Kuka kaasoksi, jos ystävät joko asuu kaukana
tai sitten on pari pientä lasta ja aika kortilla omankin perheen kanssa.
Ja mitkä on mielestäsi kaason tehtävät?
Kommentit (8)
Menin kesällä naimisiin ja oma kaasoni oli paras ystäväni, joka asuu Keski-Euroopassa ja häämme olivat Suomessa. En olisi valinnut tehtävään ketään muuta, vaikka ei hän itse järjestelyihin ennen häitä edeltävää viikkoa päässyt osallistumaan.. Tärkeintä kuitenkin oli se, että hän oli tukenani itse hääpäivänä.
pitäisi olla? itse saat tehdä kaiken mitä itse haluat, joka tapauksessa ne on siun keksimiä puuhia, niin miksi tuuppaisit kenellekään vastuun niitten onnistumisesta sinun mielesi mukaan. Jos haluat kaason joka tukee sinua silloin pukeutumisessa vihkipäivän aamuna, niin sen voit pyytää sitten niistä ystävistä jotka tulevat pitkästä matkasta hääpaikalle jo edellisenä iltana, ja tarjota majoituksen luonasi.
Kaasoksi pyytäminen vuotta ennen häitä on todellista ystävän hyväksikäyttöä!
pitäisi olla? itse saat tehdä kaiken mitä itse haluat, joka tapauksessa ne on siun keksimiä puuhia, niin miksi tuuppaisit kenellekään vastuun niitten onnistumisesta sinun mielesi mukaan. Jos haluat kaason joka tukee sinua silloin pukeutumisessa vihkipäivän aamuna, niin sen voit pyytää sitten niistä ystävistä jotka tulevat pitkästä matkasta hääpaikalle jo edellisenä iltana, ja tarjota majoituksen luonasi.
Kaasoksi pyytäminen vuotta ennen häitä on todellista ystävän hyväksikäyttöä!
pukeminenko vain? ok
ap.
jos se otetaan erikseen huomioon. Ei kaaso ole mikään välttämätön paha eli voihan kaaso olla vaikka vain tukipilari hääpäivänä. Kaason kanssa voi erikseen sopia hänen tehtävänsä. Minun kaasoni oli lähinnä ihminen jolle kerroin mitä olin suunnitellut ja hän kertoi olenko oikeilla jäljillä vai hakoteillä.
Kaaso auttoi koristeiden, kutsujen jne tekemisessä mutta mitään en laskenut kaason varaan. Jos aikaa on tarpeeksi niin toimi ihan hyvin. Moni kieltäytyy kunniasta juuri sen takia että kaasolle kasataan kovasti hommia. Pitää olla mukana kaikkialla ja jokapaikassa ja just silloin kun morsian niin haluaa eli jos vapautat kaason pakkotehtävistä ja olet itse joustava ja huomioiva, en näe pieniä lapisa ja perhettä ongelmatekijänä. Toisaalta se välimatkakaan ei ole este jos kaveri pystyy tulemaan sen pari kertaa paikkakunnalle vaikka yökylään niin että silloin teette ja sovitte ja touhuatte juttuja.
jos se otetaan erikseen huomioon. Ei kaaso ole mikään välttämätön paha eli voihan kaaso olla vaikka vain tukipilari hääpäivänä. Kaason kanssa voi erikseen sopia hänen tehtävänsä. Minun kaasoni oli lähinnä ihminen jolle kerroin mitä olin suunnitellut ja hän kertoi olenko oikeilla jäljillä vai hakoteillä.
Kaaso auttoi koristeiden, kutsujen jne tekemisessä mutta mitään en laskenut kaason varaan. Jos aikaa on tarpeeksi niin toimi ihan hyvin. Moni kieltäytyy kunniasta juuri sen takia että kaasolle kasataan kovasti hommia. Pitää olla mukana kaikkialla ja jokapaikassa ja just silloin kun morsian niin haluaa eli jos vapautat kaason pakkotehtävistä ja olet itse joustava ja huomioiva, en näe pieniä lapisa ja perhettä ongelmatekijänä. Toisaalta se välimatkakaan ei ole este jos kaveri pystyy tulemaan sen pari kertaa paikkakunnalle vaikka yökylään niin että silloin teette ja sovitte ja touhuatte juttuja.
järjestää polttarit ja olla morsiammen tukena - niin henkisenä kuin käytännön asioissakin - juhlapäivänä.
Toki kaason osallisuus juhlien järjestämiseen ym. riippuu kaason ja morsiammen läheisyydestä, kaason omasta elämäntilanteesta/kiireestä jne. Mikään pakkohan kaasoa ei ole olla! Mutta jos sinulla ei ole ketään apuna häitä järjestämässä (siis vain sinä ja miehesi), saattaa olla tarpeen harkita, miten isot häät pidetään tai kuinka paljon on tarkoitus saada aikaan omin voimin. Jos taas apuna on esim. lähisukua, voihan joku heistä toimia "kaasona".
Mutta tosiaan, ei ole mikään pakko olla kaasoa, ja toisaalta, kai joku kauempanakin asuva tai kiireinenkin ystävä voi olla kaaso, kunhan et vaan kuormita kaasoasi paljon. Voit kaasoksi pyytäessä reilusti sopia "pelisäännöistä": toivot esim. että ystävä järjestäisi polttarit ja olisi läsnä tärkeänä päivänä auttamassa sinua pukeutumaan tms., mutta juhlavalmisteluihin, hääpukukauppakierroksiin ym. et oletakaan hänen osallistuvan.
Järjestin polttarit ja yhden kerran vähän jotain askartelin (mutta se oli kyllä aika yhtä tyhjän kanssa), mutta kyllä mun pääasialliseksi tehtäväkseni määriteltiin morsiamen hyvinvoinnista huolehtiminen hääpäivänä. Kuskasin siis häntä meikkiin ja kampaukseen ja kirkkoon jne. Häissä pidin puheen. Siinä se.
Ei oltu silloin mitenkään erityisen läheisiä, mutta arvelin hänen sopivan parhaiten kyseiseen tehtävään. Kaasollani ei ollut muita tehtäviä, kuin olla häitä edeltävä yö luonani, auttaa aamulla pukemaan ja kuskata kampaajalle ja häissä jollain tavalla "juontaa" tilaisuus bestmanin kanssa. Kaaso kuitenkin järjesti myös polttarit ja hääkarkkien askartelutalkoot. Ja bestmanin kanssa olivat myös suunnitelleet leikkejä häihin.