiljaa omaan sänkyyn. Jos kävisi niin että yösyönnit vähenisi omaan sänkyyn siirtymisen vuoksi, niin saisi sitten päivisin vähän tujumpaa ruokaa... vai onko ne nyt edes tujumpaa jos jotain vihanneksia sekoittaa mun maitoon. Hmmm.

Älä aloita, suositukset ovat selvät, että ei alle 4 kk kiinteitä (poikkeus pikkukeskoset lääkärin valvonnassa), vauvan suolisto ei ole valmis ja siitä on enemmän hallaa kun hyötyä. Tehosta imetystä, älä rupea yöimetyksiä vähentämään, jos vauva ei niitä itse vähennä. Kiinteitä aloitetaan niin pienillä annoksilla, että menee pitkään ennen kuin vauva saa niistä enemmän ravintoa kuin maidosta, lisäksi maito on ensisijainen ravinnonlähde yksivuotiaaksi asti. Pojan hoikkuudella ei myöskään ole väliä, pääasia että kasvaa omalla käyrällään tasaisesti.

Meillä ei vaikuttanut kiinteiden aloitus 5,5 kk iässä eikä 5 ateriaakaan öihin myöhemmin, olen nyt pitänyt pari vajaa yksivuotiaalle unikoulua, kun heräili tunnin välein syömään, kyse siis tavasta, mutta 3 kk tarvitsee vielä yöimetykset jos ei itse päätä nukkua läpi yön, omaan sänkyyn voit toki lapsen laittaa, yöimetykset ei siihen vaikuta. 

Vierailija
17/17 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piltiltä saa nyt täysin E-koodittomia tuotteita joita ainakin itse syötän hyvällä omallatunnolla. Kannattaa liittyä pilttipiiriin, niin saa ajantasaista tietoa ja tarjouksia!

http://tc.tradetracker.net/?c=18185&m=687179&a=84926&r=&u=

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä