Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jaksaa työpaikalla, jossa huono työilmapiiri?

Vierailija
12.09.2010 |

Aloitin juuri uudessa työssä, jossa vaikuttaa olevan aika huono työilmapiiri. En oikein vielä osaa tarkemmin kuvailla, onko siellä jotain "klikkejä", ongelmia, ihmisten välillä riitoja tms, mutta ilmapiiri on huono, työkaverit eivät puhu keskenään, harva toivotti minut tervetulleeksi tai esitteli itseään, kukaan ei ole kertonut mitään talon tavoista, tavaroiden paikoista jne. Ahdistaa. Nyt on tehtynä puoleksi vuodeksi työsopimus, ja mietinkin miten sitä jaksaa?? Tympii jo valmiiksi töihinlähtö. Olen tosiaan tehnyt täysin samaa työtä eri tiimissä (eri toimistossa) jo aiemminkin, ja silloin ei ikinä tympinyt aamuisin töihinlähtö. Nyt on maanantai tympinyt koko viikonlopun... :-/

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on vähän aikaa ollut ja oppii talon tavoille, niin pääsee kiinni rutiiniin ja saa hommat hoidettua kitkatta niin helpottaa. Rahan takia jaksaa kun on pakko. Keskittyy vain työhönsä

Vierailija
2/18 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

parantaaksesi työilmapiiriä?

Yleensä luullaan, että joku muu luo sen ilmapiirin ja minun ei tarvitse tehdä mitään. Jokaisen pitää tehdä parhaansa hyvän ilmapiirin ylläpitämiseksi tai sen aikaan saamiseksi.

Eli mitä olet tehnyt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakko vaan keskittyä töihin, ja kun talo tulee tutuksi, helpottaa. Mutta masentavalta se tuntuu, kun on ollut sellaisissa työpaikoissa, joissa ilmapiiri on ollut hyvä. Kaikissa muissa työpaikoissani mut on otettu todella paljon lämpimämmin ja paremmin vastaan, lisäksi yhteishenki on ollut edellisissä työpaikoissa olemassa - nykyisessä sellaista ei vaikuta olevan ollenkaan.

Tuntuu niin älyttömän masentavalta. :-/

ap

Vierailija
4/18 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole hirveästi ehtinyt tehdä, kun olen ollut vasta kolme päivää uudessa työpaikassa. :D

Olen kylläkin esitellyt itseni kaikille, niillekin jotka käänsivät minut nähdessään vain selkänsä. Olen ollut ystävällinen, yrittänyt kysellä kohteliaasti, häiritsemättä talon tavoista, jutella ihan yleisiä asioita jne. Kahvitunnillakaan juuri kukaan ei vaihda sanaakaan toistensa kanssa, istuvat eri nurkissa tietokoneella tai lukevat lehteä...

ap

Vierailija
5/18 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei uusi tulokas ole vastuussa siitä, että talossa on huono työilmapiiri. Sanoisin pikemminkin, että EI KANNATA liikaa puuttua tilanteeseen, joudut vaan vedetyksi siihen riitelyyn mukaan ja ennen kuin huomaatkaan, osapuolet hakevat sinusta liittolaista itselleen ilman, että tiedät, mistä kuviosta on kyse.

Joten jotta et tule jallitetuksi siihen mukaan, ole alkuun vähän etäinen, mutta kohtelias. Tervehdi reippaasti ihmisiä ja esittele itsesi, mutta älä avaudu liikoja.

Ja muista, SE ON VAAN TYÖTÄ. Sinun ei tarvitse eikä PIDÄ ottaa henkilökohtaisesti ihmisten vanhoja skismoja, sinulla ei ole mitään tekemistä niiden kanssa.

Sosiaalinen elämäsi on työpaikan ulkopuolella, siis.

Ja mitä tulee työhonohjaukseen, niin jos siinä on puutteita, ilmoita se suoraan esimiehellesi. Ja kysy ääneen asioita. On aikamoisen epäreilua, jos sinua ei perehdytetä työnteossa tarvittaviin asioihin.

Vierailija
6/18 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei uusi tulokas ole vastuussa siitä, että talossa on huono työilmapiiri. Sanoisin pikemminkin, että EI KANNATA liikaa puuttua tilanteeseen, joudut vaan vedetyksi siihen riitelyyn mukaan ja ennen kuin huomaatkaan, osapuolet hakevat sinusta liittolaista itselleen ilman, että tiedät, mistä kuviosta on kyse. Joten jotta et tule jallitetuksi siihen mukaan, ole alkuun vähän etäinen, mutta kohtelias. Tervehdi reippaasti ihmisiä ja esittele itsesi, mutta älä avaudu liikoja. Ja muista, SE ON VAAN TYÖTÄ. Sinun ei tarvitse eikä PIDÄ ottaa henkilökohtaisesti ihmisten vanhoja skismoja, sinulla ei ole mitään tekemistä niiden kanssa. Sosiaalinen elämäsi on työpaikan ulkopuolella, siis. Ja mitä tulee työhonohjaukseen, niin jos siinä on puutteita, ilmoita se suoraan esimiehellesi. Ja kysy ääneen asioita. On aikamoisen epäreilua, jos sinua ei perehdytetä työnteossa tarvittaviin asioihin.

on sääli jos jatkaisi sitä samaa mitä talossa tapahtuu. Jo oman mielenterveydenkin kannalta, kannattaa ajatella positiivisesti ja moikata kaikkia vaikkei vastausta saisikaan. Voi yrittää myös jutella, mutta kaikki eivät sitä halua varsinkaan jos luulevat että taas vaan aletaan haukkua jotakuta...eli mukavaa jutustelua kaikesta muusta kuin työasioista.

Voimia.

Vierailija
7/18 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ilmapiiri on tarpeeksi jännittynyt, yksittäinen työntekijä ei sitä voi miksikään muuttaa, varsinkaan tulokas joka ei tunne ketään eikä tiedä ollenkaan, mistä se jännitys johtuu.

Sellaisen ilmapiirin purkaminen on ammattilaisillekin kova urakka, siis sellaisille, jotka ihan työkseen konsultoivat tuollaisia yhteisöjä.

Joten äläpäs nyt masenna turhaan ap:tä.

PS: en muuten missään kehottanut ap:tä "jatkamaan sitä samaa mitä talossa tapahtuu". Vaan olemaan asiallinen ja kohtelias ilman, että liian äkkiä solahtaa siihen skismaan sisään. Sillä hyvin helposti siinä käy niin, että jos kovin sinisilmäisesti yrittää hieroa tuttavuutta kaikkien kanssa, joku nappaa tilaisuudesta kiinni ja alkaa käännyttää ap:stä liittolaista ilman, että ap ymmärtää yhtään, mihin leiriin häntä imetään. Ja kohta ap ihmettelee, miksi osa työntekijöistä karsastaa häntä vieläkin enemmän... eli: kannattaa olla alussa hiukan etäinen ihan varovaisuuttaan.

Vierailija
8/18 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikan ilmapiiri ei tosiaankaan ole sinun vastuullasi, vaan ne vanhat työntekijät sen tekevät.

Mutta tässä ketjussa onkin sinulle jo annettu järkeviä ja käyttökelpoisia neuvoja, joita kannattaa noudattaa. Ole kohtelias mutta älä liian tuttavallinen ja sinisilmäinen. Kysy neuvoa, kun et tiedä, ja kerro esimiehelle, jos perehdyttämisessä on puutteita. Onnea!

Vierailija
9/18 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

työpaikalla puhumatta olevat ja "vain minulla on väliä" -asenteella toimivat työkaverit menevät paineensietokyvyn ja erilaisten ihmisten kanssa toimeen tulemisen piikkiin... ;) Me joudutaan tässä työssä kuitenkin niellä asiakkailta melkoista paskaa välillä, joten sanoisin että meistä varmasti kaikki tulevat toimeen erilaisten ihmisten kanssa.

Mun vaan tosiaan vasta taloon tulleena on mahdoton sanoa tai tietää mistä huono ilmapiiri työpaikalla johtuu, ja miksi ne ihmiset käyttäytyy kuten käyttäytyy. Kyllä mä sen kestän, mutta musta on ikävä tehdä töitä tuollaisessa ilmapiirissä, kun aiemmissa työpaikoissa ilmapiiri on ollut hyvä ja työntekijöillä on ollut vahva "me-henki".

ap

Vierailija
10/18 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo etukäteen minua varoiteltiin että siellä on huono ilmapiiri ja vaihtuvuus tiuhaa. Eron huomasi heti ja tosi selkeästi vrt. vanhaan paikkaan! Varsinkin alkuun ahdisti.

Vaihdoin kuitenkin paikkaa, ja edelleen vaihtaisin, koska muuton myötä työmatka vanhaan paikkaan oli kohtuuttoman pitkä, aikaa meni 1,5h/suunta eli 3h päivässä ja uuteen taas menee aikaa 15 min/suunta. Meillä on 2 pientä lasta joten tuo merkitsee paljon.

Mä ap sanoisin myös, että kannattaa olla ystävällinen, mutta aika etäinen. Kannattaa ottaa se asenne että yrittää edes jotenkuten tulla kaikkien kanssa toimeen, niitä vaikeimpia ihmisiä kannattaa jopa hieman vältellä (ei kuitenkaan niin että se kiinnittää kenenkään huomiota). Itselläni kävi huono mäihä ja sain työparikseni yhden näistä hyvin hankalista ja vahvoista persoonista, mutta ihan suht ok menee kun keskittyy työhönsä ja on aina ystävällinen, muttei paljasta itsestään hirveän henkilökohtaisia asioita.

Sitten sanoisin, että kun pääset paremmin sisälle taloon niin yritä löytää samanhenkisiä kavereita, joku josta saat iloa päiviisin ja sen lisäksi yritä olla jonkinlaisissa ystävällisissä väleissä kaikkien kanssa, se helpottaa paljon!

Tsemppiä! Toivon ettet joudu kenenkään silmätikuksi, valitettavasti se voi osua kenen tahansa kohdalle jos ilmapiiri on huono. Matala, ystävällinen profiili auttaa jonkin verran, mutta huonolla tuurilla sekään ei suojaa. Jos joudut silmätikuksi niin ota yhteys esimieheesi ja hae muuta työpaikkaa. Niin kauan kun sinuun itseesi ei mitään kohdistu, on asiat "ihan ok".

Meidän työpaikalla on monia-monia ihmisiä savustettu ulos, annettu pomolle väärää mielikuvaa ihmisistä yms. Ihan karmeaita juttuja.. Pahin on, että pomo itsekin on hyvin puolueellinen ja inhoaa joitain ihmisiä ihan vaan heidän persoonan vuoksi ym.

Voimia maanantaille!

Vierailija
11/18 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten minullakin. Ahdisti työpaikan ilmapiiri (vertsain aina enstiseen jossa oli tosi vapautunutta ja kiva (puhuttiinkin päivän aikana jotain toisillemme sermin yli). Nyt alan jotenkin sopeutua. Mutta ainakin sen olen oppinut, että työilmapiiri menee kyllä palkan ohi. Huonollakin palkalla pärjää jos viihtyy tyäpaikalla. Siellä setnää ollaan monta tuntia päivässä. Yritä selvitä. Sinulla nyt sentään vain määräaikainen työsuhde.

Vierailija
12/18 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja välttelemällä negatiivisiä ihmisiä. Ja koskaan ei kannata ketään syytellä oli sitten vika siinä toisessa tai ei. Monesti voittaa sillä kun ottaa virheet omaan piikkiin (tyyliin "mä varmaan ymmärsin väärin"). Ei siitä ego kärsi. Ja kissanhäännän vetoihin ei kannata mennä mukaan.

Vierailija
13/18 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten parannat jos olet itse vasta taloon tullut ?! onko itselläsi sitten v*tusti parempia ratkaisua kun alkaa moittia toista !

Vierailija
14/18 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä lienee nyt ja kuin sinulla menee?

Kyllä siihen ei montaa ihmistä tarvita kuin on ankea ilmapiiri. Tietyt asiat vaivaa niistä ei puhuta. On oma sisäpiiri jotka eristää toisia ihmisiä. Kaikesta.

Vierailija
15/18 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä olla neutraali ja tulla kaikkien kanssa toimeen. Ilmapiiriä et pysty muuttamaan, ikävä kyllä.

Vierailija
16/18 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä luullaan, että joku muu luo sen ilmapiirin ja minun ei tarvitse tehdä mitään. Jokaisen pitää tehdä parhaansa hyvän ilmapiirin ylläpitämiseksi tai sen aikaan saamiseksi.

Eli mitä olet tehnyt?

Hmm... erikoinen neuvo sellaiselle, joka juuri on aloittanut uudessa paikassa.  Joskus on uudella tulokkaalla vain tosi vaikeaa, kun muu porukka on tosi sisäänpäinlämpiävää. Keskenään pidetään "hauskaa", mutta uudelle vain sähkösanomatyyliin sanotaan jotain, jos on aivan pakko. Miten siinä sitten se uusi ihminen pystyy mitään tekemään ilmapiirin hyväksi?

Vierailija
17/18 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono työilmapiiri pidemmän päälle käy terveyden päälle. Kannattaa etsiä uusi paikka missä ilmapiiri on hyvä.

Vierailija
18/18 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli mitä olet tehnyt?

Mitä itse olet tehnyt muuta kuin tullut soittamaan tänne naamaasi ihmisille ja syyllistämään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän