Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia kortisonin avusta

30.11.2010 |

Haluan kirjoittaa tänne, vaikka minulla on yksi lapsi, koska täällä on niin asiantuntevia keskustelijoita ja tämä on vähän harvinaisempilaatuinen aihe.

Eli meillä ehti olla yritystä esikoisen kohdalla noin vuoden verran. Minulla on selkeä ja säännöllinen kierto ovulaatioineen. Aluksi ajattelin, että lasketut tärppipäivät johtivat plussaan. Mutta nyt jälkianalyysina olen ajatellut, että plussa saattoi sittenkin tulla prednisolon kortisonikuurin tuloksena. Kuurin söin sattumalta, sillä minulla on ajoittain yltyvä astma ja kuuri oli siihen.

Kun myöhemmin olen miettinyt, mitä plussaan johtaneessa kierrossa oli muihin tärppäämättömiin verrattuna, niin kortisonikuuri se oli. Ja kun aiheesta selailee, niin löytyy oletuksen taakse faktaakin. Ja vielä nimenomaan niin, että joilla on jokin autoimmuunisairaus, niin niillä useammin on myös alkion kiinnittymisen estäviä vasta-aineita. Joiden toiminnan sitten kortisoni estää.

Tietääkö joku minkälaisella annostuksella ja minä kiertopäivinä kyseistä vaivaa hoidetaan kortisonilla (prednisolon), jos hoidetaan lapsettomuutta?

Imetän vielä esikoista, joten aihe ei vielä ole ajankohtainen, mutta jossakin vaiheessa se on ajankohtainen. Olen myös lukenut, että monet lääkärit suhtautuvat negatiivisesti kortisonin käyttöön näissä asioissa ja asiaa tukevat tutkimustulokset ovat hyvin uusia.

Haulaisin siis olla ajan ja tiedon hermolla, kun menen lääkärille asiasta juttelemaan.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme