Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ravintoloissa/kahviloissa tms työssä olevat/olleet:

Vierailija
13.08.2010 |

tarjoillaanko asiakkaille koskaan sellaista ruokaa, mitä et itse söisi, siksi että on mielestäsi huonolaatuista tai vanhaa tms?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
13.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmasti tarjoillaan. Eräs tuttuni oli hotellissa kokki-harjoittelijana ja kertoi kuinka siellä keittiömestari vie vanhentunutta ruokaa ala carte-listalta asiakkaalle, koska ei kuulemma varmaan toista kertaa näe ko. asiakasta.

Vierailija
2/11 |
13.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en suostuisi viemään sellaista pöytään. Syyt: -Näen kun asiakas ei pidä siitä, vaikka muuta väittää

-Paska maine kiirii nopeammin kuin hyvä

-Jos asiakas kertoisikin, että maistuu pahalle tms niin minä sen palautteen (lue: paskan niskaan) otan kuuleviin korviini, ei kokki, ja koetan hyvittää.

-pilaantunut ruoka aiheuttaa ruokamyrkytyksen USEAMMALLE ihmiselle, josta taas ravintolan maine kärsisi ja se taas tuntuisi palkkapussissani

Joten what's the point?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
13.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjoillaanko asiakkaille koskaan sellaista ruokaa, mitä et itse söisi, siksi että on mielestäsi huonolaatuista tai vanhaa tms?

Kun olin töissä McDonald'silla, aina. Ranskalaiset ja muut uppopaistetut eväät eivät ole ihmisen ruokaa, varsinkaan sen jälkeen kun tehokkaseen uppopaistamiseen on saanut lähikontaktia.

Kahvilassa ollessani vastaus oli joskus. Mutta siinä kyseessä oli enemmän pelisilmä kuin varsinainen laatu. Ko. kahvilassa osa tuotteista oli siis illalla seissyt jo sen verran pitkään, että esimerkiksi salaatti oli jo uupunut tai kastika imeytynyt leipään, pulla jo vähän kuivunut tms. Mitään terveysriskiä tai varsinaista pilaantumista asiaan ei liittynyt.

En nyt vain itse olisi suostunut maksamaan täyttä hintaa tuotteista, jotka eivät ole tuoreita. Mutta asianhan voi välttää valitsemalla itselleen jotain, joka ei kuivu tai kovetu, tai ei ole ehtinyt seistä virtiinissä tai muussa vastaavassa kovin pitkään. Ehtoopuolella kannattaa olla tarkempi sen suhteen, mitä ottaa.

Lattialle pudonneita, lämpimässä seisseitä, vioittuneita tms asioita ei myyty edes siellä mäkkärissä.

Vierailija
4/11 |
13.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en suostuisi viemään sellaista pöytään. Syyt: -Näen kun asiakas ei pidä siitä, vaikka muuta väittää

-Paska maine kiirii nopeammin kuin hyvä

-Jos asiakas kertoisikin, että maistuu pahalle tms niin minä sen palautteen (lue: paskan niskaan) otan kuuleviin korviini, ei kokki, ja koetan hyvittää.

-pilaantunut ruoka aiheuttaa ruokamyrkytyksen USEAMMALLE ihmiselle, josta taas ravintolan maine kärsisi ja se taas tuntuisi palkkapussissani

Joten what's the point?

Se on kehittämisen väline, jonka sinä toimitat eteenpäin sille kokille ja hyvität asiakaalle ja kiität palauttesta.

Vierailija
5/11 |
13.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka pomo usein käskeekin. Kun se on kuitenkin minä joka saan siitä palautetta. Jos homeisten toamaattien joukosta saa poimittua pari syömäkelpoista, niin ei se takaa että ne olisi ok, kammottaa ajatuskin että joku sairastuisi minun käsieni kautta :(

Mutta koska tiedän että läheskään kaikki eivät ole näin tarkkoja, en itse syö mielelläni ulkona.

btw. oletteko huomanneet että esim. hesen tms, työntekijät eivät aina käytä hanskoja?

Kerran näin että yksi poika kävi tyhjentämässä roskikisa ja tuli suoraan kokoamaan hampurilaisia, pesemättä edes käsiään!!!

Vierailija
6/11 |
13.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

usein olemaan käytännössä sitä paskaa niskaan. Eli jos ruoka ei tyydytä, mesotaan, että oli paskaa ja haukutaan ja uhkaillaan tarjoilijaa. Parhaassa tapauksessa ollaan tietty vaan passiivis-agressiivisia ja ilkeitä. Huonokäytöksisissä reklamoijissa on kaiken lisäksi se ikävä puoli, että ainakaan mä en luota täysin siihen, että moitteet tulevat aiheesta, koska osa (etenkin, jos ruoka syödään loppuun saakka ensin...) tavoittelee vain sitä hyvitystä.

Totta kai ihmiset, jotka osaavat käyttäytyä rakentavasti ja ystävällisesti reklamoidessaan tarjoavat väineitä siihen kehittämiseen. Etenkin ne, jotka huomauttavat heti syömisen aloitettuaan, jos ruuassa on jotain vikaa ovat yleensä oikeasti hyviä ja miellyttäviä asiakkaita, joiden varassa joitain parannuksia voi tepahtua.

Mutta kyllä ainakin musta on tyypillisempää se, että vedetään herneenpalko nenuun tai poistutaan mykkinä mutta tyytymättöminä...

Ja minä en ole tuo alkuperäinen kirjoittaja.

Vierailija
7/11 |
13.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta koska tiedän että läheskään kaikki eivät ole näin tarkkoja, en itse syö mielelläni ulkona.

btw. oletteko huomanneet että esim. hesen tms, työntekijät eivät aina käytä hanskoja?

Kerran näin että yksi poika kävi tyhjentämässä roskikisa ja tuli suoraan kokoamaan hampurilaisia, pesemättä edes käsiään!!!

Olen ollut useammassa pikaruokalassa ja kahvilassa töissä ja kyllä kummastakin löytyy nuo murheenkryynit, joita pitää ojentaa perushygieniasta. On ihan sama, onko kyseessä hieno keskustakahvila vai laitakaupungin hese, joukossa on aina joku, joka ei osaa pestä niitä tassuja. Kummassakin paikassa siisteysvaatikukset "tiskin takana" ovat kuitenkin samat.

Vierailija
8/11 |
13.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoilijalle tiedoksi, jos asiakas tekee reklamaation, se EI OLE PASKAA NISKAAN! Se on kehittämisen väline, jonka sinä toimitat eteenpäin sille kokille ja hyvität asiakaalle ja kiität palauttesta.

Siinä vaiheessa se on paskaa niskaan kun asiakas huutaa naama punaisena että "miksi sinä saatanan narttu tuot tälläistä paskaa minulle?!"

tai "Tämä on helvetin pahanmakuista" -> alkaa sättimään minua siitä ruoasta.

Reklamaation käsitän asiallisena ilmaisuna esim. "tämä on mielestäni pahanmakuista/vanhentunutta... " Ja itse annan asiallisesti käyttäytyneelle rahat takaisin tälläisissä tilanteissa, yllä mainituissa, ensimmäisessä lentää asiakas pihalle ja toisessa noudan kokin paikalle.

Yleensä muutenkin meillä on tapana tuoda kokki paikalle jos asiakas haluaa valittaa tai kehua ruokaa, meille tarjoilijoille se ei kuulu millään tavalla.

Vierailija
9/11 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja 14 vuotta kouluttajana, KUKAAN ei ole huutanut mulle! Aika ihmeellinen juttu muuten.

Vierailija
10/11 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoilijalle tiedoksi, jos asiakas tekee reklamaation, se EI OLE PASKAA NISKAAN! Se on kehittämisen väline, jonka sinä toimitat eteenpäin sille kokille ja hyvität asiakaalle ja kiität palauttesta.

Siinä vaiheessa se on paskaa niskaan kun asiakas huutaa naama punaisena että "miksi sinä saatanan narttu tuot tälläistä paskaa minulle?!"

tai "Tämä on helvetin pahanmakuista" -> alkaa sättimään minua siitä ruoasta.

Reklamaation käsitän asiallisena ilmaisuna esim. "tämä on mielestäni pahanmakuista/vanhentunutta... " Ja itse annan asiallisesti käyttäytyneelle rahat takaisin tälläisissä tilanteissa, yllä mainituissa, ensimmäisessä lentää asiakas pihalle ja toisessa noudan kokin paikalle.

Yleensä muutenkin meillä on tapana tuoda kokki paikalle jos asiakas haluaa valittaa tai kehua ruokaa, meille tarjoilijoille se ei kuulu millään tavalla.

Yleensä ruoan moittijat ovat syöneet lautasensa puhtaaksi. Eli ne jotka huutavat ja mesoavat siitä ruoasta.

Ne jotka ilmoittavat asiallisesti, ilmoittavat sen jo ruokailun alussa.

Vierailija
11/11 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja 14 vuotta kouluttajana, KUKAAN ei ole huutanut mulle! Aika ihmeellinen juttu muuten.

Voin kertoa sen että siinä ravintolassa missä olen nykyisin töissä ei ole huudettu minulle kertaakaan. Mutta kun olin _harjoittelija_ eräässä FR.... alkuisessa ketjussa, oli näitä huutajia aika hemmetin paljon.

Työnantajalla ei ollut moitteita minun käytökseeni ikinä. Enkä tässä paikassa olisi töissä jos minun käyttäytymiselläni olisi se suurin vaikutus ollut noihin huutajiin.

Se siitä v*uilustasi.