Millaiset vanhemmat päästää 8-12 -vuotiaan facebookiin?
Tuttujen perusteella näyttäisi että sellaiset alempiluokkalaiset jotka ei muutenkaan juuri välitä mitä lapsi tekee netissä.
Alle 13v:nhän on pakko ilmoittaa väärä syntymävuosi, eikä sitä myöhemmin enää voi muuttaa.
Kommentit (12)
ja mä en taas henk.koht ymmärrä miksi siinä on ikäraja 13v. Minusta tuo olis ihan ok media seurata mitä lapset tekee kun voi olla kaverina ja seurata ainakin suurinta osaa keskusteluista ja muista tekemisistä. Meillä 13v siis omaa oman feissarin ja kyllä mä seuraan aika tarkkaankin mitä tekevät. Olen muuten yllättävän monen hänen kaverinsakkin kaveri. Ja omat päivitykseni olen taas valkannut siten että eivät välttämättä näy kaikille. Tämä mahdollisuus on myös murkullanikin mutta meillä on tuon nuoren omasta tahdosta niin että mä päässen sen feissariin (eli salasanat jne) jos tahdon. Mielestäni minun on plajon helpompi seurailla mitä touhuuvat feissarin kautta kuin irkin tai mese joita nuorempi käyttää (ja jota vahdin myös, mutta on työläämpää).
Minusta kaikki nettikäyttäytyminen lähtee kuitenkin vanhemmista, on se sitten mikä saitti tahansa.
että siellähän pyöri noita pedoja jossain vaiheessa useampiakin tekeytyen itse lapsiksi. On se media ja sivusto mikä tahansa niin tietyt etiketit ja varotoimenpiteet pitää olla aina.
Onhan vanhempia jotka "ei ymmärrä" miksei 7v voi katsoa K15-elokuvia jne., mutta ehkä ne rajat on laatinutkin joku fiksumpi.
fb on yksi turvallisimpia keinoja, millä lapsi voi kommunikoida kavereiden kanssa.
Tyttöni 11v on fb.ssä. Minulla on sinne salasanat. Kavereina on minä, isänsä, veljensä, serkkunsa, tätinsä ja pari parasta kaveria.
Pitää mieleellään yhteyttä tätä kautta sukulaisiinsa. Mieluummin fb.n kautta kuin vaarallisen kännykän ja sen säteilyhaittojen kautta.
Monella on muuten peska fb.ssä ja vanhemmat kirkkain silmin sanoo, että ei mun lapsi ainakaan. En viitsi käräyttää kun ovat niin ylimielisiä, ettei mun lapsi, mutta naapurin kakarat kyllä. Siellä tulkoot totuus vastaan sitten myöhemmin muuta kautta.
ja mä en taas henk.koht ymmärrä miksi siinä on ikäraja 13v. Minusta tuo olis ihan ok media seurata mitä lapset tekee kun voi olla kaverina ja seurata ainakin suurinta osaa keskusteluista ja muista tekemisistä. Meillä 13v siis omaa oman feissarin ja kyllä mä seuraan aika tarkkaankin mitä tekevät. Olen muuten yllättävän monen hänen kaverinsakkin kaveri. Ja omat päivitykseni olen taas valkannut siten että eivät välttämättä näy kaikille. Tämä mahdollisuus on myös murkullanikin mutta meillä on tuon nuoren omasta tahdosta niin että mä päässen sen feissariin (eli salasanat jne) jos tahdon. Mielestäni minun on plajon helpompi seurailla mitä touhuuvat feissarin kautta kuin irkin tai mese joita nuorempi käyttää (ja jota vahdin myös, mutta on työläämpää).
Minusta kaikki nettikäyttäytyminen lähtee kuitenkin vanhemmista, on se sitten mikä saitti tahansa.
Lisäksi minun mielestäni Habbo on pahempi paikka! FB:ssä tiedät ketä on kaverina ja kenen kanssa juttelet, habossa ei näin ole, vaan juttelukaveri voi suurella todennäköisyydellä olla vaikkapa pedo. Minun lapseni 12v, on FB:ssa, mutta habboon en päästä... Minulla on salasana hänen profiiliinsa ja hän on minun kaverina siellä, lisäksi usein seuraan selän takana mitä tekee. Eli kontrolli on tiukka, eikä vielä ole tullut vastaan mitään hänelle epäsopivaa.
Voihan joku lähettää vaikka viestin, ilman kaveripyyntöä, ja lapsi viestittelee jonkun kanssa vanhempien tietämättä.
Ja vanhempi kyyläämässä lapsen viestejä loukkaa yksityisyyttä, sama kuin lukisi päiväkirjaa mielestäni.
Voihan joku lähettää vaikka viestin, ilman kaveripyyntöä, ja lapsi viestittelee jonkun kanssa vanhempien tietämättä.
Ja vanhempi kyyläämässä lapsen viestejä loukkaa yksityisyyttä, sama kuin lukisi päiväkirjaa mielestäni.
Voi tietysti lähetellä, mutta sen takia kontrolli on meillä tiukka.
Minulla ja lapsella on yhteinen sopimus tästä "kyyläämisestä", se oli yhtenä ehtona facebookiin pääsyyn. Eli jos siellä tekee jotain, mitä ei voi äidille näyttää, loppuu se ilo siihen paikkaan.
Poikamme on 12-vuotaias seiskaluokkalainen. ja nyt yläkoulun aloittamisen kunniaksi päästimme häne FB:iin, vaikka ei ihan 13-vuotias vielä olekaan.
Olen itse Facebookissa, samoin esikoiseni, ja olen molempien lasteni kaveri seillä, samoin monen heidän koulukaverinsakin. Minusta se on vallan mainio tapa "valvoa" lastaan ja hänen kavereitaan.
11-vuotias kuopuskin haluaisi kovin ho päästä mukaan (lähinnä kai pelaamaan Farmvilleä), mutta hän joutuu odottamaan vielä jonkin aikaa (vaikka moni hänen kaverinsa on tosiaan jo mukana).
Mielestäni FB:n ikärajaa pitäisi laskea. Se on ylivoimaisesti paras yhteydenpitoväline lapsen ja ulkomailla asuvien sukulaisten välillä, se madaltaa kynnystä esimerkiksi kuulumisten kertomiseen. Lapsen sosiaalista verkostoa ja verkkokäyttäytymistäkin on helppo seurata, kun lapsi on omana kaverina. Salasana on luonnollisesti vanhempien asettama, ja FB:n perusasetukset estävät mm. sopimattomien ryhmien näkymisen alaikäisille. Minusta se on paras mahdollinen media sukupolvet ylittävälle kanssakäymiselle. Tässä tapauksessa olen pitänyt käytön tarkoituksenmukaisuutta ja hyötyjä suurempana kuin sitä, että tulemme valitettavasti rikkoneeksi FB:n ikärajasääntöjä, joissa saattaisi aidosti olla vielä viilattavaa.
Ihan hyviä perusteluita, joten ehkä lakkaan kauhistelemasta. :)
ap
Luokkani (4 lk.) oppilailla on ikävän monilla sellaiset vanhemmat.
t. ope