Miten todistan elatusmaksuja määrättäessä että olen tuloton enkä voi maksaa lapsistani?
Olen jäämässä etä-äidiksi ja yhtä aikaa sairaslomalle, ensimmäiset 2 kuukautta saan saikkua koska jalka on tapaturman takia leikattu, loput eläkkeeseen vaadittavat 10 kk haen jollakin masennus- tai nuppiviirausdiagnoosilla.
Ensi kuussa varmaan lastenvalvojan lähettää kutsun sopimaan lasten asioista, mitä tositteita tarvitsen siihen että minut todetaan varattomaksi eikä minulla ole varaa elatusmaksuja maksaa?
Asunnonkin joudun vaihtamaan yksiöön, koska en saa enää asumitukea lapsista.
Kommentit (7)
jos en ole vielä lastenvalvojalle mennnessä saanut päätöstä sairaspäivärahasta? Ja pysyvälle eläkkeelle pääsyyn vaaditaan 300 päivän sairasloma. Riittääkö sossun päätös toimeentulotuesta todistamaan että elatuskykyni on nolla?
kyseiseltä lastenvalojalta mitä papereita tarvitaan. Sairasloma todistus sinulla varmaan siinä vaiheessa, mutta se ei ole pysyvä tila. Jos elatusmaksut menee oikeuteen niin nekin käsitellään puolen vuoden sisällä, joten silloinkaan et ole vielä eläkkeelle ja maksut määräytyvät sen hetken tilanteen mukaan. Ei sinulla taida olla muuta vaihtoaehtoa kuin kysyä lastenvalvojalta ja tyytyä että elatusmaksut päätetään tämän hetken tilanteen mukaan. Sitten kun saat eläkepäätöksen voit hakea muutosta elatusmaksuihin.
otapa selvää eläkkeen myönnöstä, kuka erikoislääkäri on sitä mieltä, että olet pysyvästi työkyvytön? Ja työkyvyttömyys-termi on juridinen, ei lääketieteellinen, termi, joka edellyttää vähintään 2/3 työkyvyttömyyttä ja täyttä koulutus- ja kuntoutusestettä
pääsenkö eläkkeelle vai päädynkö kuntoutustuelle. Tulot ovat joka tapauksessa niin pienet että niillä elätän hyvin itseni, mutten voi maksaa lapsistani centtiäkään.
Lasten tapaaminenkaan ei yksiössä onnistu, enkä heitä siellä edes haluaisi tavata. Sitten kun pääsen eläkkeelle/kuntoutustuelle asumistuki paranee niin paljon että voin muuttaa kaksioon.
tehtiin näin. Siis jäin etäaidiksi sairauden takia.
Ensin määrättiin mut maksamaan "minimi"elatusmaksu eli jotain yli satasen/per lapsi, koska tosiaan sairausloma ei vielä ole tae siitä, että on pysyvästi pienituloinen. Noi elatusmaksut mun siis ois kuulunu maksaa, mutta koska en kyennyt, hain maksuvapautta takautuvasti, joka mulle myönnettiin. Tätä kesti vuosia. Kaikki veronpalautuksen automaattisesti ulosmitattiin kattamaan edes osaa noista. Sitten vasta, kun sain pysyvän eläkepäätöksen, muutettiin mun elatusvelvollisuus nollaksi.
Toisin esim tuttavallani: sairaus ja sen jälkeen opiskelu, niin elatusapu määrittetiin määräaikaisesti nollaksi ja tulot tarkistettiin uudestaan tuon määräaikaisuuden loputtua.
Mutta paras neuvo on tosiaan soittaa sille lastenvalvojalle ja kysyä, miten menetellä juuri sinun tilanteessasi.
ENNEN sitä tapaamista, niin sulla on siten vaadittavat paperit valmiina.