onko iltapuuro/pala pakollinen
Mieheni tulee aika myöhään töistä, mutta minusta yhteinen ruoka-aika on tärkeä.
Nykyään lapset (ja minä) syömme ja nukumme näin
n.8 aamiainen
n.11.30 välipala
n.13 nukkumaan
n.14.30 ruoka
n.16.30välipala
n.18.30 ruoka (mies kotona)
n.20.30 nukkumaan
Lapsille ei n20 ruoka oikeen maistu. Ovat kai jo väsyneitä. Maitoa kyllä juovat vielä mielellään. Lapset 3v ja 1v. Minusta tuo koko yö ilman ruokaa 13-14h on aika pitkä....
Kommentit (14)
Eivät nukkuisi jos olisivat nälkäisiä.
vaikka maitolasillinen ja kasvispaloja tai korppu tai jotain muuta kevyttä jos pelkäät ettei pärjää aamuun asti =)
ei ihme jos ei illalla enää ruoka maita.
Itse antaisin 11.30 lapsille lounaan, 14.50 ruuan. Silloin voisi 16.30 välipala jäädä pois ja 18.30 päivällinen aikaistua (jos se sopii teidän rytmiin). Tällöin mahtuisi vielä se iltapala.
Tai sitten jätä se iltapala pois...
Nuo 11.30 ja välipalat eivät siis ole kuin esim. hedelmä, jorgutti TAI esim. pulla tai jätski siis jotain pientä. Aamiainen on reilu eikä lapsille maistu ruoka vielä puolelta päivin (kokeiltu on). Aamulla lapsilla on kiljuva nälkä siksi aamiainen on runsas.
Meillä syödään päivällinen vasta kahdeksan maissa illalla, ei sen jälkeen enää tosiaan mitään puuroja keitellä.
Se pulla tai jätski. Ehkä sitten maistuu lounaskin...
Se pulla tai jätski. Ehkä sitten maistuu lounaskin...
ongelma ei ole se ettei lounas maistu. Lämmin ruoka vaan ei vielä puolelta päivin houkuttele. Jotain pientä lapset kuitenkin saavat, ettei sokeri laske liikaa.
ap
vaikka maitolasillinen ja kasvispaloja tai korppu tai jotain muuta kevyttä jos pelkäät ettei pärjää aamuun asti =)
mutta tästä johtuen 1v on aina märkävaippa ja ihottumaakin aamuisin. Joskus 3v pissii sänkyyn jos juo liikaa illalla. Tuota korppua voi kokeilla. Nakertaisivat siinä iltasatua kuunnellessa eikä masu olisi NIIN tyhjä aamulla:)
Lapsesi saavat noilla antamillasi ruuilla jo riittävästi kaloreita . Olen kyllä iste sitä mieltä että ennen päikkäreitä terveellisempää olisi antaa lounas. Meillä aamiainen on 1v9kk pojalle suht kevyt, leipää+juustoa tms. Joten lounas maistuu, ku ollaan pari tuntia oltu pihalla.
Jos annat jätskiä/pulla tms 'pientä' niin sehän selittääkin miksei ruoka enää illalla maistu. Pienelle lapsellehan se vastaa yhtä isoa ateriaa kalorimäärältään :).
Teillähän syödään kuvauksesi mukaan niin monta ateriaa ettei tuohon mitään iltapaloja enää tarvikaan, maito riitttää. Niin ja teillä on aika myöhäinen tuo iltaruokakin
eli meillä ateriat siis jotenkin näin
7-8.00 aamupala
11.00 lounas
13 päikkärit
15.30 välipala
17-17.30 päivällinen
19-19.30 iltapala (esim jugurttia+mysliä tai hedelmää)
Rupesin vaan miettimään tuota iltapala asiaa, koska lapset olivat taas tänä aamuna TOSI nälkäisiä. Ihan iloisia, mutta ruokaa piti saada ja nopeasti. 3 heräsi siinä 7 jälkeen ja 1v vähän ennen 8. 3v ei olis millään jaksanut odottaa ja halusi ruokaa HETI.
Kuten jo aikaisemmin mainitsin lapset syövät aamiaisella paljon. Tuo pulla/jäätelö ei ole mikään jokapäinen juttu yleensä saavat hedelmän. Kun olen yrittänyt aikaistaa lounasta olen tietysti jättänyt tuon 1130 välipalan pois. Ruoka vaan ei masitu ennen kahta ja väsymys iskee usein ennen nälkää :( Jos lapset ovat väsyneitä ruokapöydässä ei ruokailusta tahdo tulla mitään.
1830 ruokailua en haluaisi aikaistaa, koska se on ainut kerta kun voimme syödä koko perhe yhdessä.
...Ruokailuja on ihan siksikin näin monta, koska 3v on aika ronkeli. Tarjoan mielestäni hyvää ja terveellistä ruokaa, mutta aina ei vaan maistu ja jos lapsi ei syö on hän tosi kiukkuinen. Näin kun ruokaa on tarjolla säännölisesti on ainakin mahdollisuus syödä tarpeeksi. Lapsellani ei ole allergiaa eikä hän varsinaisesti ole nirso joskus ruoka ei vaan maistu. En osaa sanoa miksi, enkä pakota lasta syömään jos ei halua. Syö sitten seuraavalla aterialla enemmän.
Noista ruoka-ajoista, meilläkin vaikka periaatteessa on säännölliset ruoka-ajat niin joskus iltapalaksi menee nuudelia ja jauhelihakastiketta ja jos vaikka päivällä on muuten syönyt kevyemmin, tai ei ole ruoka maistunut kuumuuden takia.
Kuumalla juominen on tärkeämpää ku syöminen.
Itse siirtäisin tuota 16.30 välipalaa hiukan myöhemmäksi ja tekisin siitä mahdollisesti tukevamman, jotta päivällistä voisi siirtää puoli - 1 h myöhemmäksi. Jos päivällinen on 19.30 lapset varmaan jaksaisivat aamuun ilman varsinaista iltapalaa, eikä yhteisestä ruoka-ajasta tarvitse tinkiä. Meillä on jo vuosia syöty iltapala (välipala) ja päivällinen väärinpäin juuri siksi, että kaikki ovat samaan aikaan pöydässä ja hyvin on toiminut. Kunnon ruoka maistuu myös paremmin, kun tietävät, että sitä ei voi korvata iltapalalla leivällä tmv.