Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko merkki rajatilasta

Vierailija
28.09.2010 |

kun purkaa ahdistustaan ahmimalla/oksentamalla, nappaamalla diapamia ja alkoholia tms?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t.yksi rajatilainen

Vierailija
2/15 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta voi olla olemattakin, pitää olla aika kasa muitakin oireita pitkältä ajalta ennen kuin persoonallisuushäiriö diagnosoidaan. Eikä siitä diagnoosista paljon iloa ole ollut ainakaan mulle, ne oireet kun ei kauheesti lievity vaikka tekisit mitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rajatilassa on?

ap

Vierailija
4/15 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rajatilassa on?

ap

Vierailija
5/15 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnostiset kriteerit 301.83 Rajatilapersoonallisuushäiriölle

Pysyvä käyttäytymismalli epävakaudesta ihmissuhteissa, käsityksessä itsestään, ja mielialoistaan ja merkittävä impulsiivisuus alkaen varhaisaikuisuudessa ja ilmenee useissa eri asiayhteyksissä, joiden lisäksi vähintään viisi tai useampaa seuraavaa:

(1) hätääntyneet ponnistelut välttää todellinen tai kuviteltu hylkääminen.

Huomautus: Ei sisällä itsetuhoista tai itseään vahingoittavaa käyttäytymistä joka on kuvattu kriteerissä 5.

(2) käyttäytymismalli epävakaita ja kiihkeitä ihmissuhteita joille on luonteenomaista vaihtelu äärimmäisestä ihailusta vähättelyyn

(3) identiteetin häiriintyneisyys: merkittävästi ja pysyvästi epävakaa käsitys tai tunne itsestä

(4) impulsiivisuus vähintään kahdella alueella jotka ovat todennäköisesti itseä vahingoittavia (esim., tuhlaaminen, seksi, aineiden väärinkäyttö, piittaamaton ajaminen, ahmimishäiriö).

Huomautus: Ei sisällä itsetuhoista tai itseään vahingoittavaa käyttäytymistä joka on kuvattu kriteerissä 5.

(5) toistuva itsemurhakäyttäytyminen, eleet, tai uhkaukset, tai itseään vahingoittava käyttäytyminen

(6) tunne-elämän epävakauden johdosta merkittävän herkästi reagoiva mieliala (esim. voimakas jaksottainen dysforia, ärtyisyys, tai ahdistuneisuus kestäen tavallisesti muutaman tunnin ja vain harvoin pidempään kuin muutaman päivän)

(7) jatkuvat tyhjyyden tunteet

(8) epäasiallisen voimakas viha tai vaikeudet kontrolloida vihaa (esim. menettää usein malttinsa, jatkuva kiukku, toistuvat fyysiset tappelut)

(9) tilapäiset, stressiin liittyvät paranoidiset (=vainoharhaiset) ajatukset tai vakavat erilliset oireet

Vierailija
6/15 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavat piirteet, rajatilapersoonallisuushäiriön ydinoireyhtymä, auttaa erottamaan sen muista persoonallisuushäiriöistä:

jatkuva tyhjyyden tunne, itsensä viiltely, lyhytaikaiset psykoottiset jaksot, impulsiiviset teot, manipuloivat itsemurhayritykset ja äärimmäinen vaativuus läheisyyteen läheisissä ihmissuhteissa.

Vierailija
7/15 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. tähän asti terve äiti, jota vituttaa kuitenkin usein ja kovaa..

Vierailija
8/15 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. tähän asti terve äiti, jota vituttaa kuitenkin usein ja kovaa..

olla vähintään viisi ja useimmilla varmasti liki kaikki täyttyvät, et siis vielä voittanut persoonallisuushäiriöbingossa.

Vierailija
9/15 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehti jo pistää ajattelemaan...=/

t. 8

Vierailija
10/15 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten nämä ilmenevät minulla, joka olen diagnosoitu, koska jotkut noista kai voivat esiintyä normaalillakin ihmisellä, ja sitten ehkä kuvittelee, että päässä on jotain vikaa, kun tunnistaa itsessään listan oireita. Luulisin kuitenkin, että sillä on merkitystä, miten voimakkaita nuo tuntemukset ovat. Minulla on kaikki oireet, mutta jätin pois itsestäänselvimmät.

(1) hätääntyneet ponnistelut välttää todellinen tai kuviteltu hylkääminen.

OLen aina suhteessa ihan varma että mua petetään ja sitten jätetään, mietin tätä koko ajan taukoamatta ja esim. töissä ollessani itkin monena päivänä työkavereiden nähden miettiessäni, että poikaystäväni ei vastannut äsken viestiini, koska on taatusti panemassa jotakuta toista. Tietääkseni kukaan ei kuitenkaan ole pettänyt mua, mutta silti olen tästä aina ihan varma.

(2) käyttäytymismalli epävakaita ja kiihkeitä ihmissuhteita joille on luonteenomaista vaihtelu äärimmäisestä ihailusta vähättelyyn

Yhtenä päivänä ajattelen, että esim. miesystävä on täydellinen, virheetön ihminen, seuraavana ajattelen, että vihaan häntä yli kaiken ja hän joutaisi kuolla. Vaikka suhteessa ei olisi tapahtunut mitään erityistä. Sama pätee perheeseeni.

(3) identiteetin häiriintyneisyys: merkittävästi ja pysyvästi epävakaa käsitys tai tunne itsestä

En tiedä kuka olen, minäni vaihtelee paikasta ja vaatteista ja toisista ihmisistä riippuen. Olen eri ihminen kun menen lähikauppaan kuin matkalla sinne. Joskus tunnen myös olevani vaikka keski- ikäinen mies, vaikka olen alle kolmekymppinen nainen.

(4) impulsiivisuus vähintään kahdella alueella jotka ovat todennäköisesti itseä vahingoittavia (esim., tuhlaaminen, seksi, aineiden väärinkäyttö, piittaamaton ajaminen, ahmimishäiriö).

Olen ollut vatsahuuhtelussa muutaman kerran, aina yliannostuksia otettuani en vaivautunut edes menemään päivystykseen, kerran olin suljetulla viikon itsetuhoisuuden takia, olen käyttänyt monia lääkkeitä alkoholin kanssa.

(7) jatkuvat tyhjyyden tunteet

Ikinä ei ole muunlainen kuin tyhjä olo, ei siis mitään vaihtelua tässä asiassa.

(9) tilapäiset, stressiin liittyvät paranoidiset (=vainoharhaiset) ajatukset tai vakavat erilliset oireet

Esim. tenttijakson aikana tuntui, että kaikki vihaavat mua huonekaluja myöten. Kerran sain tuntemuksia, että olen uudelleensyntynyt profeetta. Olen myös kuullut ääniä.

Vierailija
11/15 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiheuttaa?

Miten hoidetaan?

Vierailija
12/15 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiheuttaa?

Miten hoidetaan?

johtua monesta asiasta, geeneistä ja ympäristöstä. Itse en ainakaan ollut tällainen lapsena, vaan iloinen ja positiivinen enkä tuntenut oloani tyhjäksi tai mitään. Mutta minuun on varmaan vaikuttanut toisen vanhempani juominen ja ristiriitainen käytös, yhtenä päivänä vittuili ja sai raivareita siitä kun söin liikaa karkkia tai en tunnistanut kaikkia ruokailuvälineitä, ja toisena oli anteeksipyytäväinen, kunnes taas muutti käytöstään. Kotona oli aina jännittynyt tunnelma, kun ei tiennyt, milloin joku räjähtää huutamaan ja meillä riideltiin todella paljon. Toinen vanhempi taas oli välinpitämätön, vaikka on mulla aina ruokaa ja vaatteita ollut. Aloin ahdistua vähän ennen teini- ikää mutta mua ei haluttu viedä minnekään psykologille kuulemma siksi ettei jää merkintöjä papereihin.Mutta en ole ainoa sekopää suvussani että kai se on geeneistäkin kiinni.

Vierailija
13/15 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoin olleeni lapsena erilainen, psykiatri sanoi pers. häiriöiden alkavan kehittyä joskus kolmevuotiaana, mutta ne yleensä rupeavat näkymään parikymppisenä. Ehkä siihen asti sinnitellään muilla keinoin kunnes romahdetaan, jos ei kukaan ole puuttunut asiaan aikaisemmin. Hoitona on pääosin psykoterapia mutta se ei auta kovin nopeasti, jostain syystä pers häiriöt lienevät keski- ikään päin mennessä ns. itsestään. En kyllä muista kaikkea aiheesta. Olisi kiva vaihtaa pää jonkun kanssa.

Vierailija
14/15 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoin olleeni lapsena erilainen, psykiatri sanoi pers. häiriöiden alkavan kehittyä joskus kolmevuotiaana, mutta ne yleensä rupeavat näkymään parikymppisenä. Ehkä siihen asti sinnitellään muilla keinoin kunnes romahdetaan, jos ei kukaan ole puuttunut asiaan aikaisemmin. Hoitona on pääosin psykoterapia mutta se ei auta kovin nopeasti, jostain syystä pers häiriöt lienevät keski- ikään päin mennessä ns. itsestään. En kyllä muista kaikkea aiheesta. Olisi kiva vaihtaa pää jonkun kanssa.

Vierailija
15/15 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen mäkin syönyt kasakaupalla lääkkeitä nimenomaan masennukseen ja psykoottisiin oireisiin, mutta ne ovatkin sivutuotteita, itse persoonallisuushäiriöt eivät parane lääkkeillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan