Palstan köyhät/pienituloiset:
Kertokaa, millaisilla tuloilla perheenne elää. Kuinka paljon teillä jää kuukaudessa käytettäväksi rahaa ruokaan, vaatteisiin yms? Ihan vilpittömästi tätä kysyn, haluaisin ymmärtää miten erilaisilla tulotasoilla ihmiset elävät.
Kommentit (11)
Eli minä olen tuloton kotiäiti ja nuorin on kuitenkin eskarilainen. Mieskin on tavallinen duuunari eli näillä mennään.
Käteen tulee kuukaudessa miehen palkka 2200e + 3 lapsen lapsilisät.
Tästä menee asuntolaina 800e + puhelimet + vakuutukset + bensat + sähkö ja vesi. Eli pakollisten menojen jälkeen jää ruokaan ja harrastuksiin, vaatteisiin yms. n.600e/kk ja tällä elelee 5 henkeä suht kivasti.
Eihän me toki matkustella juurikaan, lapset kuitenkin harrastavat jne. Ruoka on hyvää ja itsetehtyä alusta loppuun, emme ruokaile ulkona kuin satunnaisesti.
Mistään ei ole ollut pulaa toistaiseksi. Ehkä olemme vähään tyytyväisiä sitten?
Kuukaudessa tulee noin 1000€ käteen. (Asumistuki, kotihoidontuki, lapsilisä, elatusmaksu)
Vuokra on vesineen 530€ ja muutamiin laskuihin ja toiselle tilille säästöön (joka 4.kuu tulevia vakuutusmaksuja varten ja joka 6.kuu ostettavia piilareita varten) menee noin 150€.
Eli ruokaan ja muuhun jää kuukaudessa 320€.
Tiedän että saisin sossusta pari kymppiä kuussa mutta en ole tuntenut että tarvittaisiin. Joten kuten pärjätään näinkin. Tosin nyt ostin silmälasitkin kun olin niihin hetken säästänyt ja seuraavat pari kk saattaa tehdä vähän tiukempaa. Varsinkin kun lapsen isä ei ole maksanut tässä kuussa elatusmaksuja kuin 50€ ja kelan kautta siinä menee iäisyys. On siis vielä normaalista summasta 135€ uupumassa.
tilanne oli silloin se, että viimeistelin väitöskirjaa apurahan loppumisen jälkeen, (en ollut erinäisistä syistä kyennyt hakemaan uutta apurahaa, enkä saanut edes työttömyyskorvausta kun kerran olin jatko-opiskelija). Mulla ei siis ollut tuloja ollenkaan. Mitää nsäästöjä ei myöskään ollut, koska se apurahakin oli ollut niin pieni, että joka sentti meni ihan elämiseen. Miehet tulot oli 1300e kuussa, nettona 1800ekuussa. Lisäksi tuli yhden lapsen lapsilisä. Meidän asumiskulut oli tuolloin oikeasti noin 1500e kuussa, mutta pankin kanssa sovittiin lainan maksuerien puolittamisesta joten asumiskulut sen jälkeen noin 100e kuussa ja se 400e jäi sit ruokaan, puhelinlaskuihin, sanomalehteen, jms. Vaatteisiin ei ollut varaa, paitsi lapselle ne ihan pakolliset.
Me oltiin siis pienituloisia, ei varsinaisesti köyhiä. Jos tilanne olisi jatkunut vuotta pitempään, olisi talo täytynyt myydä. SIllä olisi voinut maksaa velat pois ja muuttaa johonkin halpaan vuokrakaksioon, jolloin käyttöön olisi jäänyt pari sataa euroa kuussa enemmän.
meillä tuloina vanhempainraha 440e, lapsilisät 210e, elatustuki 139e sekä miehen korvaukset lomautuksen ajalta noin 900e.
Tuosta menee yhtiövastike 270e, lainan korot 150e sekä muut laskut (sähkölasku, vakuutukset jne). Loppuosasta sitten pitäisikin maksaa, bensat, ruuat, vaatteet, vaipat jne.
Meillä siis kaksi aikuista ja kaksi lasta.
Nettotulot 1750€, asuminen, vesi, sähkö, vakuutukset, tonttivuokrat, puhelimet, netti, ym. 1780€/kk
vielä pitäis ostaa ruokaa ja bensaa, mutta niinkuin näette miinuksille menee jo muutenkin.
Tähän kusiseen tilanteeseen mies jätti. Ja vielä taistelee elatusmaksuista, vaikka on töissäkäyvä ja useita kymmeniä tuhansia tilillä hänellä säästössä. Ei maksaisi edes sitä mikä on laskettu lapsen elatuksen tarve. ( olen hoitovapaalla yhteisestä päätöksestä (päätös tehtiin vielä kun oltiin yhdessä))
Sosiaalitoimistossa en ole vielä käynyt, mutta pakko kai se on kohta mennä. :-(
MUllä jää laskujen jälkeen ruokaan ja vaatteisiin 700-800e eikä sekään riitä. Ja saan tuhlata ton itseeni.
Miten säästäminen voi olla NIIN HANKALAA?
Mies on opiskelija, minä kotihoidontuella.
Asumistuki, kotihoidontuki, opintotuki, lapsilisät, kaikki tulomme ovat käteen 1600e.
Vuokra ja sähkö pois, jää 550e kaikkeen muuhun.
Kuljetan rattaita mukana 3v lapsella jotta pääsen ilmaiseksi bussissa. Haaveilen uimahallissa käynnistä ja siitä että olisi varaa laittaa lapset uimakouluun.
Toimeentulotukihakemus on vetämässä. Jos saamme toimeentulotukea, ostan ensimmäiseksi ison satsin ruokaa ja itselleni ehjät kengät.
Maksan 600e elatusmaksuja. Vuokraan menee 480e
Minulle jää 380 e elämiseen: sähkö,vakuutukset, puhelin, netti, ruoka + muut. Tämä on n. 12 e päivässä ja todella tiukkaa on.
jää rahaa 1612 euroa, josta pitää maksaa vielä opintolainojen lyhennykset (noin 210 euroa/kk).
Sossu maksaa meille kotivakuutuksen, osan terveydenhoitokuluista ja osan lääkekuluista.
Lapsen vaipat saamme terveyskeskuksen kautta ilmaiseksi.
Perheessä 2 aikuista ja 2 lasta.
sen jälkeen kun on palkoista otettu verot ja maksettu vuokra+tarhamaksut (=1050 e) jää muihin menoihin n. 1200 e. Isoimmat erät haukkaa ruoka ja kulkeminen.
n, 2300e/kk. Vuokraan, bensaan ja laskuihin menee 1800e.
500 sitten on se millä eletään.
Hassua, nyt kun tuon kirjoitin, tajusin, että kyllähän tuolla pitäisi ihan hyvin pärjätä...