Hankala tilanne työn suhteen miten toimisit??
Teen nyt joulukuussa 3-vkoa työtä eräässä toisessa talossa jonka pomona toinen hlö kuin se joka minut palkkkasi ja jonka kanssa teimme sopimukseni.
Sopimuksen yksi osa oli ja on se että työaikani on joitakin harvoja poikkaus, siis todellakin poikkeus, tilanteita lukuunottamatta klo 8.00-15.39
Asian kanssa ei ole ollut ongelmia, se siis yhteinen sopimuksemme johon hän, pomoni, myös suostui ja se palvelee heitäkin parhaiten.
Mutta nyt siis 3vkon jakso toisessa talossa edessä ja pomoni on kyllä infonnut sinne että sopimus jonka teimme sisältää kohdan että teen pääasiassa tuota vuoroa ja sen mukaan olen minäkin, työntekijä siis, asiat sumplannut mm 1-ja 3-luokkalaiseni suhteen.
Miten osaan olla jämpti ja todeta tuon, kys pomon jo tiedossa olevan, asian ilman että saan ihan "paskanihilisti"mainetta tms?
Kommentit (25)
joustoa on kyllä ollut puolin jos toisinkin jos tarveis on ollut eli ei mitään vikaa mm työilmapiirissä.
Ongelma on se että kys paikan pomo odottaa soittoani ja asia lienee työvuoroista, hän olettanee että teen myös muita vuoroja vaikka sopimukseni sanoo muuta ja pomoni hänelle sopimuksestamme infonnut.
ap
Aamu,-väli-ja iltavuoro ja minä tein sopimuksen pelkästä välivuorosta.
3 hlöstä 1 on nuo 3vkoa pois töistä ja siksi minä menen siihen ikäänkuin hänen paikalleen.
Mutta tuo työaikani jonka olen pomoni kanssa sopinut ei nyt oikein tätä toista taloa palvele ja vaikkei se minun ongelmani varsinaisesti olekaan niin on se kuitenkin koska sinne muutamaksi viikoksi joudun menemään.
Eli olisko kellään mitän vinkkejä miten asian hoidan?
ap
ja sanot, mitä vuoroa teet.
Mikä on se ongelma?
joustoa on kyllä ollut puolin jos toisinkin jos tarveis on ollut eli ei mitään vikaa mm työilmapiirissä.
Ongelma on se että kys paikan pomo odottaa soittoani ja asia lienee työvuoroista, hän olettanee että teen myös muita vuoroja vaikka sopimukseni sanoo muuta ja pomoni hänelle sopimuksestamme infonnut.ap
Poikkeustapaukset tarkoittaa tässä yhteydessä yksittäisiä päiviä aina silloin tällöin, ei useiden viikkojen jaksoa jolloin jokainen vuoroni on eri kuin se mihin olen sopimuksessani sitoutunut/lupautunut.
ap
Kys pomo tietää että teen kys vuoroa ja että sopimukseni on sellainen.
SILTI hän taatusti ottaa asian puheeksi ja odottaa/kysyy/ehdottaa että teen muitakin vuoroja.
ap
jonka oletat olettavan, että sä teet työvuoroja vastoin sun sopimusta? Mitä ihmettä?
Aiemmin syksyllä kun siellä olin pari päivää niin sain ymmärtää että "sitten joulukuussahan asia on kai eri kun olet useamman vkon täällä" ja ryhmän paikalla oleva työntekijä totesi ettei suostu pelkkää iltaa tekemään jos/kun minun vuoroni olisi tuota sopimaani väliä.
ap
No ethän sä nyt vielä edes tiedä, mitä asiaa sillä väliaikaisen paikan pomolla on, sehän voi olla jotain ihan muuta. Ja jos se ehdottaa työvuoroista jotain muuta, niin sanot, että olette sopineet näin ja siihen on syy, esim olet järjestänyt mm. lastenhoitoasiat tämän mukaan, ja jos on poikkeuksia, niin niistä pitäisi sopia reilusti etukäteen ja että ne on todella poikkeuksia.
Kysyn niin kuin muutkin, missä nyt on ongelma?
Kys pomo tietää että teen kys vuoroa ja että sopimukseni on sellainen. SILTI hän taatusti ottaa asian puheeksi ja odottaa/kysyy/ehdottaa että teen muitakin vuoroja. ap
olemassa!
Jos tämän uuden paikan pomo yrittää saada (ja varmasti yrittää, se on selvä) sua tekemään muita vuoroja, voit sanoa että ei käy sulle, koska olet sopinut lastenhoitojärjestelyt noiden SOVITTUJEN aikojen mukaisesti. Mikä tässä on ongelma? (muu kuin ap:n itsetunto-ongelma)
Vaikka itse kyllä sitä mieltä että miellyttämisen haluni ja se että en haluaisi aiheuttaa hankaluuksia heidänkään päähän.
ap
on juuri sitä sun huonoa itsetuntoa! Miksi sun pitäisi miellyttää jotain tuntematonta pomoa, joka tietysti haluaa henkilökunnasta irti kaiken hyödyn. Ei se pomo halua sua miellyttää yhtään pätkää eikä välitä yhtään, aiheuttaako sulle hankaluuksia vai ei.
Pidä nainen puolesi äläkä anna kävellä ylitsesi noin vaan.
Kun kaikki sosiaali- ja terveydenhuoltoalan naiset tajuaisivat tämän ja lakkaisivat kovasti miellyttämästä ja varomasta aiheuttamaan hankaluuksia, palkatkin olisivat aivan toista potenssia...
Noinhan se menee:/
pitäis nyt soittaa kys pomolle ja valmistautua olemaan "kovana" ja pitämään pintansa ja puolensa johon tuo tekemäni diilikin oikeuttaa.
ap
Olen itse lastenhoitaja ja tuo päivätyöaika oli kovin tuttu :)
Sijaiset laitetaan hyvin yleisesti välivuoroon, mutta ymmärrän kyllä vakkareidenkin mieleipiteitä. On aika rankkaa tehdä vain aamua ja varsinkin sitä iltaa.
Ehkä voisit tulla vähän vastaan ja järjestää vaikka 3-4 poikkeusta tuohon välivuoroosi. Sitähän se sopimuskin taitaa tarkoittaa. Lapsesi ovat kuitenkin sen verran isojakin, että hetken varmaan pärjäävät keskenään.
Olen itse lastenhoitaja ja tuo päivätyöaika oli kovin tuttu :)
Sijaiset laitetaan hyvin yleisesti välivuoroon, mutta ymmärrän kyllä vakkareidenkin mieleipiteitä. On aika rankkaa tehdä vain aamua ja varsinkin sitä iltaa.
Ehkä voisit tulla vähän vastaan ja järjestää vaikka 3-4 poikkeusta tuohon välivuoroosi. Sitähän se sopimuskin taitaa tarkoittaa. Lapsesi ovat kuitenkin sen verran isojakin, että hetken varmaan pärjäävät keskenään.
kirjallinen SOPIMUS työajastaan? Tämä ehdotuksesti on tyyppiesimerkki alan naisten alistumismentaliteetistas!
Ja kys työpaikkaa hain juurikin tuon työajan vuoksi, olen kotona jo klo16 ja siihen mennessä 1-luokkalainenkin haettava ip-kerhosta niinä päivinä kun siellä on, sen jälk maksukin nousisi ja olisi toinen sopimus ip-kerhon vetäjän kanssa.
Lisäksi muita harrastusmenoja ym sovittu työvuoroni mukaan.
On se rankkaa, tiedän sen, 8v alalla olleena ja useamman vuoden samassa talossakin olleena, mutta välivuoro niistä vuoroista tuppaa se rankin olemaan kun on sekä aamu-että iltapäivähäslingissä ja ulkoiluissa ja nukkarissa ja kaikessa mukana.
Mutta se siis eri stoori, nyt vain koitan pitää sopimuksenikin oikeuttavaa puoltani.
ap
ettei ap:n _tarvitse_ tulla vastaan koska sopimus on mikä on. Mutta hänen ehkä olisi _viisasta_ niin tehdä, ajatellen ihan tulevaisuutta ja uusia työpaikkoja. Lähes alalla kun alalla on aika pienet piirit, ja ne "hankalat" työntekijät opitaan helposti tuntemaan.
HUOM: tässä ei minusta ole kyse niin isosta asiasta vert. esim. nainen jää äitiyslomalla ja saa töihin palattuaan huonomman työn mistä jäi pois vaikka ko. työ on edelleen olemassa. Eli oikeuksistaan PITÄÄ pitää huoli, mutta kannattaa myös muistaa se, että sen minkä jättää taakseen edestää löytää.
Kyse on muutamasta viikosta, ja jos ap kolmen viikon aikana tekee "poikkeuksellista työaikaa" esim. viitenä päivänä viidestätoista työpäivästä, niin se ei ole paha rasti, koska lapsetkin ovat jo noin isoja. Mutta se ettei hän piiruakaan jousta taas voi johtaa kummallisiin ja vaikeisiin järjestelyihin muiden työntekijöiden osalta --> ap saa helposti hankalan ihmisen maineen jos ilman sen parempaa syytä ei suostu joustamaan piiruakaan.
Minusta töissä pitää tottakai sopimuksia noudattaa, mutta niistä voidaan myös joustaa aina tarpeen mukaan. Jousto pelaa molempiin suuntiin, jos on paljon töitä niitä painetaan kunnolla, kun on hiljaisempaa voi ottaa lungisti. Ja jos minulla on nuhainen olo pyydän työkaveria hoitamaan jutun X ja kun hänen lapsensa on sairaana minä hoidan hänen työnsä Y, homma pelaa koska joustoa KAIKKIIN suuntiin löytyy!
Ja painotan vielä että tiettyihin asioihin toki pitää puuttua jos työnantaja koittaa teettää ylitöitä palkatta tmv. mutta jos kyse on siitä ettei voi poikkeustilanteessa muutaman päivän työajoista joustaa, niin silloin kyse on minusta jo typeryydestä.
tarkoitan siis sitä että pieni joustaminen silloin tällöin kertoo siitä että on hyvä työntekijä. Ja joskus kun hakee toista työtä joko vapaaehtoisesti tai "pakon edessä", niin silloin jyvät erotellaan akanoista, ja ne joustamattomat ihmiset eivät todellakaan sitä työtä saa. Ja kuka itse palkkaisi sellaisen työntekijän/tahtoisi olla sellaisen työntekijän työkaveri joka ei piiruakaan jousta. AINA sama juttu, vaikka lapsesi sairastuu tm. niin ei auta, työkaveri lähtee töistä silloin kun työaika loppuu, ei tee vuoroasi loppuun jotta pääsisit hakemaan sairasta lastasi tm. Minua ainakin moinen itsekkyys suututtaa.
ettei ap:n _tarvitse_ tulla vastaan koska sopimus on mikä on. Mutta hänen ehkä olisi _viisasta_ niin tehdä, ajatellen ihan tulevaisuutta ja uusia työpaikkoja. Lähes alalla kun alalla on aika pienet piirit, ja ne "hankalat" työntekijät opitaan helposti tuntemaan. HUOM: tässä ei minusta ole kyse niin isosta asiasta vert. esim. nainen jää äitiyslomalla ja saa töihin palattuaan huonomman työn mistä jäi pois vaikka ko. työ on edelleen olemassa. Eli oikeuksistaan PITÄÄ pitää huoli, mutta kannattaa myös muistaa se, että sen minkä jättää taakseen edestää löytää. Kyse on muutamasta viikosta, ja jos ap kolmen viikon aikana tekee "poikkeuksellista työaikaa" esim. viitenä päivänä viidestätoista työpäivästä, niin se ei ole paha rasti, koska lapsetkin ovat jo noin isoja. Mutta se ettei hän piiruakaan jousta taas voi johtaa kummallisiin ja vaikeisiin järjestelyihin muiden työntekijöiden osalta --> ap saa helposti hankalan ihmisen maineen jos ilman sen parempaa syytä ei suostu joustamaan piiruakaan. Minusta töissä pitää tottakai sopimuksia noudattaa, mutta niistä voidaan myös joustaa aina tarpeen mukaan. Jousto pelaa molempiin suuntiin, jos on paljon töitä niitä painetaan kunnolla, kun on hiljaisempaa voi ottaa lungisti. Ja jos minulla on nuhainen olo pyydän työkaveria hoitamaan jutun X ja kun hänen lapsensa on sairaana minä hoidan hänen työnsä Y, homma pelaa koska joustoa KAIKKIIN suuntiin löytyy! Ja painotan vielä että tiettyihin asioihin toki pitää puuttua jos työnantaja koittaa teettää ylitöitä palkatta tmv. mutta jos kyse on siitä ettei voi poikkeustilanteessa muutaman päivän työajoista joustaa, niin silloin kyse on minusta jo typeryydestä.
Päivähoidossa varsinkin ne työajat ovat kovinkin vaihtuvia esim. henkilökunnan puutteen vuoksi.
16
Kys pomo kysyi eikö mulla ole miestä:/ enkä siihen paljoa kommentoinut, oli sen verran asiaton lotkaisu:/
Totesin että voin tuon 3vkon ajan esim ti-päivisin tehdä vaikka iltavuoron ja torstaisin ½h myöhäisemmän kuin mitä sopimukseni sanoo, mutta muiden päivien suhteen ei oikein luonnistu kuin tuo sopimukseni mukainen työaika.
Tulinpahan osin vastaan ja se riittänee.
ap
sä olet sopinut tekeväsi tiettyä työvuoroa ja sun väliaikaista sijoituspaikkaa on infottu asiasta. Missä on ongelma?
Toki nyt on myös niin, että tämän voidaan katsoa olevan se poikkeustapaus, josta te myös olette sopineet ja mihin olet jo suostunut.
Sinänsä mä en ikinä tekisi työtä paikassa, jossa vuoron päättyminen on todettu minuutilleen. Mut mä en tietty olekaan mikään duunari.