pienipainoiset vauvat
Minulle syntyi helmikuussa ihana pieni tyttö,rv.39+5 kokoa oli 2100g ja 45cm pitkä. Lääkärit yritti löytää syytä pieneen kokoon,tulematta mihinkään tulokseen. Jälkeenpäin löytyi jokin kromosomipoikkeavuus,enkä tiedä asiasta vielä enempää,lääkäriin odotellaan ja odotellaan... Nyt neiti on 8kk ja 6kg ja 65cm pitkä. Mulla kiinnostais kuulla teidän muiden tarinoita teidän pienipainoisista lapsista,ja siitä onko syytä etsitty/löydetty. Ja muiden suhtautumista,lapsen muuta kehitystä yms.omia tuntemuksia...yms... Asia vaivaa kovasti vaikka tyttö on ihan normaalisti kehittyny ja aivan ihana! kohtalotoveria olis kiva löytää...
Kommentit (9)
ihan normaaleissa mitoissa 49/3440 mutta nyt 6kk tarkastuksessa ei pituus ole venähtänyt kuin 64:ään, paino oli riittävä, siinä liki seittemän kiloa. ( en nyt muista ulkoa)
myös niin, että syö normaalisti, huutaa kyllä, jos on nälkä, iloinen ja kaikin puolin muuten kehityksessään ihan aikataulussa. vanhemmat molemmat yli 170 senttisiä. venyttääköhän pitäisi... ;-)
ja painoarvion mukaan painoi 1900g, joten synnytys käynnistettiin 3 vrk enne laskettua aikaa. Vauva oli terve ja istukka normaali. Isoveljensä painoi 2950g ja lääkäir totesi nuoremman syntymän jälkeen, että minä vain teen hiukan kevyempiä lapsia.
Meille syntyi viime vuonna tyttö, joka painoi 2400g ja oli 48cm pitkä. Viikkoja oli 39+1. Mitään syytä pieneen kokoon ei ole löydetty, alunperin epäiltiin että verenpainelääkitykseni olisi mahdollisesti vaikuttanut kokoon, mutta varmuutta asiasta ei ole. Istukkani lähetettiin tutkimuksiin, mutta en ole saanut tuloksia (minulle kyllä sanottiin että saan vastauksen vain jos jotain vikaa löytyy). Istukka oli reilu 300g eli kait normaalia pienempi? Tyttö on kasvanut hyvin ja on jo normikäyrillä. Mitään poikkeavaa hänestä ei ole löydetty ja kehitys on hyvällä mallilla. Eräs lääkäri totesikin että: 'sinä luultavasti vain synnytät pieniä lapsia, ei lapsessasi ole mitään vikaa'. Tätä argumenttia ei vaan voi todistaa oikeaksi sillä minulla on vasta 1 lapsi :) En kyllä itsekkään ollut kuin juuri hikisesti 3kg kun synnyin.
Kokemukseni perusteella sanoisin että alhainen syntymäpaino ei välttämättä tuo ongelmia tulevaisuudessa. Itse en ole kuullutkaan mistään mahdollisesta kromosomipoikkeavuudesta? Ehkä sinullakin syy oli enemmänkin istukan toimivuudessa? Luonto hoitaa asian niin, että jos ravintoa on liian vähän niin se käytetään tärkeisiin asioihin (aivot, sisäelimet) ja vähemmän tärkeät kuten paino jää sivuosaan. Tuloksena terve mutta laiha lapsi. Tsemppiä tulevaisuuteen!
Eli syntyi rv 40+1 ja painoi 2540g ja 47cm pitkä.
Huomattiin loppuraskaudessa. Kävin ylimääräisissä ultrissa myöskin. Kaikki näytti olevan hyvin. Istukka näytti toimivan hienosti ja napavirtaukset yms. olivat ok.
Vauvan synnyttyä tutkittin pienipainoisuuden syytä, mutta ei löydetty. Vauva oli muutaman päivän lastenosastolla alhaisten sokereiden ja alhaisen kalium-arvon takia.
Syytä ei siis löytynyt. Vauva kasvoi omilla käyrillään ihan hyvin. 1 v mitat olivat 7560g ja 73,5 cm.
10 kg saatiin juuri täyteen 1,5 vuotiaana.
Nyt poika eskarilainen ja aika pieni verrattuna kavereishinsa. Mutta oikein hyvin kehittynyt liikunnallisesti ja muutenkin.
Mutta meiltä ei siis löytynyt mitään "vikaa", kuten teiltä.
Minun tyttäreni synnytys käynnistettiin viikoilla 38+0, juuri pienen koon takia. Vaikka siitä hössötettiinkin kovasti, ja lääkärit olivat huolissaan hitaasta kasvusta, ei tyttöä sen tarkemmin tutkittu. Kaikki oli oikein hyvin, tyttö oli 2792g painava ja 46cm pitkä ja terve.
Nyt tyttö on vuoden ja kaksi kuukautta, painaa runsaat 8kg ja on 76cm pitkä. On kovin hoikka, mutta niin terve ja onnellinen lapsi, ettei neuvolassakaan mitään seurantaa ole suositeltu. Tyttö syö hyvin ja on tyytyväinen, sirorakenteinen vain.
Sekä minä että mieheni olemme syntyneet alle kolmekiloisena ja ihan täysiaikaisena, minä vähän yliajankin. Näytin kuulema syntyessäni karvattomalta oravalta...
Olemme molemmat kuitenkin ihan normaaleja, normaaliälyisiä (minä toki miestä fiksumpi) ja meillä on molemmilla keskimääräistä parempi vastustuskyky ollut lapsena.
tyttö 39+3, käynnistettiin pienen koon takia.
Loppu raskaudesta seurattiin kasvua.
Synty 2630g 48cm.
Sokerit oli pikkusen alhaset hetken aikaa, samoin lämpö. Mutta palautuivat nopeasti normaali lukemiin.
Mitään syytä ei löydetty. Lääkäri sanoi myös mulle että luultavasti on vain geneettisesti pieni. Muut lapset ollu 3100g ja menneet molemmat yli. Itsekkään en ole järin pitkä/iso. Mutta syntyessäni olin kyllä yli 4kg.
Vauva on nyt 2kk, kasvaa ja kehittyy hienosti.
Lääkäsin sanoja lainaten: "ehkä me vaan hössätetään turhaan, luultavasti vauvalle ei ole mitään hätää, hän vaan on pieni niin kuin muutkin lapsesi." (äitipolilla, päivä ennen käynnistystä)
Syntyi 39+1 ja eipä siinä sen kummempaa. Äiti on itsekkin pienikokoinen, joten parempi näin.
46 cm ja 2800 g täysiaikainen poika. Raskauden aikana jouduin käymään ylimääräisissä ultrissa vauvan hitaan kasvun vuoksi. Syntymän jälkeen otettiin verikokeita, joiden tulokset osoittautuivat normaaleiksi. Mitään muuta syytä ei löytynyt selittämään pientä kokoa kuin, että istukkakin oli yhtä pieni. Painoarvio oli kyllä 2500 g ja sehän ylittyi hienosti ihan tällä pienellä istukalla ravittuna:)