4- vuotias poikani puree kynsiä koko ajan...
..Tai siis sormet ovat suussa esim. tv:tä katsoessa ja nukkumaan mennessä. Kynnet on pureskeltu aivan lyhyiksi ja pikkurillin kynsi on jo puoliksi valkoinen ja lähes irti. :( Kynneliä tms. on kokeiltu, mutta ei ole siitä moksiskaan. Monta kertaa päivässä saa sanoa, että "sormet pois suusta!" Sormet joku tutin korvike?? Stressaantunut?
Mikä auttaisi tähän ongelmaan? Asiallisia vastauksia kiitos. :)
Kommentit (3)
olen itse ollut samanlainen. Mulla oli tutti vielä 6-vuotiaana. Pääsin tavasta eroon vasta pari vuotta sitten, kun laitettiin rakennekynnet (olen siis nyt 35v :)). Enää en pure kynsiä, vaikka ei rakennekynsiä olekaan mut edelleen tosin revin kynsinauhoja...
Emmä ainakaan koskaan koe, että olisin jotenkin ollut stressaantunut tms. Ehkä se enempi on sellanen tapa, mitä ei itse edes tajua/huomaa. Muistan kyllä, että mullekin laitettiin Kynneliä ja vaikka mitä (sekä tuttiin että kynsiin ;)) mut ei niistä ollut apua. Vanhempana mua ärsytti suunnattomasti, kun ihmiset huomautteli, että sormet pois suusta. Tuli myös teininä sellanen olo, että mähän syön muuten varmaan :).
Järsin muuten aina myös kaikki legot, lelut, paidan hihat, kynänpäät yms. Ja siis ihan normaali mä nykyään olen ja usein saan kehuja kauniista kynsistäni :)
Siis kaikki lapseni on myös kynsien purijoita. Uskoisin, että se on heillä ainakin osittain multa näkemällä opittu tapa.
..vieläkin haluaa tuttia esim. kipeänä (en ole antanut). ap