Muita, joiden mielestä nykyteinit käyttäytyvät huonosti?
Siis eivät kaikki mutta huolestuttavan moni teinikakara tuolla tekee mitä lystää ja vittua sekä keskisormea tulee jos menet huomauttamaan. Oli sit kyse liikennesääntöjen rikkomisesta tai ilkivallasta leikkipuistossa tai älyttömästä meluamisesta tai roskaamisesta niin ei mitään kunnioitusta enää auktoriteetteja kohtaan. Minusta huolestuttava piirre kun ajattelee yhteiskunnan tulevaisuutta. Onko todella niin, ettei lapsille kotona enää opeteta ollenkaan muiden ihmisten kunnioitusta tai muutenkaan mitään pelisääntöjä? Kyllä mä muistan omastakin nuoruudestani nuo muutamat häiriköt mutta ei se ollut läheskään niin yleistä kuin nykyään. Mä alan koko ajan enemmän ja enemmän kaivata sitä sellaista vanhan ajan yhteiskunnallista vastuutta jolloin kylillä saattoi kuka tahansa mennä ojentamaan kakaroita vähän rankemmalla lädellä ilman että tarvi pelätä oikeuteen joutumista. En kannata väkivaltaa mutta jokin keino pitäis keksiä äkkiä. Esim julkinen jalkapuunöyryytys tai muuta :D mitä te suosittelisitte? Mikä auttais umpiluupäihin?
Kommentit (18)
olleet kapinallisia tavalla tai toisella. Itse olen järkyttynyt ja hämilläni siitä, kuinka huonosti nuoremme henkisesti voivat. En todellakaan arvannut että nuorten masennus ja mm. psyykelääkeiden käyttö ei todellakaan ole harvinaista.
että pahempaan suuntaan ollaan menossa...nykyajan teinit kun ovat tajunneet että heillä on valta mihin vaan kun ei enää kukaan saa ojentaa heitä.
että jo paljon pienemmissä lapsissa on täysin holtittomia. Kiroilevat ja kiusaavat, ei mitään kunnioitusta mitään tai ketään kohtaan. Se on todella oikeasti huolestuttavaa!
Nuoria löytyy joka junaan, osa käyttäytyy tosi kivasti, osa ei. Ihan niinkuin me aikuisetkin.
Ja minusta taas se on pahempaa kuin se että pikkulapset ovat kurittomia....teinit saavat niin paljon pahempaa aikaan.
kun suurin osa ovat oikeasti mukavia ja hyväkäytöksisiä!
Toki tiedän muutamia, joita ei voi kehua, mutta samaa on pienissä lapsissa ja aikuisissakin.
Ja näin on ollut aina, ja tasan varmasti jatkossakin.
Ehkä asuinkohtaisia erojakin on paljon?
rikotaan pulloja hiekkalaatikoihin ja huudetaan vittua pikkulasten vieressä. Jos menet sanomaan niin vastineeksi saat haistattelua ja nimittelyä...ihan karmeaa sakkia ovat :(
että teinit ovat aina olleet samanlaisia. Sitä vain alkaa kiinnittämään huomiota siihen, kun ikää tulee lisää.
Kyllä silti olen joutunut todistamaan pariinkin kertaan nuorison käyttäytymistä, joka oli kaikkea muuta kuin sopivaa.
Olimme eräässä kaupassa ja sen aulassa istui kaksi noin 13v poikaa. Itse asiassa he istuivat sen penkin selkänojalla räkien kaupan lattialle ja huutaen "vittua" joka toisena sananaan. Kassamyyjät, jotka olivat aivan vieressä, eivät tehneet mitään (siis minun puolestani kiroilkoot niin paljon kuin haluavat mutta se räkiminen kaupan lattialle....). Eräs keski-ikäinen nainen huomautti todella nätisti ja kohteliaasti, ettei se räkiminen ole sopivaa ja mitäpä pojat tähän...johan alkoi kuulua huoraa ja lehmää sun muuta vastaavaa, kun tämä nainen edes kehtasi huomauttaa asiasta.
En kuitenkaan tämän perusteella leimaa koko nuorisoa. Ehkä nämäkin pojat vain yrittivät olla niin isoa ja kovaa tuollaisella käytöksellä. Noh, minusta se oli lähinnä säälittävää.
kammottava räkivä, tupakoiva, dokaava, roskaava, kiroileva ja haistatteleva kauhuteini.
Nykyään keski-ikäinen, ylitiukkis äiti ja äidinkielenope:D
kammottava räkivä, tupakoiva, dokaava, roskaava, kiroileva ja haistatteleva kauhuteini.
13v pojallemme joka jäi kiinni viikonloppuna pössyttelystä ja alkoholin käytöstä.
Olimme todella vihaisia. Otimme netin pois ja tietokoneen rangaistukseksi. Poika suuttui ja potkaisi tauluteeveemme hajalle ja repi kattovalaisimen alas olohuoneesta. Sen jälkeen hän spreijasi makuuhuoneemme ulkopuolelle isoin kirjaimin SIAT.
Kun mieheni aamulla näki spray tuhon hän päätti rankaista poikaa vanhalla tavalla. Olin samaa mieltä asiasta että tämä ei voi jatkua näin.
Mieheni meni poikani huoneeseen ja aloitti huutamisen. Hän yritti ottaa poikaa niskavilloista mutta poika täräytti nyrkin isänsä vatsaan niin että mieheni tuupertui lattialle.
Tämä murrosikä on kamalampaa kuin osasin odottaa.
Poikamme joka aijemmin oli täyden 10 oppilas ja hymypoikapatsaan saanut eliittioppilas on nyt ihmishirviö.
Hän todenteolla kokeilee rajojaan. Mieheni on irtisanonut itsensä kasvatuspuuhista. Hän ei enää uskalla ojentaa poikaa. Enkä minäkään ole saanut tolkkua. Yritän kovasti puhua järkeä pojan kalloon. Ehkä tämä menee ohi.
ja nyt niillä silloisilla rappioteineillä on lapsia, jotka on yhtä hunningolla kuin vanhempansa aikoinaan.
Meillä oli vähän vastaavaa, ei kyllä täyden kympin poikaa, mutta monilahjakas.
Syytä käytökseen voin hakea jälkikäteen siitä, että isänsä ei oikeasti osannut empaattisesti rakastaa poikaa, eikä myöskään minua ja poika fiksuna huomasi sen.
Alkaa usein koulusta lintsaamisella ja sitten myöhemmin tulevat pahemmat ongelmat, kuten alkoholinkäyttö, yöt pois kotoa ja mahdollisesti rikokset.
Kannattaa puuttua heti eli ottaa yhteyttä lastensuojeluun ihan vanhempina, jos pahoja ongelmia.
Kyllä murrosikä on kamalaa aikaa vanhemmille.
Mutta tommoset 8-11 vuotiaat ovat kamalia suunsoittajia vieraillekin ihmisille.
joissa arvosteltiin nuorten käytöstä ja ihmeteltiin, että tuleeko sellaisista nuorista koskaan mitään...
Eli ei mitään uutta auringon alla :)