Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tänään aamulla bussissa tapahtunutta. Olen järkyttynyt.

Vierailija
19.08.2010 |

Kehutaan Helsingin julkista liikennettä. Pah, sanon minä aamuisen episodin jälkeen.

Olin saattamassa lastamme kouluun eräällä Helsingin sisäisellä kaupunginosalinjalla (Jouko-linja). Tämä on HSL:n mukaan tarkoitettu koululaisille (ennättävät klo 9 kouluun). Vuoroja tasan kaksi per päivä (aamulla ja iltapäivällä). Yritän siis lapselle opettaa tämän bussin käyttöä. Kun bussi tuli sanoin lapselle, että näytä lippua, jotta bussi pysähtyy ja tietää sinun haluavan kyytiin. Vaikka lapsi kuinka viittoili meinasi kuski ajaa ohi. Sain itse huitomalla molemmilla käsillä bussin pysähtymään. Nousimme kyytiin (pysäkkimme on seuraava päättäriltä) ja istuimme alas. Bussissa olimuitakin koululaisia (vanhempia) menossa samaan kouluun. Huomasin yhden tytöistä neuvovan kuljettajaa miten ja minne pitää ajaa. Sain itsekin avittaa koska tytöt välillä upputuivat omiin keskusteluihin. En olisi itsekään tiennyt jos en olisi eilen lapsen kanssa mennyt tällä bussilla koululle. Eilen ammattitaitoinen kuljettaja. No, pääsimme koululle asti ja yksi työtöistä painoi nappia ajoissa. Kuski menasi reippaasti vaan ajaa koulun ohi, vaikka siinä oli koko kadunsivu vapaana johon olisi voinut pysähtyä. Huusin sitten kuljettajalle, että pysähdy päästämään lapset kouluun. Aijaa, oli vastaus.

Pointtini on siis se, että jos tämä on varsinkin koululaisille tarkoitettu kyyti, tulee myös kuljettajan tietää ja tuntea reitin. Ei lasten tarvitse neuvoa kuljettajaa miten ajaa. Ei ekaluokkalainen tiedä itse reittiä, tietää missä pitää jäädä pois. Jos en itse olisi eilen mennyt bussilla, en itsekään olisi tarkkaan tiennyt reittiä perille. Mitä olisi tapahtunut jos kuski olisi ajanut vaan jotain reittiä (väärin) ja sanonut lapselle, että tässä on päättäri ja lapsi ei tiedä edes missä on? Mielestäni aliarvoista palvelua HSL:ltä. Kyllä pitää voida luottaa linjan kuskiin varsinkin kun on melkein vain pieniä koululaisia kuljettava bussilinja.

Olen järkyttnyt.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkä pelkästään tänne. Ja ko. linjaa ajavalle firmalle voisit laittaa myös palautetta, HSL:n kautta asioiden hoituminen saattaa kestää kun ne vain ostaa palvelut bussifirmoilta.

Vierailija
2/17 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten ne muuten tietää korjata asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapahtuihan tuollaista kun itse asuin Helsingissä ja kuljin yleensä julkisilla (ellen pyöräillyt). Kuskit ajeli välillä vääriä reittejä, unohti pysähtyä pysäkeillä, iltapimeällä ei valo palanut numerossa ja oikea bussi oli mahdotonta pysäyttää jne

Vierailija
4/17 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin, että parempi soittaa koska näin saan ilmaistua huoleni kunnolla. Kirjoitettuna voi tulla väärinymmärryksiä tms.

Rouva joka vastaanotti palautteen, oli hyvin ymmärtäväinen ja otti myös yhteystietoni ylös. Katsotaan nyt mitä siitä seuraa. Huomenna aion testata sitä mutta ensi viikolla pojan pitää lukkarista riipuen osata kulkea yksin sillä.

Ymmärrän toki, että ihmiset voi sairastua ja sijainen joutuu oudolle linjalle. Mutta kyllä tässä tapauksessa pitää löytää kuljettaja sijaistamaan joka osaa reitin.

Vierailija
5/17 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suulliset valitukset eivät yleensä johda yhtään mihinkään:-(

Vierailija
6/17 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vielä ikävämpi juttu olisi ollut se että sitä vuoroa ei olisi ajettu ollenkaan sen takia että ketään kuskia ei olisi saatu paikalle.

Toinen asia mikä vähän ihmetytti. Miten ekaluokkalainen ei muka tunne reittiä? Yleensä lapset on niitä kaikkein fiksuimpia ton suhteen. Meillä ainakin on lapset toimineen navigaattorina jo pienestä pitäen, niillä on ilmiömäinen muisti reittien suhteen, mistä tultiin jne.

Toki ymmärrän tietty että pieni voisi hämmästyä ja hätääntyä tilanteessa jossa kuski ajaisi vaan ohi, mutta noin yleensä ottaen lapsilla on hyvä muisti reittien suhteen eikä koske vaan mun lapsia. Kavereiden kanssa ollaan juteltu tosta asiasta ja monilla sama juttu.

Toivottavasti huomenna saatte reitin tuntevan kuskin taas rattiin.

Vierailija
7/17 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä ei ole HKL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
8/17 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

heillä on nyt ramadan, eli ovat päiväsaikaan kiukkuisia ja heikottaa kun ei saa syötä. toki ajelevat muutoinkin melko holtittomasti ja ovat todella töykeitä.

Vierailija
9/17 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kaikki mamut ole somaliasta tulleita muslimeja, einstein! Sitäpaitsi eivät kaikki muslimitkaan paastoa ramadanin aikaan sen enempää kuin kaikki suomalaisetkaan käy kirkossa sunnuntaisin.

Mitä tulee kommentteihin ajotaidoista, niin sanoisin, että on henkilökysymys, ei uskonto- tai kulttuurikysymys. En rupeaisi suomalaisena ylemmyydentuntoisiin itsekehuihin tällä osastolla.

Vierailija
10/17 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suullinen palaute voi mennä toisesta korvasta sisään, toisesta ulos.

Vierailija
11/17 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kaikki mamut ole somaliasta tulleita muslimeja, einstein! Sitäpaitsi eivät kaikki muslimitkaan paastoa ramadanin aikaan sen enempää kuin kaikki suomalaisetkaan käy kirkossa sunnuntaisin. Mitä tulee kommentteihin ajotaidoista, niin sanoisin, että on henkilökysymys, ei uskonto- tai kulttuurikysymys. En rupeaisi suomalaisena ylemmyydentuntoisiin itsekehuihin tällä osastolla.

Vierailija
12/17 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avauduithan muuallakin kuin täällä????

Nopeasti nyt tekemään palaute. SOita tai postaa.

Vierailija
13/17 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

HKL, eihän sellaista ole enää edes olemassa :)

Vastaa Hgin sisäisestä raideliikenteestä - siis tuottaa metro- ja raitiovaunupalvelut.

YTV:tä sen sijaan ei ole enää olemassa, joukkoliikenneasiat hoitaa HSL (johon siis myös osa HKL:stä siirtyi), ympäristöpuoli on HSY.

Vierailija
14/17 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi itse asumme sen verran landella että lapsellamme on kilometrin koulumatka ja yksi tienylitys rauhallisella kadulla.

Olisin varmaan huolesta oksentamassa jos joutuisin laittamaan kuusivuotiaani tuollaiselle matkalle yksin!!!

Vierailija
15/17 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä Jouko on HSL:n mukaan "tarkoitettu koululaisille"?

http://www.hsl.fi/FI/matkustajanopas/joukojapalvelulinjat/Sivut/joukoka…

Ymmärtääkseni niillä voivat toki myös koululaiset matkustaa - ovathan ne joukkoliikennettä siinä kuin mikä tahansa muukin bussi mutta mitään koulukyytejä Joukot eivät kuitenkaan ole?

Vierailija
16/17 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleistä täällä espoossa, että matkustajat neuvoo kuskille minne ajetaan. Ollaan peruuteltu vääriltä teiltä ym. En luottaisi ollenkaan siihen, että kuski osaa reittinsä tai tietää missä on koulu, jonka luo lapset pitää jättää.

Vierailija
17/17 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai oikeastaan useimmiten, maahanmuuttaja-kuskit ovat huomattavasti ystävällisempiä, kohteliaampia ja tekevät työnsä kaikin tavoin paremmin, kuin kantasuomalaiset. Ehkä johtuen kulttuurista, ehkä siitä, että he ovat kiitollisia mistä tahansa työstä, kun suomalaista taas vaan leipäännyttää tehdä "paskahommaa"...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän