Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä olisi hyvä opiskelutekniikka?

Vierailija
17.11.2010 |

Olen iltalukiossa ja kielet on vaikeita.

Tuntuu että vaikka esim.oppisin sanat niin että ne tulee unissakin mieleen niin parin päivän päästä ovat aivan unohtuneet. Samoin kieliopin kanssa.

Kun teen tehtäviä esim.tunnilla tai tukiopetuksessa niin osaan ihan hyvin mutta seuraavassa jaksossa en enää muista niitäkään asioita jotka olin jo oppinut.

Myös koetilanne on ikävä. Sielläkin kaikki tuntuu pyörivän päässä yhtenä sekasotkuna.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos siis kirjasi mukana ei tullut cd-levyä. Lataisin aina kunkin alueen mp3:lle jota kuuntelisin usein.

Vierailija
2/8 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viitekehys johon liittää uudet sanat. Ilman asiayhteyttä sanat on pelkkiä irrallisia ja vaikeasti muistettavia juttuja jotka tosiaan unohtuu helposti. Kyse on ihan siis opiskelutekniikasta, joka sulla voi olla pinnallinen ja sirpaleinen, ja johon ainakin peruskoulu kannustaakin. Onhan sulla mahdollisuus tavata opintojen ohjaaja ja puhua tästä? Hänellä pitäisi olla koulutus oppilaiden oppimistekniikoiden ohjaamiseen, ja sinun ongelmasi on varmasti todella yleinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viitekehys johon liittää uudet sanat. Ilman asiayhteyttä sanat on pelkkiä irrallisia ja vaikeasti muistettavia juttuja jotka tosiaan unohtuu helposti. Kyse on ihan siis opiskelutekniikasta, joka sulla voi olla pinnallinen ja sirpaleinen, ja johon ainakin peruskoulu kannustaakin. Onhan sulla mahdollisuus tavata opintojen ohjaaja ja puhua tästä? Hänellä pitäisi olla koulutus oppilaiden oppimistekniikoiden ohjaamiseen, ja sinun ongelmasi on varmasti todella yleinen.

mutta olen kokenut että hän on hyvin kiireinen ja hänen työhönsä kuuluu vain opintojen suunnittelu.

Vierailija
4/8 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koita tehdä siten, että heti seuraavana aamuna kertaat ne. Ja taas seuraavana iltana. Ja seuraavana aamuna. Joka aamu ja ilta kertaat ne sanat, jotka siinä kappaleessa on ollut. TÄhän menee ehkä 5 min aamuin illoin. Näin ne eivät kerkiä niin tyystin unohtua ennen seuraavaa kertausta ja koska se oppi tulee ikään kuin useamman karran sinne päähän, niin se myös muuttuu pysyvämmäksi. Eli pienennä opiskelu sessioita ja jaa niitää useammalle ajankohdalle. Säännöllisyys ois hyvä.

Toinen on, että yritä tehdä niillä sanoilla jotain. Kun luet kappaleita ja siellä on esim lause "I went shopping" niin mieti että mitä jos menisitkin johonkin muualle - vaikka kouluun tai kirjastoon ta lääkäriin tai soittamaan pianoa. Tai mitä sä menit ostamaan? Mitä jos sä oisit mennyt sinne jollain kulkuvälineellä - pyöräillä autolla bussilla? Jos sinne menikin joku muu kuin sinä itse? Keksi omia lauseita niistä.

Lue ääneen. Jotkut oppivat paremmin kun kuulevat äänen, edes oman äänensä. Jotkut juuri silloin kun kuulevat oman äänensä, vaikka (tai koska) se tuntuu niin pöhköltä.

Kieliopista voisi ajatella niin, että toisille sopii se, että muutat kaiken taulukoisi ja kaavioiksi ja kirjoitat ne paperille. Jotkut teippaa näitä sitten työpäidän eteen seinään tai vessaan tai jääkaapinoveen. Toinen vaihtoehto on se, että jos luet kappaleita ajatuksella ja teet yllä kuvatun kaltaisia lausemuunnoksia, niin sä itse asiassa et tarvitse enää kielioppia erikseen kokeista selviämiseenkään, sillä pian sulle kertyy mallilauseita, joita muuntelemalla sit vaan saat aikaan kaikki tarvittavat kielioppikokoonpanotkin.

Vierailija
5/8 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksittäisten sanojen pänttääminen synnyttää tosiaan tuon "hauki on kala" -ilmiön, eli äsken opittu on kohta jo unohdettu. Kokeile lauseiden muodostamista. Lauseet saavat olla vaikka älyttömiä, jos ne vain auttavat sinua muistamaan sanan. Itse olen käyttänyt myös sanakortteja, joissa eri sanaluokan sanat menevät eri värisille korteille. Niitä voi sitten harjoitella molempiin suuntiin.

Säännöllinen altistus on ensiarvoisen tärkeää. Englannin kielen rakenteet eivät aina ole kauhean simppeleitä, mutta jäävät pikku hiljaa mieleen, kun niitä näkee ja kuulee. Aloita pienesti: lue vaikka päivittäin englanninkielinen horoskooppi netistä. Jos tämä tuntuu liian helpolta, niin tartu ihmeessä kirjaan. Esim. novellikokoelmat ovat hyviä tähän tarkoitukseen. Jos koet olevasi enemmän auditiivinen oppija, voit lainata sarjan tai leffan DVD:llä ja katsoa sitä joko ilman tekstitystä tai englanninkielisellä tekstityksellä.

Tsemppiä!

Vierailija
6/8 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuohon auta kuin kertaus, kertaus ja kertaus. Lukiossa kielissä mennään vain niin kovaa tahtia eteenpäin, ettei sille kertaukselle tahdo jäädä aikaa...Eli palaa välillä kirjassa taaksepäin, tarkista että osaat edelleen suomentaa myös sen edellisen kappaleen.

Muita vinkkejä:

Kirjoita sanoja kotona näkyville: valitse vaikkapa sisustuslehden kuva, johon kirjoitat kalusteiden nimet sillä kielellä jota olet opettelemassa ja ripusta vessaan sellaiselle korkeudelle, että aina pöntöllä istuessa niitä tulee luettua jne.

Kun luet sanoja, niin kirjoita ne samalla paperille, itselläni ala-asteen enkun ope laittoi meidät aina kirjoittamaan tärkeimmät sanat (usein kappaleen sanastossa tummemmalla tekstillä) kahteen kertaan vihkoon ja vieläkin enkun oikeinkirjoitus on minulle helppoa ja sanavarasto laaja.

Katso ohjelmia ko. kielellä ja jos kielitaito riittää niin piilota tekstit. Lasten ohjelmat on parhaita silloin kun kielitaito on vielä heikko, niissä on helppoa sanastoa ja paljon toistoa. Lasten dvd-levyissä voi usein valita esityskielen, katso olisiko opiskelemasi kieli yhtenä vaihtoehtona.

Hienoa, että olet omaksunut sen ajatusmallin, että opiskelet muutakin kuin koetta varten ja haluat oikeasti muistaa ne asiat vielä kokeen jälkeenkin. Tsemppi opintoihin! T. ope (ei tosin kielten...)

Vierailija
7/8 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut sä olet se asiakas joka ansiosta opollakin on ylipäänsä töitä, joten rohkeasti vaan kysymään häneltä ohjausta. :) Oikea opiskelutekniikka nopeuttaa opiskelua ja helpottaa elämää aika lailla.

Mä olen vasta aikuisena oppinut uudet opiskelutekniikat, mut nuorena pärjäsin ihan vaan haaveilemalla ankarasti - vieraalla kielellä. Otin oppikirjan kainaloon ja kömmin sänkyyn, luin sieltä sanalistan ja sitten otin pienet päivätorkut ja haaveilin kivoista jutuista joihin pystyin liittämään nuo sanat, höpötin siis koko ajan päässäni itsekseni. Tai no joo, Tom Cruisen kanssa itse asiassa. ;) Pienet torkut myös tehokkaasti edistävät asioiden muistamista, mieli toimii unessa tehokkaasti. En tiedä toimiiko tämä muilla, mut omalla kohdallani toimi kuin häkä.

Vierailija
8/8 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koita tehdä siten, että heti seuraavana aamuna kertaat ne. Ja taas seuraavana iltana. Ja seuraavana aamuna. Joka aamu ja ilta kertaat ne sanat, jotka siinä kappaleessa on ollut. TÄhän menee ehkä 5 min aamuin illoin. Näin ne eivät kerkiä niin tyystin unohtua ennen seuraavaa kertausta ja koska se oppi tulee ikään kuin useamman karran sinne päähän, niin se myös muuttuu pysyvämmäksi. Eli pienennä opiskelu sessioita ja jaa niitää useammalle ajankohdalle. Säännöllisyys ois hyvä.

Toinen on, että yritä tehdä niillä sanoilla jotain. Kun luet kappaleita ja siellä on esim lause "I went shopping" niin mieti että mitä jos menisitkin johonkin muualle - vaikka kouluun tai kirjastoon ta lääkäriin tai soittamaan pianoa. Tai mitä sä menit ostamaan? Mitä jos sä oisit mennyt sinne jollain kulkuvälineellä - pyöräillä autolla bussilla? Jos sinne menikin joku muu kuin sinä itse? Keksi omia lauseita niistä.

Lue ääneen. Jotkut oppivat paremmin kun kuulevat äänen, edes oman äänensä. Jotkut juuri silloin kun kuulevat oman äänensä, vaikka (tai koska) se tuntuu niin pöhköltä.

Kieliopista voisi ajatella niin, että toisille sopii se, että muutat kaiken taulukoisi ja kaavioiksi ja kirjoitat ne paperille. Jotkut teippaa näitä sitten työpäidän eteen seinään tai vessaan tai jääkaapinoveen. Toinen vaihtoehto on se, että jos luet kappaleita ajatuksella ja teet yllä kuvatun kaltaisia lausemuunnoksia, niin sä itse asiassa et tarvitse enää kielioppia erikseen kokeista selviämiseenkään, sillä pian sulle kertyy mallilauseita, joita muuntelemalla sit vaan saat aikaan kaikki tarvittavat kielioppikokoonpanotkin.

Mutta kyllä siihen sanojen kertaamiseen menee paljon kauemmin kuin 5 min.

Toi mallilausehomma kuulostaa hyvältä. Sitä en ole koittanutkaan.