Mistä tiedän, onko minulla "persoonaa"?
Luin taannoin lehdestä ammattilaisten arvioita eri laulajista. He arvioivat, että Lauri Tähkä ja Jenni Vartiainen voivat nousta suuriksi tähdiksi, koska heillä on "persoonaa". Kun taas Hanna Pakarinen on hyvä laulaja, mutta näyttää siltä, että hänen "persoonansa" ei yllä niin pitkälle, että jäisi kestotähdeksi.
Häh? Jenni Vartiaisella "persoonaa"? Minusta hän on mitäänsanomaton. Mitä tämä "persoona" siis on? Kääntäen: mistä tiedän, että minulla on tai ei ole"persoonaa" - koska väitän, että kyllä jokainen harmaahiirikin uskoo omaavansa vahvan persoonan.
Kommentit (11)
kysympä sitten, mistä tiedän, onko minulla karismaa? Mikä ihme karisma Pakariselta muka puuttuu?
ap
että tuossa on nyt käytetty sanaa persoona aivan väärässä merkityksessä. Oikeampi sana olisi kai karisma?
"Karisma (kreik. ???????, kharisma) on ihmisen olemuksen vaikuttavuutta ja mukaansatempaavaisuutta."
Sinulla on karsimaa, jos ihmiset vaikuttuvat sinusta, jos siis teet ihmisiin helposti/lähes aina vaikutuksen. Muistathan esim. ne opettajat, jotka ovat jääneet kouluajoilta mieleen hyvässä tai pahassa? Heissä on karismaa.
Jos puhutaan noista mainitsemistasi laulajista, niin taitaa olla kiistaton tosiasia, että Lauri Tähkällä on karismaa (vaikka itse en hänen tyylistään ja musiikistaan pidä). Hän siis herättää ihmisissä tunteita ja ajatuksia suuntaan tai toiseen. Jenni Vartiaisesta ja Hanna Pakarisesta ei voi sanoa samaa, he ovat melko yhdentekeviä, eivät herätä samalla tavalla keskustelua puolesta tai vastaan.
Mutta itsestäni tiedän, ettei minulla ole karismaa. Sen vaan tietää, kun tapaa ihmisen, netin kautta sitä on aika vaikea arvioida. Persoonallisen ja karismaattisen ihmisen tuntee eleistä ja puheista ja myös vaatetuksesta.
En kyllä usko vaatetuksen voimaan. Onhan Obamakin karismaattinen, vaikka on tylsä tumma puku päällä...Ei karisma vaadi punaista tukkaa.
no mielipide kysymys taitaa olla tai joku "kirjoittajaa ei vaan sytytä pakarinen tms."
(ehkä voi olla enemmän tai vähemmän)
kyllä sen varmaan tietää...
kuin masennuin mulla oli hyvin voimakkaat tunteet ja olin semmoinen herkkis, niin silloin yhteen täpötäyteen baariin tuli Jussi Ahde vetämään jotain tyhmää kilpailua ja hän jotenkin vain "loisti" ja hehkui ja erottui muusta porukasta vaikka käveli vain baarin poikki, varmaankin tuo oli sitä karismaa, nykyisin en tuommoisia "näe".
eroaa Hanna Pakarisesta siinä, että ne on musiikillisesti lahjakkaita, toisin sanoen tekevät omaa musiikkiaan? Kun taas Hanna on enemmän biisintekijöiden varassa. Voin olla väärässäkin. En kyllä käsitä missä Jenni Vartiaisen karisma on. Laurilla ja Hannalla sitä kyllä piissaa.
Lähes poikkeuksetta ihmiset muistavat minut, pitkienkin aikojen takaa ja vaikka olisivat tavanneet vain kerran, ja ovat vielä iloisia kun tavataan taas. Ja siis muistavat ihan oikeasti, kuvailevat jotain tapahtumia tms. ihan oikein. Itse en, noloa kyllä, muista läheskään kaikkia heistä :P
että tuossa on nyt käytetty sanaa persoona aivan väärässä merkityksessä. Oikeampi sana olisi kai karisma?